Cautare




, Contributor

Analize |
|

Horia Cardoș, Director General și fondator Agroland: „Mi s-a reconfirmat lecția pe care am primit-o și în perioada de recesiune economică din 2008 – 2010: caută oportunități în orice criză, dacă se poate!”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Horia Cardos Agroland

Evoluția companiei într-un cuvânt

Fructuoasă! La final de 2020, pot spune că acesta a fost, în ciuda pandemiei care ne pune pe toți la încercare, unul dintre cei mai buni ani din istoria Agroland. Toate planurile pe care le aveam la finalul lui 2019 au rămas în picioare, ba chiar am avut și reușite neprogramate. Preluarea activității Avicola București, filiala Mihăilești, și intrarea pe piața producătorilor de ouă de consum a fost o oportunitate pe care am valorificat-o. În rest, am continuat să extindem suprafețele magazinelor noastre, am inaugurat două noi unități de tip MEGA, una în Timișoara și cealaltă în București, și ne-am făcut astfel intrarea și în capitală, pentru că până acum am avut doar magazine tradiționale, amplasate în preajma Bucureștiului, nu și în oraș. Alți pași importanți pentru noi au fost investițiile în tehnologii care să ajute la creșterea vânzărilor online, diversificarea gamelor de produse și concentrarea masivă pe segmentele de îngrijire a animalelor de companie și grădinărit și demararea seriei de start-up weekenduri, din cadrul primului incubator de business dedicat domeniului agricol, proiect în care îi avem ca parteneri pe Ascendis.

Indicatorii afacerii au reflectat toată această efervescență. Am încheiat primul semestru din 2020 cu o cifră de afaceri de 25,5 milioane de euro, în creștere cu 18% față de aceeași perioadă din 2019, și cu un profit net de patru ori mai mare decât cel înregistrat în 2019. Aceste rezultate se datorează, parțial, strategiei pe care am adoptat-o în 2019. Atunci am investit masiv în deschiderea a 22 de magazine și în diversificarea gamelor, iar în 2020 am cules roadele. Deși natura sezonieră a business-ului nostru face ca, de regulă, în a doua jumătate a anului să avem rezultate mult sub primul semestru, în 2020 vom avea profit și în ultimele șase luni. Nu în ultimul rând, am fost foarte activi pe piața de capital, cu sprijinul partenerilor noștri, TradeVille. În martie, am finalizat cu succes o ofertă de obligațiuni corporative, iar pe 18 noiembrie am încheiat anticipat un plasament privat de acțiuni cu subscrieri de 7,9 milioane de euro. Acum ne pregătim pentru listarea acțiunilor pe sistemul multilateral de tranzacționare operat de BVB, care, dacă totul decurge bine, va avea loc la începutul lui 2021. Sunt foarte mulțumit de evoluția Agroland în 2020, dar în primul rând le sunt recunoscător partenerilor, colaboratorilor, echipei din toată țara și, fără doar și poate, clienților noștri! Cred că anul acesta ne-a arătat că putem prospera în orice condiții și că o criză nu aduce cu sine doar obstacole, ci și ocazii extraordinare de a crește și de a găsi soluții creative de dezvoltare. Crizele au darul de a te face mai alert și mai atent la afacerea ta.

Pandemia și restricțiile pe care le-a adus starea de urgență ne-au afectat, dar din fericire doar temporar. Criza Covid-19 i-a făcut pe oameni să se apropie mai mult de natură și de îndeletnicirile tradiționale, iar cei care au case și terenuri au început să acorde mai multă atenție cultivării propriilor fructe și legume și creșterii păsărilor. Probabil că inclusiv teama de o penurie alimentară a dus la acest comportament.

Această perioadă a afectat atât comportamentul de consum, cât și felul în care se face business. Totuși, sectorul agricol a fost impulsionat de criză și am văzut că tot mai mulți investitori plasează capital aici. Hobby farming –ul și hobby gardening-ul erau pe o curbă ascendentă la nivel european, iar pandemia a accentuat puternic această tendință. Cred că e important ca trendul să continue, pentru că industria agricolă este o parte vitală pentru revenirea economică a României și are nevoie de sprijin atât din interior, de la companiile puternice care activează în acest domeniu, cât și din partea autorităților, pentru că nu trebuie să uităm de micii fermieri și de firmele mici și fără posibilitate de finanțare, care vor avea nevoie de ajutor pentru a supraviețui. Agricultura românească are potențial de dezvoltare enorm și pentru că încă suntem mult în urmă, din punct de vedere tehnologic, față de Vestul Europei, deci consider că această criză ar putea fi impulsul care a lipsit până acum!

 

Cele mai importante lecții

 În primul rând, mi s-a reconfirmat lecția pe care am primit-o și în perioada de recesiune economică din 2008 – 2010: caută oportunități în orice criză, dacă se poate! Spun dacă se poate, pentru că din păcate nu toți au șansa de a o lua de la capăt și a-și reconfigura afacerea în aceste situații de cumpănă. Dacă ești o firmă mică ori activezi într-un domeniu care a fost lovit din plin, este mai greu… dar nu imposibil. Până acum, pentru Agroland fiecare criză a prilejuit o etapă de dezvoltare, de evoluție. O altă lecție este grija permanentă pentru client. Nu uita niciodată să fii atent la consumatori și la nevoile lor, la modul în care se schimbă societatea, pentru că și businessul tău va trebui să se adapteze. Cei care nu se adaptează nu supraviețuiesc. Este o lecție-clișeu, într-un fel, dar nu sunt puțini jucătorii care o uită pe parcurs. Pentru Agroland, parte a acestui proces de adaptare a fost concentrarea pe segmentul de hobby farming și hobby gardening și pe gama de îngrijire a animalelor de companie.

La nivel personal, am învățat că nu putem să trăim izolați de societate, fără familie și prieteni! Totul se poate încheia mâine și nu trebuie să uităm că am primit un dar numit viață și ar trebui să apreciem acest lucru.

 

 Prestația autorităților

Din păcate se vede că la nivel global guvernele au fost depășite de ceea ce s-a întâmplat. Nici autoritățile române nu au reușit să răspundă corespunzător provocărilor. Chiar dacă încearcă prin măsuri mai mult sau mai puțin potrivite să susțină economia, în realitate lucrurile arată foarte rău. Sper că după alegeri, guvernul, oricare ar fi el, să asculte reprezentații mediului de afaceri și să facă pași îndrazneți în a sprijinii sectorul privat.

 

Strategia de business pentru 2021

Principalele trei puncte sunt deschiderea a 8 – 10 magazine în format MEGA, mărirea suprafețelor existente și listarea companiei pe Bursă.

 

Provocări în 2021

Identificarea unor măsuri echilibrate, care să limiteze riscurile de sănătate publică, dar în același timp să nu blocheze complet activitatea economică, va rămâne și în 2021 cea mai mare provocare în majoritatea statelor lumii. O altă provocare este și relansarea economiei globale în noile condiții. Practic, niciun sector economic nu va rămâne neafectat de pandemie, iar unele domenii vor suferi chiar transformări radicale.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii