Cautare




, Contributor

Beauty Contributor

Travel |
|

High-Flying

Oricare ar fi scopul ori destinația, călătoria cu avionul poate fi extrem de stresantă și obositoare. Dar lucrurile sunt pe cale să se schimbe...
 aboneaza-te
shutterstock_1369855472

Chiar dacă prioritățile companiilor aeriene sunt securitatea și siguranța zborului, satisfacția pasagerului este cea care aduce venituri și reprezintă, în consecință, cea mai mare provocare. An de an, aceasta este măsurată prin studii întreprinse de organizații internaționale (cum este IATA Global Passenger Survey), dar și de către operatorii aerieni, sunt acordate „Oscar-urile” în industrie – SkyTrax World Airline Awards, stimulând companiile să găsească, în limitele impuse de reglementările din domeniu, căi prin care să îmbunătățească constant experiența clienților lor.

Într-o epocă în care, pentru mulți dintre noi, semnalul Wi-Fi este la fel de important ca oxigenul, iar existența unei facilități pentru încărcarea gadgeturilor este lumina de la capătul tunelului, tot mai mulți oameni încep să conștientizeze nevoia de a face alegeri mai bune pentru viața lor, iar companiile aeriene sunt nevoite să își diversifice serviciile astfel încât să poată anticipa și satisface preferințele tuturor pasagerilor.

Poate părea ironic să vorbim de „wellness” în contextul spațiului redus specific majorității aeronavelor de linie, însă perspectiva unui spa „la înălțime” nu mai e doar un scenariu pe care deseori ni-l închipuim cu ochii închiși după ce ne legăm centurile de siguranță, pentru a ne putea relaxa pe parcursul călătoriei.

Conceptul e deja „în aer” și a asigurat companiei Dubai Aviation, cea care a imaginat o cabină retractabilă echipată asemenea unui opulent salon spa, un loc pe lista scurtă pentru un Crystal Cabin Award, cel mai important premiu în materie de design de aeronave.

 aboneaza-te
Cabina retractabilă de la Dubai Aviation

 

Până ce proiectul se va materializa întocmai, e doar o chestiune de timp, dar lucrurile par să se îndrepte deja în această direcție: Emirates oferă de ceva timp confortul unui „Shower-Spa” la bordul aeronavelor Airbus A380 – cel mai mare avion din lume, ale cărui upgrade-uri recente în materie de design al cabinei, pentru Singapore Airlines, poartă amprenta celebrului designer de iahturi de lux Jean-JaCques Coste.

9 astfel de aeronave, cu două platforme, cabine „private suite” separate (single sau double, prin unirea a două cabine alăturate), dotate cu pat și fotoliu de piele, uși glisante și jaluzele pentru un plus de intimitate, alături de un meniu conceput de unul dintre cei mai faimoși chef-i din lume, și multe alte îmbunătățiri pentru toate clasele, au costat compania Singapore Airlines circa 850 de milioane de dolari americani, semn că nimic nu-i mai prejos decât satisfacția pasagerilor (care plătesc, de altfel, peste 30.000 de dolari pentru o cabină privată, single, pe ruta Singapore-New York). Condiții similare pot fi regăsite și la alte companii, precum Etihad (apartamentul The Residence cuprinde trei încăperi), Emirates sau Qatar Airways.

Principiile wellness-ului modern nu pun un preț atât de mare pe confortul pe care banii îl asigură, cât pe beneficiile pe care un trai simplu le poate oferi. E încă un lucru pe care companiile aeriene l-au luat în calcul în intenția de a le oferi pasagerilor lor, indiferent de clasa la care călătoresc, experiențe „înălțătoare”.

British Airways, United Airlines, Swiss Airlines, Virgin Atlantic, WestJet etc. dau posibilitatea pasagerilor de a se cufunda în meditație prin intermediul unui program conceput special pentru companiile aeriene de către Headspace. Qantas și-a creat propria aplicație de meditație ghidată pentru mobil, oferind suplimentar o experiență de Realitate Virtuală, Alaska Airlines distribuie ochelari VR pasagerilor de pe anumite zboruri, iar Air New Zealand și-a dotat însoțitorii cu tehnologie menită să anticipeze mai bine nevoile pasagerilor în timpul zborului. Și Air Malta a introdus la un moment dat la bordul anumitor zboruri serviciul SkySpa accesibil pasagerilor din clasa „Economy”, ce presupunea prezența a doi terapeuți care ofereau pasagerilor tratamente, masaje și produse cosmetice, pe un fond muzical relaxant.

Totuși, tehnologia se dovedește o investiție bună în materie de confort la înălțime, mult mai convenabilă pentru companie și mult mai bine primită de beneficiari. Sistemele de entertainment instalate deja la bord constituie principalul mijloc de a ajunge la client, și acesta nu mai conține de mult doar filme, clipuri publicitare, indicații legate de zbor sau posibilități de shopping shopping la bord – cele mai multe și-au diversificat meniul introducând programe de respirație, yoga și chiar gimnastică, neignorând nici aspectul culinar, o componentă esențială a „filosofiei” wellness.

Producătorii de aeronave caută constant să aducă îmbunătățiri vizibile avioanelor care sunt similare încă, din punct de vedere structural, celor din anii ’60. Posibilitatea ca acestea să ia o cu totul altă formă în viitorul nu foarte îndepărtat devine tot mai realistă, fie că vorbim de ferestre mai mari sau pereți transparenți sau de aeronave complet diferite, asemănătoare unui pescăruș în zbor, precum conceptele prezentate de NASA în ultimii ani. În egală măsură, perspectiva realizării de aeronave electrice poate schimba semnificativ regulile jocului, contribuind masiv nu doar la sporirea confortului persoanelor aflate în cabine, ci și la protecția mediului, prin reducerea amprentei de carbon a companiilor aeriene, care reprezenta în 2019 aproximativ 12% din totalul emisiilor de CO2 provenit din transporturi la nivel global (sau 2% din emisiile de carbon la scară mondială).

Wellness la sol

Călătoria cu avionul presupune timp petrecut în aeroport, în multe cazuri chiar mai îndelungat decât durează zborul propriu-zis. Facilități de petrecere a timpului liber, relaxare și înfrumusețare sunt deja comune în marile aeroporturi, care se întrec în fiecare an în a oferi pasagerilor experiențe memorabile, fie și numai pentru o perioadă scurtă de timp. Iar efortul lor nu pare în van, câtă vreme un studiu recent plasează aeroporturile printre facilitățile de wellness la nivel global.

Cum era și firesc, există și un top al aeroporturilor în ceea ce privește serviciile de acest gen, realizat pe baza evaluării unor indicatori de calitate privind serviciile oferite: fitness și Yoga, benzi de alergare, spa, masaj, meditație, zone de relaxare, dar și spații verzi sau încăperi pentru manifestări religioase. În caz că nu știai, poți solicita o mască anti-„Jet-lag” după un zbor extenuant sau poți aștepta îmbarcarea într-un fotoliu silențios din sticlă, care blochează zgomotul ambiental. Tehnologia are locul său de cinste și pe acest segment, prin parteneriate încheiate între dezvoltatorii de aplicații mobile și spa-uri (aplicația Calm a investit aproape trei milioane de dolari în conceptul XpresSpa), implementate în aeroporturi.

Pe baza scorurilor obținute, aeroportul din Frankfurt se află în fruntea clasamentului NetFlights, urmat de Schiphol Amsterdam și Dubai International Airport. Aeroportul Changi din Singapore ocupă abia locul al patrulea, însă deține locul întâi în râvnitul top Skytrax, fiind considerat cel mai luxos aeroport din lume, dar și cel mai spectaculos, datorită terminalului Jewel inaugurat în 2019, o capodoperă arhitecturală ce include cea mai înaltă cascadă interioară, grădini naturale, un hotel și 300 de spații comerciale și restaurante.

Tendințele momentului arată că operatorii aeroportuari sunt gata să facă față oricărei provocări ale pieței. Astfel, există aeroporturi unde poți cumpăra preparate sănătoase de la automate (și nu vorbim de clasicul aparat din care cad sandviciuri banale, ci de mașinării capabile să prepare pe loc o salată din ingredientele alese de tine) sau prin intermediul unei aplicații mobile destinate livrării de mâncare la îmbarcare.

Pentru pasagerii aflați între două zboruri, multe aeroporturi au început să introducă, rând pe rând, capsule de dormit –„Sleeping Pods” (listate și pe Booking) – în zone publice, dotate cu sisteme de igienizare pe bază de LED capabile să neutralizeze bacteriile în proporție de 90%.

Un aspect mai puțin cunoscut în aeroporturi este existența câinilor pentru terapie antistres, o facilitate introdusă post 9/11, disponibilă deja – și foarte bine primită –, în peste 50 de aeroporturi din lume. Îmbrăcați cu veste colorate inscripționate cu „Pet Me!”, exemplare canine din diverse rase pot fi întâlnite în zone din aeroport în care pasagerii experimentează frecvent episoade de nervozitate, stres, anxietate. Faptul că prezența acestuia îți smulge un zâmbet e deja semn bun, iar faptul că-l poți mângâia alungă total tensiunea. Cu condiția, desigur… să nu te temi de câini, în general!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii