Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Imola Zoltan (McCann PR): „Businessul de comunicare este dinamic, cu multe variabile, destul de puțin predictibil pe termen lung”

Imola Zoltan, Managing Director la McCann PR, conduce una dintre cele mai puternice agenții de PR din România. Astfel, este interesant de aflat de la Imola Zoltan cum definește relații PR-iștilor cu ziariștii, care a fost cel mai greu moment al carierei sale și, nu în ultimul rând, care sunt oamenii de PR pe care îi admiră.
imola_zoltan.jpg

Forbes: Care este menirea (rostul) PR-istului în prezent, în piața de comunicare din România?

Imola Zoltan: Cred că rolul clasic a PR-ului nu s-a schimbat radical, chiar dacă mediile de comunicare, viteza, volumul, accesul, structura publicului s-au transformat. În continuare, rolul lui este de a proteja, construi și crește reputația unei organizații utilizând preponderent media ca și canal de comunicare.

Rolul PR-ului este de a analiza o organizație, de a găsi mesajele relevante din interiorul acesteia, de a le împacheta într-o formă atractivă, astfel încât să facă sens pentru toate categoriile de public către care se adresează.

Ce s-a schimbat, însă, este rolul de integrator al PR-ului. Fiind un bun ascultător, negociator, dotat cu capacitate de analiză și sinteză, capabil să reacționeze cu viteză la schimbările bruste din mediul de comunicare, PR-ul poate avea o imaginia holistică a întregii organizații și poate găsi cele mai bune soluții, integrând cercetarea, strategia, creația, social media, astfel încât să vină cu cea mai bună campanie integrată de comunicare care să spună povestea companiei.

 VEZI TOPUL AGENȚIILOR DE PR DIN ROMÂNIA ÎN 2014!

Forbes: În viziunea dumneavoastră, cum trebuie să fie relația PR-ului cu jurnaliștii?

Imola Zoltan: O relație bazată pe încredere și respect reciproc. Poate sună pompos și gol, dar cele mai trainice relații pe care le-am avut cu jurnaliștii au fost acelea în care am tratat această relație ca pe un parteneriat și în care am ținut întotdeauna cont de nevoile lor în raport cu publicația pentru care lucrau sau publicul căruia i se adresau.

Am căutat de cele mai multe ori să înțelegem faptul că sunt inundați din foarte multe părți cu știri și subiecte diverse, că dispun de timp limitat pentru a procesa acest volum imens de informații, astfel că am încercat să mergem către ei cu subiecte actuale, relevante și exclusive.

Respect înseamnă și atunci când înțelegem că deadline-ul e ceva care se aplică reciproc. Jurnalistul are un deadline de predare, iar agenția are un deadline de implementare.

Respect înseamnă să înțelegem că o publicație are costuri de funcționare și nicio obligație să preia pur și simplu un subiect pe care nu-l consideră valoros.

Dar dincolo de toate acestea, cred că este foarte important să existe dialog real între persoanele din agenție și jurnaliști, bloggeri, influențatori. Dialog, adică pui mana pe telefon și suni sau, ideal, te întâlnești la o cafea sau un burger și discuți. Surprinzător câte lucruri poți afla în timpul unei astfel de discuții, în loc să dai două-trei mesaje scurte pe whatsapp sau mess.

VEZI BĂNCILE CU CELE MAI MARI BUGETE DE PUBLICITATE ÎN ONLINE!

Forbes: Care a fost cel mai complicat moment al carierei dumneavoastră?

Imola Zoltan: Cred că cel mai complicat a fost atunci când am hotărât să fac pasul de la angajat, cu responsabilități limitate și nivel de stres acceptabil, către cel de antreprenor, cu toate lucrurile bune și mai puțin bune care au urmat.

O să dau și un exemplu concret: în urmă cu mai mulți ani ani am implementat pentru unul dintre clienții noștri o campanie integrată de comunicare cu un buget consistent, dar pe care l-am încasat la trei ani dupa implementare.

Această întârziere a afectat cash flow-ul agenției pentru următorii cinci ani și a fost un punct de cotitură atât pentru validarea agenție ca business robust, cât și pentru abilitățile mele de antreprenor și de negociator în procesul de redresare a situației atât în fața furnizorilor, partenerilor, cât și a angajaților.

 

Forbes: Ce fel de noutăți despre clienții dumneavoastră pot reprezenta știri de interes pentru presă?

Imola Zoltan: Orice știre care e relevantă pentru cititorii publicației respective, indiferent dacă e presă scrisă, TV sau online. Dacă este o revistă, blog sau site de HR atunci vor fi relevante subiecte care țin de acest domeniu: traininguri, strategie de recrutare, de retenție a personalului, niveluri de salarizare, etc.

Dacă este un blog de travel, atunci poate fi interesant un interviu despre recomandările sau sfaturile de vacanță pe care GM-ul companiei, de exemplu, le poate da cititorilor. Dacă e o publicație de tech, atunci poate fi o știre lansarea unui nou model de telefon, sau participarea la un tech summit european, sau tendințe în adoptarea de noi tehnologii.

Dacă este o publicație de business, ultima donație în aparatură medicală a companiei nu este de interes, însă previziunile directorului de marketing sau opinia managemetului despre impacul ultimelor schimbări legislative din domeniu asupra profitului companiei vor fi de interes pentru cei care citesc publicația respectivă.

Cred că cel mai important e să-ți adaptezi conținutul către mediu și către public: poze pentru Instagram, video’s pentru FB și youtube, editoriale și infografice pentru LinkedIn, etc.

 

Forbes: Sunt oameni din PR-ul autohton pe care îi admirați? Pe cine și de ce?

Imola Zoltan: Sigur. Sunt toate acele femei din generația mea care și-au asumat rolul de antreprenor în acest business de comunicare și care și-au condus agențiile și departamentele în ultimii 10-12 ani cu mult succes.

Nu aș vrea să dau nume pentru că nu vreau să omit pe cineva, însă dacă ne uităm la top 8-10 agenții de PR din ultimii cinci ani, le găsim la conducerea lor. Nu e un job ușor, ai nevoie, ca în orice antreprenoriat, de timp dedicat, concentrare, pasiune și intuiție.

Businessul de comunicare e unul dinamic, cu multe variabile, destul de puțin predictibil pe termen lung, astfel că nivelul de stres este mare, iar capacitatea de adaptare, acel „resilience” atât de mult folosit în ultimul timp, a dat măsura valorii în acest domeniu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii