Cautare




, Contributor

Parfumuri |
|

Împotriva stereotipurilor

Benoît Verdier nu este parfumier, dar a fondat, alături de alți doi întreprinzători, un brand de nișă, Ex Nihilo, cunoscut în industrie pentru abordarea originală și pentru creațiile pline de personalitate. Conceptele-cheie chiar acestea sunt: personalitate-personalizare. Casa pariziană Ex Nihilo te ajută să-ți găsești parfumul care te exprimă cel mai bine și îl distilează alchimic chiar sub ochii tăi.
madisonperfumery_2018-10_0001

Care sunt cele mai vechi mirosuri pe care ți le amintești?

De fiecare dată când simt un parfum sau un ingredient care îmi amintește de grădina părinților mei din sudul Franței, mă simt transportat acolo: rememorez mirosul pinilor, smochinilor, lavandei și al plantelor aromatice, ba chiar și pe cel al solului roșu, tipic mediteraneean. Acestea sunt cele mai vechi amintiri ale mele stârnite de mirosuri.

Ce fragranță a trezit în tine dorința de a face carieră în parfumerie?

După câte îmi amintesc, primul parfum de nișă pe care l-am cumpărat a fost chiar întâia creație Helmut Lang, disponibilă la acel moment doar în magazinul newyorkez al brandului. Eram intern într-o agenție publicitară pariziană și lucram la o campanie pentru Eau d’Orange Verte Hermès, așa că pot spune că deja făcusem alegerea asta.

Spune-mi mai multe despre experiența ta. Este Ex Nihilo primul tău proiect antreprenorial?

După studii, m-am orientat spre consultanța în domeniul strategiilor de marketing și inovare destinate marilor companii de lux din domeniul beauty. Am avut câteva proiecte în modă. Aveam 35 de ani când am simțit că era momentul potrivit pentru crearea unei case de parfumuri. Nu aveam copii. Eram pregătit să muncesc din greu și s-a ivit această oportunitate. Ex Nihilo este un proiect antreprenorial mare – ideea a fost să creăm totul de la zero, de unde și numele brandului.

Ex Nihilo este creația lui Olivier Royère, Sylvie Loday și a ta. Când v-ați cunoscut și cum a debutat propriu-zis acest proiect?

Mai întâi l-am cunoscut pe Olivier. Eram amândoi la Institutul de Științe Politice din Paris acum aproape 15 ani. După câțiva ani, la o cină cu prietenii, am cunoscut-o pe Sylvie. Ea lucrase la Paris pentru Givaudan timp de câțiva ani, iar eu – în industria de beauty și a parfumurilor timp de șapte ani, ca angajat. Aveam abilitățile necesare, contactele și viziunea, lucru care ne-a ajutat să creăm acest concept, brandul și experiența pe care marca noastră o oferă. Totul ține de această mare pasiune a noastră; eu iubesc enorm parfumurile încă din copilărie. Era firesc să ne unim forțele.

Colecția de fragranțe și lumânări parfumate Ex Nihilo este foarte diversă. Ce anume au toate aceste creații în comun? Dă-mi mai multe detalii, te rog, despre acea viziune a brandului pe care deja ai menționat-o.

Cum Ex Nihilo înseamnă creație din nimic, încercăm să depășim luxul de tip stereotip și să venim cu o nouă experiență a fragranțelor rafinate, mobilizând tradiția și îndreptând-o spre avangardă. În mod surprinzător, faptul că nu suntem parfumieri ne-a ajutat să gândim original, să aducem idei proaspete și surprinzătoare în experiența olfactivă – ne-a dat o viziune de 360° asupra acestei călătorii a noastre. Ne place ideea că atragem atenția și cream dependență, fără să epatăm, lucrând doar cu cele mai bune materiale, fără niciun fel de limite (creative sau financiare). Atenția la detalii este, de asemenea, esențială în toate aspectele privitoare la brandul nostru. Ne place ideea că o aromă te poate invita la gândire, poate deveni provocatoare, poate fi surprinzătoare.

Sunt importante tendințele la acest nivel al parfumeriei, așa cum sunt în modă? Te raportezi în vreun fel la ele?

Pentru grosul industriei, da, dar, în ce ne privește, nu prea, pentru că ideea noastră este să realizăm niște fragranțe care să dureze. Creăm rapid pentru că avem o viziune coerentă și o echipă minunată, dar vrem să creștem ușor, în ritmul nostru, departe de isteria produsă de social media.

Fiecare nouă creație a voastră este rodul unei noi colaborări cu un parfumier. Spune-mi mai multe despre profesioniștii cu care lucrați.

Am avut șansa să lucrăm cu una dintre cele mai bune echipe de parfumieri din Paris, de la Givaudan, mulțumită experienței lui Sylvie în această companie. Punem laolaltă talente recunoscute, precum Olivier Pescheux, care a creat Oud Vendôme sau Rose Hubris, și stele în devenire, precum Quentin Bisch, care ne-a dat Fleur Narcotique. Lucrăm cu peste zece personalități, fără a impune limite în privința creativității, iar acest lucru este nemaipomenit de stimulant, ne inspiră foarte mult.

Care a fost parfumul cel mai greu de dezvoltat?

Greu nu ne e niciodată – ne poate lua mai mult timp, de vreme ce suntem perfecționiști. Una dintre cele mai mari provocări a fost mai degrabă să conceptualizăm programul nostru de personalizare și variatele lui opțiuni, fără a trăda creațiile de la care se pornește; pentru restul fragranțelor totul e o chestiune de dialog cu parfumierii.

Așadar, fiecare dintre parfumuri poate fi personalizat. Ce înseamnă asta mai exact?

Avem cinci colecții în total. Colecția preferată pentru personalizare este cea inițială, cu Fleur Narcotique. Este vorba despre o experiență cu adevărat holistică. Clientul poate veni la noi sau poate stabili o întâlnire privată (noi asta recomandăm). Apoi, la un pahar de băutură și o gustare, aflăm ce caută, detaliind chestiunile legate de gustul, personalitatea și nevoile sale. Va avea ocazia să simtă absolut toate fragranțele – precum trandafirii de mai din Grasse, irisul pallida italian, florile de portocali din Maroc în cea mai pură formă a lor și să experimenteze, de asemenea, toate combinațiile noastre, în conformitate cu starea sa.

Aceste combinații au fost verificate de către maeștrii noștri parfumieri de la Paris. Când alegerea este făcută, noi vom trece la producerea amestecului, grație tehnologiei exclusive Osmologue©, gândită pentru a crea fragranța chiar sub ochii clientului. Este un lucru foarte interesant și distractiv să urmărești procesul de producere a propriei tale creații, inclusiv amestecarea și sigilarea flaconului. Este o premieră: clientul va obține propria creație fără a fi nevoit să aștepte săptămâni. El va primi și un certificat de autenticitate, cu numele său, ingredientele utilizate și un număr special de identificare. Noi păstrăm aceste informații într-o bază de date, fiind astfel capabili să-i oferim mereu cele mai bune servicii. Ne place să credem că, astfel, realmente, schimbăm jocul, dacă este să ne raportăm la ceea ce oferă celelalte case de parfumerie.

Care dintre parfumurile voastre înregistrează cele mai bune vânzări?

Prima noastră fragranță, creată în colaborare cu Quentin Bisch: Fleur Narcotique. Este bestsellerul și cel mai reprezentativ parfum încă de la începutul aventurii noastre. E incredibil cât de fideli sunt clienții – avem o comunitate stabilă grație acestui parfum.

Și care este acela care îți place cel mai mult?

Îmi plac foarte mult Vetiver Moloko, French Affair și Citizen X. Depinde de starea mea; mie îmi place să le schimb aproape zilnic.

La ce trebuie să ne gândim întâi de toate atunci când alegem un parfum nou?

Nu vă lăsați păcăliți de nume, de culoarea lichidului sau de ambalaj. Concentrați-vă doar pe senzațiile pe care vi le dă și asupra felului cum vi se potrivește pe piele. Parfumul evoluează de-a lungul zilei, așa că trebuie să știți că vă va plăcea să-l purtați pe cel ales, de vreme ce este a doua piele, semnătura voastră olfactivă. La parfum trebuie să vă gândiți ca la o cămașă albă, imaculată, sau ca la rochia neagră favorită din garderobă. Nu ezitați să schimbați parfumul în conformitate cu starea, acesta este lucrul cel mai important.

De aceea, noi întotdeauna recomandăm ca ele să fie încercate pe piele – fragranța va trăi pe tine, iar tu va trebui să trăiești înconjurat de ea. Cu cât mai acidă este pielea, cu atât mai dificil va fi să mențineți fragranța. Depinde de o groază de factori –  de îmbătrânirea pielii, de temperatură, de umiditate… În acest caz, eu aș recomanda note precum vanilia, ambra sau aromele orientale și evitarea notelor tipice grădinii Hesperidelor precum neroli, floarea de portocal – aromele lor citrice vor da cel mai rău pe piele. Trebuie să fiți siguri că parfumul spune cine sunteți, că se potrivește tipului vostru de piele și stilului de a vă îmbrăca. Dacă vă plac lucrurile provocatoare sau opulente, alegeți ambra sau aroma de piele și nu ezitați niciodată să experimentați și să căutați propria combinație. Cu parfumurile trebuie să vă jucați.

Cât din timpul tău este dedicat afacerii?

Sută la sută, inclusiv weekendurile și călătoriile pe care le fac în întreaga lume.

Cum ți se pare piața românească? Cât de diferită este de cea franceză?

Româncele sunt foarte sofisticate, știu exact ce-și doresc, dar le place și să fie surprinse. Încă de la început, am beneficiat de sprijinul lor. Au gust, iar acest lucru e ceva natural la ele, la felul cum își asortează îmbrăcămintea și parfumul. Este normal să le venim în întâmpinare cu o creație cu o personalitate puternică și care te seduce imediat. Sunt destul de asemănătoare pariziencelor.

Cum definești tu unicitatea în parfumerie? Ce reprezintă parfumurile pentru tine?

Unicitatea înseamnă să reușești să te distingi de mulțime, să-ți asumi cine ești și cum vrei să te exprimi. Sunt în favoarea curentelor de opinie de tipul #metoo, a ideii că femeile trebuie să fie puternice. Să porți o fragranță care îți dă încredere, care are o personalitate puternică, este un fel de a le spune celorlalți cine ești. Pentru mine, parfumeria este un teritoriu al experimentărilor, al exprimării neîngrădite, cea mai fidelă amprentă a personalității. Nu poți minți cu fragranțele.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii