Vizionarea serialelor de pe Netflix, sharing-ul de noutăți de pe Facebook și descărcarea de conținut media din iTunes (Apple) sau Ali Picture (Alibaba) au contribuit la un an de creștere-record a valorii mărcilor din Topul BrandZTM 2018 al celor mai valoroase branduri la nivel mondial, lansat de către WPP și Kantar Millward Brown.
Creșterea gradului de utilizare a tehnologiilor bazate pe date și sisteme inteligente – cum ar fi inteligența artificială (AI) sau realitatea augmentată (AR) – dar și abordările creative de marketing au permis mai multor branduri să-și cunoască mai bine clienții și să le ofere conținut la îndemână și personalizat și experiente deosebite.
Opt dintre mărcile aflate în Top 10 provin din domeniul tehnologiei sau sunt strâns legate de tehnologie. Această categorie continuă să domine clasamentul, cu Google și Apple pe primele poziții.
Google a înregistrat o creștere de 23% (prin care a ajuns la 302,1 miliarde de dolari), iar Apple-de 28% (prin care a ajuns la 300,6 miliarde de dolari).
Amazon a ajuns pe poziția a treia, înaintea Microsoft, cu o creștere de 49% (care l-a propulsat la 207,6 miliarde de dolari), în timp ce Tencent – cu o creștere de 65% care l-a dus la 179 miliarde de dolari-a urcat trei poziții față de 2017 și a ajuns pe locul 5, surclasând Facebook (poziția 6).
David Roth, reprezentant WPP: “Am asistat anul acesta la cel mai mare avans al valorii brandurilor de până acum, generat de creșteri în toate categoriile. Atât jucătorii noi, cât și cei existenți, au văzut rezultatele curajului și ale adoptării unei viziuni pe termen lung asupra construirii mărcilor pe care le dețin.”
În ciudă incertitudinilor de ordin economic sau politic din multe regiuni ale lumii, clasamentul din acest an înregistrează cea mai mare creștere anuală de până acum – de aproape 750 miliarde de dolari (+21%).
Astfel, Topul 100 BrandZ ajunge la o valoare totală a brandurilor de 4,4 trilioane de dolari (cu 204% mai mare față de valoarea totală din 2006, anul lansării acestui clasament).
Acesta este și primul an în care absolut toate categoriile din Top 100 BrandZ au raportat creșteri.
O altă premieră a acestui an o constituie faptul că brandurile din afară SUA au crescut mai mult decât cele din SUA.
14 branduri din China sunt prezente în topul din 2018, în timp ce în clasamentul din 2006 se afla unul singur (China Mobile).
Valoarea cumulată a primelor 10 mărci din China a avut o creștere anuală de +47%, un ritm mult decât dublu față de cel al mărcilor din SUA (+23%).
Și alte părți ale lumii, cum ar fi India și Indonezia, au avut, de asemenea, o creștere regională puternică prin mărcile lor.
Topul 100 BrandZ include șapte mărci asiatice (în afară celor din China), care au avut o creștere de 14%, ajungând la o valoare cumulată de 146 miliarde de dolari. Banca regională BCA (de pe poziția 99) a devenit primul brand indonezian care a intrat în top. Avem un nou-venit și între primele 10 mărci din categoria auto: Maruti Suzuki.