Cautare




, Editor Coordonator

Explorator. De vocație, om. De profesie, povestitor. www.georgianaciofoaia.ro

ForbesLife |
|

Îndrăzneala covoarelor inspirate din motivele tradiționale românești

Andreea Batros și Flavia Scânteanu sunt două prietene din Focșani care au cucerit întreaga lume cu creațiile lor: covoare de inspirație tradițional românească, hand-tufted din lână adusă din Noua Zeelandă, sub un nume ce trece cu greu neobservat: Dare to Rug.
Dare to Rug_Commune1

Într-una din zonele cele mai încărcate cultural din București – Batiștei, o clădire monument istoric, construită în anul 1933 în stil neoromânesc, găzduiește la etajul 3, un studio în care creativitatea, bunul-simț și ideile năstrușnice fac casă bună împreună. Sau covoare minunate, cum este cazul Andreei și Flaviei. Am urcat scările fără să mă grăbesc, iar când am ajuns, întâlnirea noastră s-a lăsat semnată de râsete și glume cu accent moldovenesc, iar după turul studioului ne-am așezat să povestim la o cafea.

Între Shanghai, Milano și București

Andreea și Flavia sunt prietene, cu mult înainte de nașterea brandului Dare to Rug. Andreea a studiat arhitectura la Universitatea „Ion Mincu“ în București, iar după ce a absolvit a plecat în Shanghai, unde a stat 4 ani într-un internship. Aici, arhitectura a condus-o spre design interior, moment în care a descoperit și covoarele. „În China poți face tot ce vrei. Dacă îți propui să faci covoare, faci covoare, dacă vrei scaune, poți face scaune, orice se poate produce acolo.“

Flavia Scînteanu provine dintr-o familie cu ADN de antreprenor, iar după ce termină ASE-ul și pleacă în al doilea an cu bursă Erasmus în Varșovia, își dă seama că nu se regăsește în ceea ce studiază. În ultimul an, căutarea Flaviei ajunge la designul interior și astfel ajunge să urmeze cursurile Școlii de Design Șerban. Seriozitatea lecțiilor și portofoliul rezultat o încurajează pe Flavia să depună dosarul pentru un master în cadrul Scuola Politecnica di Design din Milano, unde este acceptată. La întoarcerea în România colaborează cu un studio de arhitectură, unde învăță foarte mult, iar în câteva luni, când se întoarce în țară și Andreea, pun sub reflector Dare to Rug.

Andreea a revenit în România în septembrie 2015, iar ideea, ivită cu aproape un an în urmă, este rediscutată în februarie 2015, când fetele s-au întâlnit în Sri Lanka pentru a continua brainstorming-ul necesar, cu idei care nu mai seamănă deloc cu ceea ce înseamnă astăzi Dare To Rug. Totul a fost făcut la distanță, iar în septembrie erau gata modelele și mostrele. Au descoperit Hubceleratorul de la Impact Hub și practic acolo au construit tot ceea ce s-a văzut în piață de când s-au lansat: strategie, nume, campania de crowdfunding. „Noi nu producem în România, ci la o fabrică pe care a găsit-o Andreea în China, ea lucrând deja cu ei pe vremea când făcea arhitectură în Shanghai.“

„A îndrăzni să covorești“ este intraductibil. Jocul de cuvinte a conținut îndrăzneala și produsul de care sunt mândre: „Dare to Rug a fost o modalitate de a lupta împotriva descurajării din zilele când mulți ne spuneau că nu va funcționa.“

Citește și Poezia vie a verdelui

Prima ieșire în lume a fost la târgul de design românesc Made in RO, în decembrie 2015, unde fetele au vorbit continuu, deoarece erau primul brand de covoare românești și vizitatorii erau curioși să afle cât mai multe despre ele creațiile lor ludice. „Pe lângă târgul Made in RO, am avut parte de o surpriză minunată. Studiind în Milano, știam de târgul Salone del Mobile și, deși înscrierile se încheiaseră, am completat formularul și l-am trimis. Nu mică ne-a fost bucuria când am primit vestea că vom merge la Salone Satelitte 2016 – cel mai mare, mai influent și mai important târg de design din Europa, unde se lansează o mulțime de branduri și unde se setează trendurile în materie de design interior pentru următorul an. Pentru noi a fost o realizare extraordinară, nici nu ne gândeam că după trei luni, vom fi cu Dare to Rug la Salone Satelitte. Mai mult, a fost și o validare a produsului, pentru că au venit aici profesioniști care ne-au atestat că avem un produs extraordinar.“

Unul dintre telefoane sună, Andreea răspunde și vine repede înapoi: „Vin covoarele!“ Ne bucurăm, mă mir și fetele mă lămuresc: au ajuns în București covoarele celei de-a doua colecții.

Romanian Moods și Colection II

Prima colecție, Romanian Moods are 10 modele, câte un covor pentru fiecare regiune a României, cu simboluri inspirate din motive și cusături de pe ii sau modelele arhitecturale, iar ideea era să existe o reinterpretare cât mai diferită pentru fiecare dintre modele. Ca tehnică, fetele au ales-o pe cea hand-tufted, fără o traducere propriu-zisă, dar care înseamnă că există un suport din bumbac, pe care se desenează la scară reală cu un videoproiector, se inserează manual smocuri de lână, care ulterior se lipesc pe spate și se tund pe fața covorului. (Urmează câteva minute bune în care fetele îmi explică detaliile tehnice, îmi pun în față mostrare cu 1.400 culori de lână și îmi arată diferențele de texturi, de culori și de materiale).

A doua colecție, cea care le-a pus răbdarea la încercare, își găsește inspirația în cultura Cucuteni și se numește Collection II, într-un joc al dualităților, al cuplurilor, numele marcând atât a doua colecție, cât și complementaritatea. Colection II este formată din patru modele: Commune, Dyad, Her, Meander și, la fel ca în cazul primei colecții, toate materialele folosite sunt ecologice, inclusiv vopseaua pentru culoare.

Prețurile covoarelor Dare to Rug pornesc de la 260 euro/mp, prețul pentru customizat dimensiuni crește cu 15%, iar un model customizat 100% cu lână din Noua Zeelandă urcă până 325 euro/mp, însă depinde de materialul folosit, pentru că, spre exemplu, mătasea pură poate ajunge și la 1.000 euro/mp. Prețul unui covor oscilează între 530 euro (120 cm / 170 cm) și 1500 euro, cel mai scump model al colecției Romanian Moods (240 cm / 240 cm).

Citește și Marina Aristotel, artă și couture

Un studiu al elementelor decorative specifice Cucutenilor stă țintuit pe un perete, în timp ce camera cealaltă a studioului își împarte asimetric designul atemporal al covoarelor. Dacă până acum au vândut doar prin DIZAINĂR și prin archiproducts.com, o platformă italiană de e-commerce care vinde la nivel global, anul acesta planurile Andreei și Flaviei sunt mari: își doresc să-și dezvolte rețeaua de retaileri și să crească numărul colaborărilor cu designeri și arhitecți, pentru ca produsele Dare To Rug să fie cât mai vizibile. Pe lista planurilor își fac loc Olanda, Belgia și Luxemburg pentru că feedback-ul primit de acolo este încurajator și poartă deja discuții care speră ca anul acesta să rodească.

Inspirația din motive tradiționale și grafica geometrică le-a adus și colaborarea cu FORBO, un producător internațional de soluții pentru pardoseli, cu sediul în Elveția: o linie de linoleum cu simboluri etnice, unde Andreea și Flavia au stilizat trei dintre cele mai cunoscute motive românești: albina, râul și bujorul.

Dare to Rug înseamnă rădăcini. Și, chiar dacă Andreea și Flavia se susțin și din designul interior, covoarele cu motive tradiționale rămân o joacă la care nu vor să renunțe. Cobor scările cu un soi de melancolie amestecată cu mândrie: ce poate fi mai frumos decât scoaterea la lumină și aducerea în contemporan a unor motive tradiționale românești?

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii