
Amazon înregistrează cea mai mare creştere în valoare nominală dintre brandurile din Top 100, ajungând printr-un plus de 40,3 miliarde de dolari (+41%) la o valoare de 139,3 miliarde de dolari, care îi asigură locul 4 în clasament. Gigantul din retail a continuat să se concentreze asupra ecosistemului său tehnologic construit pentru a răspunde unei varietăţi de nevoi ale consumatorilor, cum ar fi cele de cumpărare online, livrare rapidă şi entertainment, şi a introdus noi servicii bazate pe inteligenţă artificială cum ar fi livrarea alimentelor şi Asistentul Personal Inteligent Alexa.
Google, Apple şi Microsoft îşi păstrează primele trei poziţii, crescându-şi valoarea cu +7% până la 245,6 miliarde dolari, +3% până la 234,7 miliarde dolari, respectiv +18% până la 143,2 miliarde de dolari, în ultimul an, în timp ce Facebook, ocupantul locului 5, cu creştere de +27%, ajungând la valoarea de 129,8 miliarde de dolari.
VEZI AUDIENȚELE TELEVIZIUNILE DE FILME – MAI 2017
Valoarea cumulată a primelor 5 branduri din Top 100 BrandZ reprezintă 25% din valoarea totală a celor 100 de mărci din clasament, ceea ce confirmă poziţia lor dominantă în cadrul contextului actual de business.
David Roth, CEO EMEA şi Asia în cadrul The Store WPP, a declarat: „Clasamentul global BrandZ din acest an continuă să demonstreze faptul că mărcile puternice produc un randament superior pentru acţionari, chiar şi în situaţiile în care climatul extern este unul turbulent. Supranumiţi «Cei Cinci Teribili» de către unii, giganţii tehnologiei care conduc clasamentul sunt mai degrabă «Cei Cinci Neînfricaţi» din punctul de vedere al competitorilor lor, ţinând cont de puterea impresionantă a brandurilor lor şi de poziţia lor aparent inexpugnabilă pe piaţă.”
Printre aspectele interesante din clasamentul acestui an se numără şi intrarea în Top 10 a mărcii chineze Tencent (locul 8, cu o valoare de 108,3 miliarde de dolari), în urma unei creşteri de +27% – a cărei platformă de socializare WeChat devine din ce în ce mai utilizată.
Adidas este brandul cu cea mai mare creştere procentuală (+58%, 8,3 miliarde de dolari), urmat de brandul chinez de alcool premium Moutai (+48%, 17 miliarde de dolari).
BrandZ este singurul studiu de evaluare a brandurilor care combină vocea a peste trei milioane de consumatori din întreaga lume cu analiza performanţei financiare şi de business a companiilor (utilizând date de la Bloomberg şi Kantar Worldpanel).
În acest an, valoarea cumulată a brandurilor din Top 100 a crescut cu +8%, ajungând la trilioane de dolari, comparativ cu creşterea de +3% obţinută în 2016, iar numărul mărcilor care valorează mai mult de 100 miliarde de dolari a crescut de la şase la nouă.
Valoarea totală a mărcilor din clasament a crescut cu +152% din 2006 (prima ediție a clasamentului), pe măsură ce în structura sa au căpătat o pondere mai mare mărcile inovative, din tehnologie, orientate către consumatori, cu o adresabilitate şi o putere extrem de mare.
Primele 10 clasate din BrandZ în 2017 valorează aproape cât valorau, însumat, toate mărcile din Top 100 în 2006 (1,42 trilioane vs. 1,44 trilioane de dolari) şi au crescut cu +249% ca valoare, comparativ cu creşterea de +152% a întregului clasament.
Valoarea mărcilor din Topul 100 BrandZ confirmă faptul că mărcile puternice continuă să îşi surclaseze competitorii.
În comparaţie cu repere-cheie, portofoliul de mărci cuprinse în top 100 BrandZ a crescut, de-a lungul ultimilor 12 ani, cu 50% mai mult ca valoare faţă de S&P 500 şi de 3,5 ori mai mult decât indicele MSCI All Country World.
Clasamentul din 2017 arată că balanţa puterii a înclinat către brandurile din tehnologie orientate către consumatori, care creează ecosisteme menite să satisfacă mai multe nevoi, simplificând lucrurile în timp ce, în general, gradul de complexitate creşte.
Mărcile legate de tehnologie (o definiţie care cuprinde domeniul telecomunicaţiilor şi retailul online), contribuie cu mai mult de jumătate la valoarea cumulată a brandurilor din Top 100, faţă de anul 2006, când aportul lor era de o treime. Aceleaşi mărci au crescut, în medie, cu +16% în ultimul an, comparativ cu o creştere medie de +4% a brandurilor care nu sunt din domeniul tehnologiei.
Nouă dintre mărcile din Top 10 sunt branduri legate de tehnologie, la fel cum sunt şi şapte dintre proaspăt clasatele în Top 100: XFinity, YouTube, Hewlett Packard Enterprise, Salesforce, Netflix, Snapchat şi Sprint.
Categoria cu cea mai mare creştere este retail-ul, care înregistrează un plus de 14% în valoare în ultimele 12 luni, stimulat de branduri de e-commerce cum ar fi Amazon sau Alibaba care, la fel ca multe dintre companiile născute pe internet, au continuat să îşi extindă prezenţa fizică.
Per ansamblu, valoarea retailerilor pur online a crescut cu +388% din 2006, în timp ce valoarea retailer-ilor tradiţionali a scăzut cu -23%, luându-le mai mult timp să includă zona online în canalele lor de distribuţie.
Categoria Tehnologie a crescut cu +13%, în timp ce categoria fast food a fost a treia ca ritm de creştere (+7%), cele mai mari branduri introducând alimente proaspete, meniuri accesibile şi inovaţii legate de punctele de interacţiune care intensifică experienţa cu brandul.
Din punct de vedere regional, mărcile din Statele Unite domină clasamentul, cu 54 branduri în top 100, care însumează 71% din valoarea totală a clasamentului.
În ultimul an, aceste mărci au crescut cu +12%.
În acelaşi timp, mărcile originare din restul lumii au înregistrat un declin de -1%, cu excepţia Chinei, unde creşterea medie – excluzând companiile deţinute de stat – a fost de +11%.
Primele 20 de mărci B2B au crescut cu 11%. Microsoft rămâne pe prima poziţie, crescând cu +10% la $143.2 miliarde, în timp ce Shell are cea mai accelerată creştere dintre mărcile B2B (+23% până la valoarea de 18,23 miliarde de dolari).
Clasamentul mai arată şi faptul că, pe măsură ce internetul facilitează suprapuneri între mediile de business şi cele adresate consumatorilor, graniţa dintre B2B şi B2C dispare, dând naştere unor branduri B2H (Business to Human).
VEZI TELEVIZIUNILE CU CELE MAI MARI RATINGURI LA NIVEL NAȚIONAL – MAI 2017