Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Închideți televizoarele!

Actualizarea datelor privind investițiile publicitare în România, pe care a realizat-o la începutul lunii decembrie agenția Initiative în raportul „Media Fact Book” (MFB), arată că piața de media a crescut în acest an cu 10%, peste estimătirile inițiale (din luna mai), când creșterea era prognozată la 6%.
Petre_Barbu.jpg

Raportul actualizat MFB arată că investițiile publicitare în România au atins circa 366 milioane de euro (televiziune, online, radio, print și outdoor). Astfel, se confirmă și în cifre, nu numai din declarațiile corporatiste ale directorilor de marketing, că piața chiar s-a dezghețat!

Probabil că este cea mai bună veste pentru piață în finalul acestui an. Desigur, fiecare grup de comunicare și fiecare agenție își are propriile cifre (de uz intern), așa încât actualizarea MFB n-ar fi tocmai o noutate care să rupă gura „târgului”… de publicitate. Dar aceste date proaspete reprezintă un semnal clar pentru clienții publicitari care își pregătesc bugetele pentru anul 2017: investiți în comunicare!

Circa 65% din totalul investițiilor publicitare estimate de MFB pentru acest an aparțin televiziunilor. Bugetul total investit în TV a fost de 240 milioane de euro, cu 10% mai mare decât în anul precedent. Desigur, la această creștere au contribuit într-o oarecare măsură și cele două evenimente sportive ale anului: EURO 2016 și Jocurile Olimpice de la Rio.

Dar motivul principal al creșterii se explică prin accesul multor clienți cu spoturi pe micile ecrane, încurajați de prețurile mici practicate de televiziuni. Aceste prețuri extrem de mici reprezintă „o sechelă” de pe vremea crizei economice, când prețurile de media s-au prăbușit. Și acolo au rămas, din păcate. Doar Pro TV și Antena 1 au avut curajul (ca să nu spunem altfel!) să ridice considerabil prețurile la publicitate în toamna acestui an. Aceste stații au reacționat la „dictatura” clienților de a ține prețurile după bunul lor plac. Puterea clienților a fost dobândită, cum spuneam, în anii de criză economică.

Cu prețuri mici pe televiziune în cursul anului, vânzările de publicitate TV au fost mai mereu sold-out. Năvala clienților mici n-a putut fi stăvilită. Ei s-au îngrămădit în calupurile publicitare peste clienții mari. Toată lumea a prins din nou gustul expunerii pe televiziune. Oricum, clai peste grămadă, la prețuri umilitoare pentru multe televiziuni, piața s-a mișcat și a crescut cu 10%, după cum arată raportul actualizat Media Fact Book.

Clienții publicitari își pot freca mâinile cu satisfacție, au avut expunere maximă la prețurile pe care și le-au dorit. Televiziunile noastre nu sunt chiar atât de fericite pe seama acestei creșteri. Dacă ne uităm mai bine în piață, puține televiziuni pot spune că au o siguranță financiară: grupul Pro TV și grupul Intact (Antenele). Restul pieței joacă pe muchie de cuțit, la limita supraviețurii: Realitatea TV și Prima TV sunt în insolvență, România TV este ținută de banii lui Sebastian Ghiță și Televiziunea Română se confruntă cu cea mai gravă criză financiară din istoria sa și așteaptă cu disperare de la politicieni ștergerea vechilor datorii. Doar televiziunile operatorului de cablu RCS & RDS arată că au o forță financiară cu bătaie lungă. Foamea de bani a televiziunilor noastre este departe de a fi potolită. „Cașcavalul” este încă foarte mic pentru atâția „fomiști”, în ciuda creșterii de 10%.

Dar cum încheie anul 2016 telespectatorul român? Cu ce s-a ales el după un an de televiziune? Răspuns: cu aceeași spălare pe creier. Televiziunile comerciale au oferit aceleași formate de mare audiență, filme violente la kilogram, în timp ce televiziunile de știri au descărcat „tone” de talk-show-uri care n-au nicio legătură cu viața românilor. Televiziunile noastre au intrat într-o rutină obositoare. Cea mai potrivită decizia pentru 2017 este: închideți televizoarele! Show-ul se dă în reluare.

VEZI AUDIENȚELE TELEVIZIUNILOR DE ȘTIRI ÎN NOIEMBRIE 2016

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii