Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Reinventarea României |
|

(Încă) 10 pași pentru #reinventarea afacerilor

După prima ediție a Reinvent Summit, de luna trecută, organizată în ultimul weekend din starea de urgență, am revenit cu cea de-a doua ediție, despre care veți putea afla mai multe din următoarea ediției a revistei. Până atunci, câteva idei, pe scurt:
 aboneaza-te
reinvent summit speakeri_2 copy

 Mircea Varga – Cash is king

  • – În momente de criză realizăm cât de important este cash-ul. Este important în fiecare moment al existenței noastre și ca persoane fizice și ca business-uri;
  • – Un business poate să existe fără profit, dar nu poate exista fără cash;
  • – Undeva la 82% din companiile care dau faliment o fac din motive legate de cash, de management financiar și de lipsă de bani;
  • – Dacă în foarte multe situații ne întrebăm care a fost primul oul sau găina, într-un business întotdeauna primul este cash-ul;

 Ramona Jurubiță – Focus on education

  • – Mesajul meu este să nu uităm de educație pentru că educația o vedem în tot ceea ce facem, o vedem în reacția de pe canalele social media, o vedem în modul în care ne poziționăm față de alte state, o vedem în competitivitatea pe care companiile noastre le au le are față de celelalte state. Este un mesaj pe care trebuie să continuăm să îl spunem cu toții cu fiecare ocazie în discuție cu autoritățile publice: acest sector trebuie considerat strategic în ceea ce privește dezvoltarea acestei țări;
  • – La noi, la KPMG, învățarea continuă în fiecare zi și ce ne-a învățat această situație de criză a fost că inovația există chiar și în situații care par par extreme;
  • – Sunt uneori decizii pe care trebuie să le avem în vedere, decizii care poate nu sunt populare, însă ceea ce am învățat a fost faptul că a-ți arăta vulnerabilitatea, a vorbi deschis și a spune ce poți și ce nu poți sau a spune ce știi și ce nu știi au fost lucruri extrem de importante, care ne-au ajutat și ne ajută în continuare să depășim momentele dificile;
  • – Mai bine să exagerezi în comunicare decât să lași oamenii să își facă tot felul de imagini și tot felul de păreri vizavi de ceea ce se întâmplă.

 Steven van Groningen – Antrenament pentru succes

  • – În sport, ca și în business, faptul că ai un obiectiv foarte clar te ajută enorm;
  • – E important să ne dăm seama care sunt punctele noastre tari și le dezvoltăm. Acesta este un punct de plecare;
  • – Un lucru extrem de important, despre care merită să vorbim în România este nivelul de ambiție. Degeaba ai talent, resurse sau cash, dacă nu ai și ambiție. Și, mai departe, ce ești dispus să faci pentru a-ți atinge ambiția ta sau ce nu ești dispus să faci. Nu e nimic rău să nu ai ambiții, dar cred că dacă ai ambiție și nu vrei să faci efortul, atunci ceva nu e în regulă;
  • – Foarte mulți credeau că succes înseamnă că o cotă de piață mare înseamnă un profit mare. Au fost unii care s-au focusat pe a fi buni în ceea ce fac și au înțeles că dacă ești bun și ai grijă de clienți și de angajații o să ai și profit. Acești au supraviețuit;
  • – Foarte mulți sportivi de performanță ajung campioni nu pentru că se concentrează tot timpul să câștige, ci să își îmbunătățească performanțele;
  • – Eu sunt canotor și orice canotor trebuie să se gândească permanent ce va face barca să fie mai rapidă;

 

Anca Damour, Carrefour România – dezvoltarea businessului într-un brand full service

-Obiectivul principal al Carrefour este să ajungem la cât mai mulți clienți cu o ofertă care să le facă viața mai bună, evoluând la un brand full-service care răspunde atât nevoilor consumatorilor, cât și celor ale întregului ecosistem din care și noi facem parte (parteneri, furnizori, producători locali, ONG-uri).

-În ceea ce îi privește pe clienți, și înainte de această perioadă, dar mai ales  acum, ne-am uitat la  nevoile lor și le-am convertit în opțiuni de shopping. Înainte de vizita în magazin, își pot pregăti lista de cumpărături, cu ajutorul aplicației Carrefour. Odată ajunși aici, tot prin aplicația Carrefour, clienți pot scana produsele la raft și apoi plăti direct la casă, fără a le mai trece pe bandă. Dacă aleg să își facă de acasă cumpărăturile, au opțiunea BRINGO, aplicație personalizată care le livrează comanda în 90 de minute. Cu Click & Collect, pot ridica personal comanda din punctele dedicate din toate hipermarket-urile noastre. Practic, am simplificat sesiunea de shopping.

-Ceea ce am câștigat, astfel, pentru client este timpul, pentru că timpul cred că este singura resursă pe care o avem și care nu este elastică. Toată lumea are acest „debate” despre bani versus timp, dar, până la urmă, banii nu reprezintă altceva decât ore din viața noastră care sunt convertite prin muncă.

-La începutul crizei sanitare, principala noastră preocupare a fost să vedem cum putem face să nu-i adăugăm și o criză alimentară. Pandemia i-a afectat nu numai pe clienții noștri, cărora le-a devenit mai greu să ajungă la magazine, dar și un întreg ecosistem, de la micii producători, până la ONG-uri. În rolul său de liant, de conector de modele, servicii si parteneriate, Carrefour și-a întărit susținerea acestui ecosistem.

-Așa a apărut Lădița cu verdețuri, prima dintr-o serie de lădițe cu produse proaspete, pe care am făcut-o disponibilă și în BRINGO este, în sine, un exemplu de full-service nu doar pentru clienți, cărora le aduce prospețimea grădinilor locale la un preț accesibil, ci și pentru fermieri, cărora – prin preluarea întregii producții la un preț corect – le-am rezolvat excedentul cu care se confruntau și le-am oferit desfacere rapidă. În același timp, am asociat acestui demers și o cauzălegată de un segment important pentru noi – agricultura – astfel că am donat 25% din valoarea fiecărei lădițe vândute către Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii. Un alt exemplu de full-service este BRINGO, pentru că el nu doar că îți permite să ai un hipermarket la ușă, în 90 de minute, dar accelerează și vânzările altor mici retaileri. Una dintre lecțiile importante pe care le-am primit este că în viață nu poți să faci absolut nimic singur și este extrem de important să înveți să îi iei pe ceilalți împreună cu tine atunci când ai o viziune, o strategie.

 

 Alina Popa – Leadership pe timp de criza

  • – Mi-a schimbat viața când am citit într-o carte a lui Robin Sharma că pentru a avea succesul pe care numai 5% dintre oameni îl au trebuie să fii dispus să faci efortul pe care 95% dintre oameni nu sunt dispuși să îl facă;
  • – Dacă schimbați ceva și nu simțiți că e greu, atunci cel mai probabil nu schimbați nimic cu adevărat. Pentru că schimbarea e totdeauna grea la început, complicată pe parcursul ei și frumoasă la sfârșit;
  • – Să nu ratați niciodată oportunitatea de a conduce sau de a fi parte dintr-un proiect de transformare de schimbare. Cu cât e mai greu, cu cât pare imposibil, cu atât mai bine. Pentru că aceste proiecte de schimbare te dezvoltă ca lider;
  • – Trebuie să ne oprim din această alergare cotidiană și să ne punem întrebări. Să reflectăm ce strategii se fac, ce e operațional și ce e inutil. Și să ne punem întrebările astea sincer uitându-ne în oglindă;
  • – O să fiți surprinși la o analiză profundă câte lucruri inutile facem zi de zi. Cu cât o organizație este mai mare cu atât mai multe lucruri inutile sunt și e foarte ușor să fim ocupați cu faptul că suntem ocupați într-o alergare continuă între ședințe și mailuri și termenele de livrare și așa mai departe;
  • – Eu vă propun să vă uitați pe ultima săptămână pe agenda din ultima săptămână și să vă întrebați sincer „ce am făcut eu care aduce valoare cu adevărat lumii, organizației, oamenilor. Și dacă realizăm că deși am muncit foarte mult, nu e mare lucru de valoare e ok, pentru că asta o să ne facă să schimbăm agenda săptămânii viitoare. Pentru că ce punem în agenda noastră asta ne definește viitorul;

Andrei Pitiș – Tips & tricks for startups

  • – Mi s-a părut foarte interesant cum multe dintre recomandările pentru business-urile mari sunt valabile și în cadrul startup-urilor;
  • – Cadrul meu prin care mă uit la startup-uri are cinci elemente: produs,timing, echipa, capital și lideri;
  • – Trebuie să ai o rezervă, iar criza a demostrat că multor afaceri le lipsește un CFO;
  • – Dacă reușești ca antreprenor, ca lider, să strângi în jurul tău o echipă suficient de diversă și să-i ții împreună, atunci poți avea foarte foarte mult succes;
  • – Acceptarea opiniilor altora este incredibilă și te face să descoperi lucruri Întotdeauna, când aud pe cineva care spune ceva care mi se pare că contrazice tot ce știam eu mă bucur pentru că poate să distrugă un cognitive-bias care mă poate ține în urmă și poate să mă facă să văd lumea din alt punct de vedere;

 Wargha Enayati – Visionary leadership

  • – În România, tindem să fim foarte locali și credem că dacă mie sau României îmi merge bine, atunci nu contează altceva. Dar nu ne dăm seama cât de interdependenți suntem cu ceea ce se întâmplă în lume;
  • – Trebuie să fim conștienți că orice afacere am face, mai ales pentru cei care încep acum să facă afaceri, să ne gândim dacă afacerea are un impact social în lumea în care trăim și în comunitatea în care suntem implicați;
  • – Dacă ai o viziune prin care vrei să faci bine pentru cei din jurul tău, iar afacerea ta are un sens, atunci acest sens aduce cerere;
  • – Noi, românii nu știm să economisim. Cine are 30.000 de euro în cont se gândește să își ia o mașină de 10.000 de euro sau să ia un credit;
  • – Trebuie să știm să ne detașăm la un moment dat, dacă un lucru nu merge, și să găsim echilibrul. Pentru mine e foarte important și e păcat să ne concentrăm viețile numai pe latura materială;

 Razvan Iorgu – Data driven decisions

  • – Am înțeles că sunt două lucruri pe care trebuie să le facem în perioada asta. Primul era să învățăm cât mai mult, era legat de educație și al doilea era să luăm decizii;
  • – Primul lucru pe care l-am spus colegilor mei în primul Zoom, în momentul în care am decis să lucrăm de acasă, în a doua săptămână a lunii martie, a fost: „folosiți timpul ăsta să învățați cât mai mult, folosiți această perioadă să vă pregătiți, pentru că e o oportunitate uriașă.”
  • – Am auzit pentru prima dată această frază într-un board al nostru și îmi place foarte mult pentru că e contra intuitivă: ‘Just make decisions and hope that 80% of them are right’;
  • – Biroul trebuie să devină un spațiu de inovație și de interacțiune. Dar oare nu asta trebuia să fie și până acum? Oare nu cumva am greșit dacă nu am făcut asta până acum?

 Jean Valvis – Love brand

  • – Degeaba spun eu o poveste frumoasă la nivel de marketing și de advertising. Dacă nu există cu adevărat o valoarea tangibilă, perceptibilă de către consumator, nu servește la nimic să construiesc o campanie sau un brand sau să promovez niște valori;
  • – Noi am scos o mică sticluță, de 250 ml, pentru că am observat că atunci când beau, copiii mici dau apa pe hainele lor, iar mămicile nu erau încrezătoare să le dea sticla și să plece. Am inventat un capac cu o valva care nu curge dacă cel mic nu suge – e un reflex pe care copiii mici îl au. A fost o funcție practică, pe care am combinat-o cu etichete cu reprezentări foarte simple de copii, iar acum vom face și etichete cu animăluțe. Aceasta a creat o relație practică și sentimentală a copiilor, a bebelușilor cu sticla lor. Nu este a părinților, nu este a mătușii, nu este a bunicii, este a lui și numai el bea din acea sticlă. Este a lui și e o jucărie. (..) Sticluța asta de kids, în ciuda pandemiei, în ciuda crizei economice, pentru că are foarte puțini nitrați, pentru că le place copiilor, continuă să crească cu 15-20% față de anul trecut. Acesta este un love-brand;
  • – Când vine vorba de dragoste pentru un produs, noțiunea de seriozitate, de calitate constantă este extrem de importantă, deci trebuie să stabilești o relația de trust (încredere). Ești serios, ești constant, creezi pe niște valori perceptibile și adevărate și stabilești o relația de încredere că acest obiect, care nu e subiect, nu te va surprinde, nu e ca un om, dar este creat de cineva care se bazează pe încredere;
  • – Noi am pus ștacheta să fim campioni la nivel mondial cu Aqua Carpatica. Eventual, copiii mei vor reuși să realizeaze acest obiectiv și să fim unul dintre primii trei la nivel mondial;

 Răzvan Crișan – Totul se transformă

  • – Regula antreprenoriatului, așa cum o văd este că trebuie să fiu autentic, pentru că dacă faci eforturi deosebite să replici pe altcineva, șansele sunt astăzi destul de scăzute;
  • – E clar că această criză îi va ține în business pe acei oameni care chiar sunt pasionați și au o viziune pentru ce înseamnă domeniul HoReCa, pentru că ceea ce se întâmplă a fost și este brutal. De aceea cred foarte mult într-o valoare esențială pentru business-uri și anume agilitatea;
  • – Eu le zic colegilor mei că banii trebuie văzuți ca circulația sangvină, sunt o funcție esențială fără de care nu poți să trăiești. Trebuie să fie într o serie de parametri și fiecare are alți parametri în care funcționează, dar care sunt în mare cam aceiași. Nu poți să fii obsedat de acești parametri și nu știu pe nimeni care se trezește dimineața și își verifică pulsul, mai face asta și pe la prânz și merge, eventual săptămânal, la cardiolog. La fel și cu partea de bani și profitabilitate, e important să fie o funcție care se întâmplă în background și nu devii obsedat de ea;
  • – Am învățat că leadershipul este despre valori și una din valorile esențiale ale leadershipului este responsabilitatea. Dar nu e vorba să zicem că suntem responsabili, ci să facem ceva în această direcție;
  • – Dacă nu ai un restaurant în care ție îți faci o plăcere deosebită să mănânci, respectiv colegilor tăi, înseamnă că ceva e în neregulă și mai bine faci altceva;
  • – Cred că cea mai importantă rezervă în criză nu sunt banii, ci reputația pe care ți-ai construit-o.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii