Cautare




, Contributor

ForbesLife |
|

Hipsterii se întâlnesc la #Fărăzece

Optimef. Unora le sună cunoscut, ba chiar l-au şi purtat. Alţii, mai tineri, n-au auzit niciodată de el. E timpul să afle mai multe. Optimef e primul brand din istoria orologeriei româneşti şi, totodată, întâiul relansat. Ideea le-a aparţinut lui Andrei Morariu (actor şi director al Festivalului de Film Victoria) şi lui Bogdan Costea (arhitect).
F61A9941

„Marca s-a lansat în anul 1979. Era un ceas electronic, modern, precis, fiabil după cum spunea o reclamă de la acea vreme“, îmi povesteşte Bogdan (foto dreapta). „A avut însă o istorie scurtă pentru că în 1985 Mecanica Fină Bucureşti a lansat modelele Cromef, care au reprezentat o etapă intermediară prin care s-a făcut trecerea de la varianta quartz digitală, Optimef, la modelele mecanice Orex, ce au fost produse începând din noiembrie–decembrie 1985.“

Modelul cu care Optimef reapare acum pe piaţă se numeşte Fărăzece, este echipat cu un mecanism japonez, fiind asamblat în China. Ceasul e disponibil în două versiuni cromatice.

poza andrei

La început a fost ideea

Cum se rescrie azi povestea Optimef? Fiind primul ceas autohton, era logic să fie şi primul relansat. Andrei (foto stânga) şi Bogdan deja lucrau împreună la alte proiecte când au început să se informeze asupra mărcilor româneşti de orologerie. „Am aflat că toată istoria producţiei autohtone de ceasuri s-a întins pe o perioadă scurtă, cuprinsă între 1979–1990. Ne-am îndrăgostit de multe modele produse în acea perioadă, al căror design este la fel de relevant şi azi“, îmi spune Andrei.

Vrând să se diferenţieze de modele zilei, mulţi tineri (şi nu numai) îşi caută inspiraţia în trecut, mai bine zis în reactualizarea bine articulată a unor tematici de design. Ca iniţiator de business, cu o astfel de idee ai şanse de succes dacă discursul estetic şi povestea brandului sunt spuse coerent. Piaţa pe care o vizezi este nişată, e adevărat, dar ea există; din ce în ce mai mulţi oameni se deschid în faţa altor opţiuni stilistice în raport cu ceea ce numim mainstream. Şi sunt dispuşi să poarte un dialog sincer cu sine şi cu trecutul. „Fiind fani ai esteticii anilor ’60 –’70 –’80 în general, ne-am dorit mai tare să relansăm un brand vechi decât să construim un nume nou, tocmai pentru a atrage atenţia asupra faptului ca în România s-au făcut şi lucruri frumoase în perioada întunecată a comunismului“, precizează Andrei.

poza bogdan

Pentru Bogdan, legătura cu Optimef este încă şi mai puternică. „După ce am văzut poze cu primele modele, mi-am dat seama că, atunci când eram mic, mă jucam cu ceasul Optimef al tatălui meu. Îl ţinea într-o cutie cu toate accesoriile din tinereţea lui. Mă raportam la acea cutie ca la o mică comoară. Din păcate i-am pierdut urma, dar asta a făcut ca Optimef să capete o semnificaţie personală pentru mine.“

Nostalgie + inovaţie

Suntem aşadar mai cool cu ceasurile părinţilor noştri? Da. Pentru că nu neapărat tot ce e „brand internaţional“ ne reprezintă. Şi pentru că niciodată nu strică să purtăm o părticică de istorie personală.  La vedere. Dar fără să epateze. Pentru ochii atenţi.

L-am întrebat pe Bogdan cine vor fi aceia care vor cumpăra noul Optimef. „Ne adresăm oamenilor ca mine şi ca Andrei, oameni din industrii creative, pasionaţi de design şi care sunt interesaţi de povestea pe care un obiect o spune prin şi dincolo de design. În acelaşi timp, mizăm şi pe aceia care nu poartă în general un ceas, dar cărora le place ideea că un brand românesc vechi a renăscut.“ Dar Optimef nu e doar o privire întoarsă spre trecut, mă încredinţează el: „Mixăm elemente de design din anii ‘70–‘80 cu funcționalitatea şi tehnologia de azi. Fiecare model va conține întotdeauna o componentă nostalgică și un element inovator.“

8E2A0334

Perspective

Colaborarea cu partenerii străini, care asigură producţia, a permis efectuarea multor testări, în aşa fel încât funcţionalitatea şi durabilitatea ceasului să fie cele dorite, dar preţul să rămână accesibil. Însă planurile lui Bogdan şi Andrei sunt să mute treptat procesul de fabricaţie aici. „Dacă cu primul model ne-a fost aproape imposibil să abordăm producţia de serie în România, ne dorim ca, pe măsură ce brandul creşte, ceasul să devină din ce în ce mai românesc şi tot mai multe etape din procesul de producţie să aibă loc pe plan local.“ Proiect prea îndrăzneţ? La cum îi ştiu pe cei doi, mă îndoiesc…

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii