Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Hub:raum – un program de accelerare cu dublă identitate

Hub:raum este un programul de accelerare al Deutsche Telekom, lucru care îi oferă o dublă identitate: cea clasică de incubator de business care priveşte mai ales accesul la finanţare , dar şi cea corporatistă care are ca scop principal să aducă inovaţia în Deutsche Telekom. Am stat de vorbă cu Cosmin Ochişor, Business Development manager hub:raum, despre oportunităţile pe care le au echipele care aleg să urmeze acest program de accelerare şi perspectivele acestora după absolvire.
Cosmin Ochisor 2

„În esenţă hub:raum este un „corporate-incubator”, adică un hibrid; chiar dacă investiţia finaciară reprezintă o parte foarte importantă din oferta noastră (oferim 80.000 EUR unui startup), credem că suportul şi accesul la reţeaua Deutsche Telekom este mult mai important. Prin acces înţelegem în special accesul la clienţi, ceea ce e un ingredient fără de care nici un business nu poate exista. Orice produs sau serviciu, oricât de performant sau avansat din punct de vedere tehnologic ar fi, este doar un concept, dacă în final nu are utilizatori, iar tocmai asta încercăm să oferim în hub:raum. Am creat practic o ofertă completă pentru ca investiţia iniţială să fie folosită petru dezvoltarea produsului până la un stadiu în care poate fi lansat pe piaţă – vorbesc desigur de o primă iteraţie a produsului.”, explică Ochişor.

Cosmin a decis să facă parte din hub:raum după aproape 5 ani petrecuţi în Romtelecom, într-o divizie nou înfiinţată care se ocupa de dezvoltarea de noi modele de business, altele decât cele consacrate în industria de telecom. „În cazul hub:raum a fost vorba tot de un început, fiind realmente primul angajat la Cracovia. Hub:raum e un proiect aflat la început, totul fiind creat de la zero, neexistând în prealabil ceva similar în interiorul grupului. Deutsche Telekom adresează astfel o nevoie a comunităţii de startup-uri, creând un startup în interior său.”, povesteşte Ochişor parcursul său profesional în cadrul companiei.

Rolul său principal în cadrul hub:raum este acela de a media „două lumi” (cea corporatistă şi comunitatea startup-urilor), dedicându-şi o mare parte din timpul său interacţiunilor cu persoane atât din Deutsche Telekom, cât şi din cadrul startup-urilor din portofoliul hub:raum.

„Dat fiind că de la Cracovia încercăm să acoperim toată regiunea (Europa Centrală și de Est), jobul presupune desigur și multe călătorii, dar în esenţă aș spune că ar fi imposibil să îmi desfăşor activitatea fără infrastructura telecom actuală. Provocarea de a construi ceva, combinată cu pasiunea pe care o am pentru zona de tehnologie, sunt un mix important în ceea ce priveşte motivaţia de lucra pentru hub:raum. Desigur şi echipa din care fac parte este un alt motiv la fel de important pentru mine.” ne povesteşte Cosmin.

Principalul element diferențiator al hub:raum față de alte programe de accelerare este suportul acordat după terminarea programului în sine. Investiția initială este doar începutul, pentru că echipa hub:raum urmărește să transforme toate startup-urile participante în afaceri de succes. Astfel partea cu adevărat interesantă vine după absolvirea programului, iar suportul se concretizează în acces la baza de date de clienţi, mentorat pentru dezvoltarea produsului, acces la informații și studii de piață, suport în atragerea altor investitori, etc.

Pentru a fi admis în hub:raum un startup trebuie să îndeplinească în esență aceleași criterii pe care orice investitor le folosește cu diferența că produsul sau serviciul trebuie să fie relevant pentru domeniul de activitate al Deutsche Telekom. ”Este important să existe o potențială sinergie cu alte produse și servicii din portofoliul Deutsche Telekom, dar lucrul acesta nu e deloc limitativ dacă ne gândim la ceea ce însemna telecomul în momentul de față. În general aș spune că orice serviciu sau produs care e conectat la internet e interesant pentru noi, dar bineînțeles că sunt câteva zone cu o importanță mai mare: soluții din zona de TV/entertainement, soluții de plăţi, e-commerce și publicitate, e-health, home-automation și internet of things, big data și securitate digitală. Acestea sunt doar câteva exemple, aspectul cel mai important fiind calitatea echipei și cât de solidă și elaborată este ideea.  Ne așteptam ca orice aplicație să fie mai mult de o idee, iar echipa să aibă ce arăta – faptul acesta indică și nivelul lor de motivare, precum si capabilitățile echipei de a duce la bun sfârșit respectivul proiect. În final, dar nu în ultimul rând, trebuie să existe o strategie clară de a câștiga utilizatori și bineînţeles, de a genera venituri.” ne explică Cosmin criteriile pe care trebuie să le îndeplinească un startup pentru a fi admis în programul de accelersre.

Lucrând cu startup-uri din întreaga lume, Cosmin a învăţat că e important ca omul potrivit să fie la locul potrivit în momentul potrivit, iar pentru acest lucru trebuie ca fiecare să fie capabil să identifice oportunităţi şi să le folosească. Având oportunitatea de a interacționa si cu startup-uri din Europa Centrală și de Est, dar și cu cele din Europa Occidentală, el a avut ocazia să observe diferenţe şi asemănări între acestea.

”În ceea ce privește cunoștințele și talentul tehnic nu pot spune ca am observat vreo lipsă în acest sens la antreprenorii români, ba din contră, aș spune că această parte este cu siguranță un avantaj al celor din România. Spun asta, pentru că majoritatea antreprenorilor români în tehnologie vin cu un background tehnic, iar pe lângă talentul despre care am spus și despre care se vorbește destul de mult, aș mai adăuga creativitatea ca punct forte al românilor, în special în rezolvarea de probleme. Pe partea celalaltă cred că s-ar putea îmbunătăți mai mult zona de creare și dezvoltare a unei afaceri, precum și conectarea la ceea ce se întâmplă global, altfel ideea respectivă este doar o demonstrație tehnologică sau un proiect de cercetare/dezvoltare și mai puțin o afacere de succes. În majoritatea țărilor din regiune există o serie de „specialități locale” dacă le putem numi așa – lucrul acesta lipsește însă oarecum din România, ceea ce nu e neapărat un lucru rău, dat fiind că astfel vezi foarte multe idei care realmente merg într-o direcție complet nouă. Este un pariu ambițios, dar până la urmă asta înseamnă inovația, nu se poate sa inovezi mergând pe „căi bătătorite”, crede Ochişor.

Hub:raum susţine activ dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din regiune, iar în acest an au susţinut prima ediţie a How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat startup-urilor în tehnologie din Europa Centrală şi de Est. Cosmin este de asemenea mentor în cadrul How to Web MVP Academy, iar din această poziție a remarcat ca punct forte nivelul de motivație, lucru foarte important în viziunea lui pentru că vor avea nevoie în continuare de multă motivație și determinare pentru a avea succes. Pe de altă parte, crede că echipele ar trebui să acorde o atenție mai mare competiției directe și înțelegerii pieței în care urmează să activeze, mai ales având în vedere că nu concurează doar cu restul echipelor din program, ci şi cu alte startup-uri la nivel global care au acces la aceiaşi investitori.

”Modul în care înțelegi competiția va avea o importanță mare în ceea ce privește strategia de lansare pe piață, publicul țintă, strategia de monetizare și politicile de preţ, lucruri fără de care o afacere nu poate exista. O altă consecință este de a înțelege că în majoritatea cazurilor activează într-un mediu global. Viteza de dezvoltare a produsul este la fel de importantă și, chiar dacă pare ambițios, echipa trebuie să poată să aibă un produs gata în 2 luni, o versiune preliminară cu ajutorul căreia să poți testa produsul pe un grup restrâns de utilizatori.”, povesteşte Ochişor

Cosmin Ochişor le recomandă antreprenorilor în tehnologie aflați la început de drum să încerce în primul rând, dar într-un mod serios, să îşi valideze cât mai rapid ideea şi să ceară feedback pentru asta pentru că o idee ținută în sertar nu valorează mare lucru. În plus, recomandă să caute să înțeleagă că antreprenoriatul înseamnă și un alt stil de viață care poate aduce schimbări pentru care trebuie să fii pregătit, cum ar fi: renunțarea la un loc de muncă sigur, mult mai mult efort, responsabilitatea unei întregi echipe, responsabilitatea financiară și altele. Dar la final, merită să încerce!

Acest material este realizat împreună cu How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat celor mai performante startup-uri din Europa Centrală şi de Est dezvoltat în parteneriat cu Microsoft, Romtelecom şi Cosmote cu sprijinul Bitdefender, Raiffeisen Bank, Hub:raum şi TechHub Bucharest.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii