FacebookTwitterLinkedIn

Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?

OPORTUNITATE – acesta este primul cuvânt la care mă gândesc, și nu neaparat din perspectivă financiară, ci mai degrabă din perspectiva inovației. Pentru noi, ca și industrie, ca și societate, orice tip de criză ne forțează să accelerăm inovația. Așa cum spunea Platon, necesitatea este într-adevăr mama invenției și in 2020-2021 am resimțit acest lucru din plin.

Digitalizarea a fost noul deziderat pentru majoritatea companiilor și, bineînțeles, a trebuit să găsim soluții prin care să răspundem rapid și eficient la toate aceste solicitări. De aceea, am funcționat în două viteze – pe de-o parte ne-am axat pe susținerea companiilor care aveau nevoie de soluții rapide pentru implementarea lucrului de la distanță, pe de altă parte ne-am stabilit niște direcții clare pe termen lung care țin cont de trendurile globale.

Astfel, pe termen scurt am dezvoltat și implementat soluții precum chatboți, semnături electronice integrate în fluxurile operaționale, feedback continuu, web origination pentru solicitările de finanțare, self checkout pentru zona de retail, etc.

Pe termen lung, ne-am orientat spre integrarea noilor trenduri de work from home, forță de muncă fluidă, economie creativă, dar și deschiderea soluțiilor către comunitatea dezvoltatorilor software, oferind produse open-source. În plus, continuăm deschiderea platformei Charisma EveryWare către colaborarea cu aplicații dezvoltate de furnizori terți, cu scopul de a acoperi complet nevoile de digitalizare și automatizare ale clienților.

Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

În cei 27 de ani de activitate am trecut prin multe crize politice și economice dificile, dar le-am depășit cu capul sus și cu multe lecții învățate. Totul ține de perspectivă și de cum ajungi la nevoia reală a clientului pentru că acesta va continua să investească în IT, chiar și în criză, dacă e convins ca acest lucru îi va crește profitabilitatea.

Îngrijorările din acest an s-au îndreptat în special către colegi, către sănătatea și siguranța lor, motiv pentru care ne-am dorit să le oferim toate condițiile pentru a-și desfășura activitatea în cele mai bune condiții. În plus, am resimțit din nou lipsa resurselor calificate din piață ceea ce ne-a impus o oarecare prudență în preluarea proiectelor și am investit în campanii de recrutare constante și extinse.

Ca și date financiare, suntem în creștere față de anul trecut, dar cifrele finale vor fi disponibile după încheierea anului.

Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?

În 2021 am reușit să funcționăm pe baza unui nou model de lucru – Team of teams sau “o echipă de echipe”. Acesta are impact direct asupra clienților, prin îmbunătățirea experienței acestora cu produsele și serviciile TotalSoft pe tot parcursul proceselor de vânzare, implementare, post-implementare și dezvoltare. Este un pas important în transformare organizațională și ne menține agili pe o piață foarte dinamică.

Nu în ultimul rând, am reușit să atragem noi talente alături de echipele noastre. Am angajat peste 60 de noi colegi, un motiv de bucurie pentru ca această resursă este foarte limitată.

La fel de important este pasul important făcut în sensul dezvoltării programului de parteneriat pentru suita Charisma. Mai exact, am semnat un prim parteneriat care deja începe să dea rezultate. Această oportunitate ne permite să atingem o piață mai largă și să dezvoltăm portofoliul de clienți din industriile retail, producție, logistică.

Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.

Experiența a fost diferită în funcție de industrie. Dacă HORECA și Turismul au fost cele mai afectate din motive evidente, industriile IT, Telekom, Sănătatea, Transporturile și Curieratul au fost la polul opus. Migrarea rapidă spre tot ceea ce înseamnă online, de la work from home, la aprobări credite online, semnarea contractelor de munca de la distanță, cumpărături online sau chiar consultații online, toate au dus la o cerere exponențială de soluții de digitalizare.

Referitor la industria de IT unde am și cea mai mare experiență, aș cita studiul de piață CIO Survey 2020, realizat de KPMG / Harvey Nash care spune “companiile au cheltuit echivalentul a aproximativ 15 miliarde de dolari în plus pe săptămână în domeniul tehnologiei pentru a integra munca la domiciliu în condiții de siguranță în timpul pandemiei COVID-1. Aceasta a fost una dintre cele mai mari creșteri ale investițiilor în tehnologie din istorie – liderii IT din lume cheltuind în trei luni mai mult decât creșterea bugetului pe un an, pe măsură ce criza mondială a lovit și carantina a fost instituită peste tot în lume.”

Reziliența din mediul privat a fost destul de bună, am vazut multe business-uri remodelate peste noapte. Am vazut astfel de exemple inclusiv printre clienții noștri care, deși nu se pot lăuda cu cele mai bune rezultate financiare, au depășit momentele de criză.

 Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021?  Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?

Faptul că România va beneficia de banii europeni prin PNRR este o veste încurajatoare. Cu siguranță, dacă sunt folosiți așa cum trebuie, ar impulsiona investițiile în digitalizare, infrastructură, protecţia mediului, sănătate. Experiența însă ne spune că nu suntem prea știm să accesăm astfel de fonduri, rata de absorbție a altor fonduri europene fiind destul de scăzută.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?

Pandemia va rămâne cu siguranță o provocare, la fel ca și resursele limitate din piața muncii, în special forța de muncă calificată.