Cautare




, Editor Coordonator

Lifestyle |
|

Graal-ul colecționarilor de automobile

Cu un preț de peste 48 de milioane de dolari, un Ferrari 250 GTO, fabricat în 1962, a devenit cel mai scump automobil vândut la licitație. Haideți să vedem de ce merită mașina acești bani și în buzunarul cui au intrat.
1962-Ferrari-250-GTO-by-Scaglietti_5

Ferrari a fost și va rămâne brandul cel mai vânat de colecționarii auto. Într-un top al celor mai scumpe mașini vândute la licitație, opt poziții sunt ocupate de Ferrari, celelalte două revenindu-le unui Mercedes W194 din 1954 și unui Aston Martin DBR1; ca să nu pară că topul e alcătuit exclusiv din mărci europene, să precizăm că pe poziția 11 figurează cea mai scumpă mașină americană fabricată înainte de Al Doilea Război Mondial, un Duesenberg SSJ Roadster, adjudecat cu 22 de milioane de dolari la Monetrey, la aceeași licitație care a plasat GTO-ul despre care urmează să vorbim, în fruntea clasamentului.

Desigur, există zvonuri despre un Ferrari vândut cu 53 de milioane de dolari în 2013, sau, recent, de unul dat pentru 70 de milioane, însă aceste automobile au făcut obiectul unor tranzacții private, greu de verificat; de aceea, cifrele caselor de licitație (cu nimic mai prejos, aș zice) rămân cele mai de încredere pentru elaborarea unei ierarhii.

Cele mai căutate modele Ferrari sunt 250 GTO, 275 GTB, 365 Daytona și NART. Modelul GTO a fost produs în 36 de exemplare, iar cel mai scump exemplar este și… cel mai original. Fiindcă, pe lângă „unic” sau „rar”, un alt cuvânt care îi face pe colecționari să tresară este „original”: dacă se poate ca mașina să aibă 100 de ani, 100 km rulați și toate piesele motorului, șasiului și caroseriei așa cum au ieșit din fabrică, e perfect.

În plus, GTO-ul de 48 de milioane are un impresionant și detaliat istoric de curse, cu rezultate importante obținute de piloți faimoși. Pentru neavizați, poate fi un detaliu banal faptul că marele Phil Hill, primul pilot american câștigător al Campionatului Mondial de Formula 1, a testat în 1962 mașina pe circuitul de la Targa Florio – însă acest lucru îl poate determina pe un colecționar american să ridice prețul, la licitație, cu sume consistente.

Mai trebuie spus că un astfel de automobil este o investiție: valoarea sa nu doar că se conservă, ci crește. În anul 2000, când Gregory Whitten cumpăra GTO-ul, probabil că valoarea acestuia nu depășea 20 de milioane de dolari.

Nu în ultimul rând, un astfel de automobil îți deschide ușa clubului posesorilor de Ferrari GTO, din care au făcut parte, de-a lungul timpului, președintele companiei L’Oréal sau al Clubului de fotbal Napoli (aceștia fiind doar doi dintre iluștrii foști proprietari ai mașinii).

 

Cel mai dorit și renumit bolid din lume

Ferrari 250 GTO cu seria de șasiu 3413 a câștigat în 1962 Campionatul Italian de GT și a ocupat primul loc în clasa sa, pe circuitul de la Targa Florio în 1963 (pilot Gianni Bulgari) și 1964.

Este mașina care a adus companiei Ferrari titlul în Campionatul Internaţional al Constructorilor doi ani consecutiv, în 1962 și 1963, în clasa motoarelor de peste doi litri.

Al treilea din cele 36 Ferrari GTO construite, este considerat de experţii mărcii a fi cel mai autentic dintre toate modelele GTO.

Este unul dintre cele șapte modele care au caroserie Scaglietti.

Acest automobil îţi deschide ușile unor evenimente prestigioase și exclusiviste și îţi asigură accesul în faimosul club GTO.

Așadar, să-i cunoaștem pe foștii proprietari

Pentru cei aflați permanent în căutarea celui mai important automobil din lume, nu există onoare mai mare decât să fie, la un moment dat, custodele acestei mașini rare: achiziția unui astfel de automobil este trofeul suprem al unei vânători aproape imposibile.

Cel care a vândut mașina este omul de afaceri Gregory Whitten, deținătorul companiei Numerix, al unui doctorat în matematici aplicate la Harvard și al unei colecții auto importante. Whitten a lucrat aproape 20 de ani la Microsoft și a fost unul dintre apropiații lui Bill Gates. Inițialele sale se regăsesc, se pare, pe dialectul GW BASIC, o versiune a faimosului limbaj BASIC pe care Microsoft a dezvoltat-o în 1983 pentru Compaq. Dl Whitten a fost vreme de zece ani CEO al companiei Numerix, producător de software destinat analizei de risc a derivatelor financiare.

Sir Lindsay Owen-Jones și-a început ascensiunea la L’Oréal din modesta postură de reprezentant de vânzări, în 1969. În 1988, la 42 de ani, devenea președintele companiei, pe care a condus-o până în 2011. Este membru în boardul Ferrari SpA, BNP PariBas și Sanofi.

Lord Anthony Bamford of Stoke-on-Trent este membru al Parlamentului Marii Britanii și proprietarul producătorului de utilaje de construcție JCB. Automobilul s-a aflat în posesia sa din 1972 până în 1980.

Corrado Ferlaino a fost președintele și proprietarul Clubului de fotbal Napoli, din 1969 până în 2000. Ferlaino l-a adus pe Maradonna la Napoli și, sub managementul său, clubul a cunoscut cea mai glorioasă perioadă din istoria sa, câștigând cele mai multe trofee, inclusiv Cupa UEFA. Ferlaino a vândut clubul în anul 2000. Astăzi, în vârstă de 87 de ani, este anchetat în Italia pentru evaziune fiscală.

Designer de bijuterii, om de afaceri și pasionat de curse auto, Gianni Bulgari este cel mai vârstnic dintre nepoții lui Sotirio Bulgari, fondatorul imperiului care îi poartă numele. Gianni a condus Bulgari din 1960 până în 1980, apoi s-a retras, și-a vândut partea din afacere către fratele său, Nicola, după care a fondat o nouă companie, GB Enigma. În anii ’70, a fost răpit și a plătit o răscumpărare de două milioane de dolari pentru a fi eliberat. La volanul Ferarriului 250 GTO, Gianni a câștigat în 1963 cursele de la Targa Florio și Monza și a fost al doilea proprietar al mașinii, pe care a cumpărat-o de la Edoardo Lualdi-Gabardi, prieten apropiat al lui Enzo Ferrari.

O prezență senzuală…

„În istoria curselor auto, GTO (Gran Turismo Omologato) sunt inițialele care strălucesc cel mai puternic”, spune comunicatul de presă al Casei de licitații RM Sotheby. „Simbol al rarității, cu o îndelungată și consistentă tradiție de dezvoltare mecanică, o caroserie impecabil sculptată și un palmares impresionant în competiții, Ferarri 250 GTO a ajuns astăzi mașina cea mai dorită de colecționari: o formă ușor recognoscibilă, o evacuare cu un sunet distinct și o prezență senzuală, inimitabilă.”

Licitația: 10 minute, 48.405.000 de dolari

Licitația a fost organizată de Casa RM Sothebys și a avut loc la Monterey, SUA. Deschiderea s-a făcut la 35 de milioane de dolari. Trei doritori și-au disputat mașina timp de 10 minute, prețul crescând cu câte un milion de dolari la fiecare strigare.

Un GTO de 70 de milioane?

În iunie anul trecut s-a vorbit despre un Ferrari 250 GTO care a fost cumpărat de David MacNeill, deținătorul companiei WeatherTech, pentru suma-record de 70 de milioane de dolari. Mașina are numărul de șasiu 4153 GT și vine să completeze colecția de Ferrari a lui MacNeill, care include câteva rarități precum un 250 GT Lusso, un 275 GTB și un 365 GTB Daytona.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii