
Există un singur maestru orologier în Islanda și totuși iubitorii de ceasuri vin la Reykjavík în căutarea creaţiilor sale. La tine mă refer. Cum se explică asta? Ce este atât de special la marca ta, JS Watch Co.?
Există câțiva ceasornicari în Islanda, dar un singur manufacturier, JS Watch Co. Reykjavik, iar eu sunt maestrul orologier al brandului. Punem mult suflet în ceea ce facem și suntem norocoși că pasionații de ceasuri din întreaga lume apreciază designul și calitatea modelelor noastre.
Ca să fie capabil să producă piese ce rezistă examenului celei mai pretențioase clientele, manufacturierul trebuie să fie el însuși pasionat de ceea ce face și de designul creațiilor sale. Și mai trebuie să fie propriul critic, cel mai dur dintre toţi.
Compania ta este mică, așa că și producția este restrânsă. Câte ceasuri vinzi în fiecare an în shopul tău?
Da, suntem încă mici și vindem cam 400-500 de ceasuri anual la Reykjavík. De asemenea, onorăm comenzi on-line din întreaga lume.
Nu lucrezi cu retaileri în alte țări?
Nu, ne-am concentrat pe vânzările directe deoarece credem că experiența de a cumpăra de la designer și manufacturier este parte a succesului nostru. Pentru clienți, această experiență este valoroasă: ceasurile capătă o poveste. Proprietarul va putea istorisi cum l-a întâlnit pe cel care a realizat modelul orologier.
Însă povestea acestor ceasuri este spusă și de ambasadorii brandului. Care sunt valorile esențiale pe care vrei să le transmiți prin intermediul lor?
Toți ambasadorii noștri de brand sunt oameni cu stiluri de viață şi cariere dinamice. Ei poartă mai ales ceasul nostru SIF NART 1000 Meter, creat în cooperare cu Garda de Coastă Islandeză. Acest model este utilizat de următoarele unități: de echipele aeropurtate de salvare, de piloți, de geniști și de scufundători. Islandezii se mândresc cu Garda de Coastă mai mult decât cu orice altă instituție.
Noi am vrut să creăm ceasul care să aibă dimensiunea perfectă pentru a fi purtat la altitudine, pe uscat sau în adâncurile mării, un ceas care să arate bine în combinație cu uniforma, dar să fie funcțional pe un costum de scafandru. Suntem foarte pasionați de precizie.
Fiecare ceas este creat individual, asamblat manual, ca parte a unei colecții limitate sau ca versiune exclusivă, personalizată. Caracteristice pentru marca noastră sunt calibrele elvețiene ultraprecise. Tot ce se află în jurul mecanismului transmite un puternic sentiment al tradiției islandeze. Suntem, de asemenea, dedicați serviciilor acordate clienților.
Ce tip de calibre utilizezi?
În principiu, calibre Soprod, dar și ETA sau Unitas. Toate sunt de cel mai înalt nivel și vin gata pregătite. Unele dintre ele sunt modificate de noi, cu ajutorul unor colaboratori care execută aceste operațiuni foarte specializate.
Știu că sunt multe celebrități care poartă modele JS Watch Co.
Da, suntem norocoși să numărăm printre clienții noștri celebrități care iubesc ce facem noi aici, în acest atelier. Iată numele câtorva VIP-uri care au ceasuri de-ale noastre: Ben Stiller, Dennis Quaid, Tom Cruise, Mads Mikkelsen, Jude Law, Quentin Tarantino, Eli Roth, Tobey Maguire, Viggo Mortensen, Vinnie Jones, Ian Anderson, Katie Couric, Elvis Costello, Yoko Ono, Dalai Lama, Lewis Black, Sean Lennon, Maiestatea Sa Constantin al II-lea. E frumos să întâlnești astfel de personalități și să vezi că sunt oameni la fel ca noi.
Ai reușit să susciți interesul iubitorilor de ceasuri încă de la început, de la primele creații JS Watch Co.?
După ani în care ne-am tot gândit la el, am decis să creăm un ceas specific islandez. Am făcut designul și am asamblat în atelierul nostru o sută de piese. Vestea că JS Watch Co. e locul care îţi oferă modele clasice și servicii personalizate s-a răspândit destul de repede.
Am vândut exemplarele rapid, iar din acel moment totul a mers strună. La început, mai mult islandezii cumpărau ceasurile noastre, însă apoi interesul clienților din străinătate a început să crească tot mai mult.
CITEȘTE ȘI Raúl Pagès – Poetica preciziei
Hai să vorbim un pic despre formarea ta. Când ai început să fii interesat de domeniul orologeriei?
Pe când eram puști, călătoream adesea cu tata prin zonele rurale ale Islandei, el fiind tehnician specializat în montarea de antene radio şi relee. Atunci a debutat interesul meu pentru mecanică și, când am împlinit 16 ani, am decis să studiez telecomunicaţiile, dar mi-am dat seama destul de repede că domeniul nu era de mine.
Așa că tata a vorbit cu un orologier de prin părțile noastre să mă duc să-l ajut gratis cu repararea ceasurilor de masă și de perete. Şi aşa mi-am găsit adevărata pasiune. Asta se întâmpla prin 1966 și mă consider foarte norocos că am început atunci, pentru că toate ceasurile de perete și de mână erau încă mecanice, iar mie îmi plăcea să le desfac și să le reasamblez.
Iubeam această muncă și orologierul era foarte fericit pentru că lucram și nopțile, şi în weekenduri. Nu-mi luam vacanța de vară doar pentru a câştiga timp în care să mai repar nişte ceasuri.
Compania ta a fost înființată în 2005. Cum a evoluat brandul în acești ani?
Am parcurs un drum lung de la înființare și până acum, de-a lungul căruia noi am învățat multe. La început era foarte greu să ne facem contacte la manufacturi pentru a obţine piesele și mecanismele ceasurilor noastre la calitatea pe care o doream pentru că eram mici şi nu ne știa nimeni. Nu primeam niciun răspuns sau primeam răspunsuri negative. Azi, ne-am consolidat relațiile cu partenerii și suntem noi înşine mai pricepuți, facem mai puține greșeli. Încă învățăm.
Spune-mi mai multe despre cei cu care lucrezi.
JS Watch Co. Reykjavík este rezultatul colaborării dintre ceasornicari, colecționari și un designer. Compania a luat ființă grație acestui grup de oameni ambițioși, pasionați și entuziaști, animați de un vis. Țelul nostru era de a crea acel ceas care să fie lăsat moștenire, din generație în generație, ca o bijuterie de familie. Voiam să-i inspirăm pe oameni să poarte modelul nu doar pentru a le spune timpul, ci pentru a se bucura de el și de ideea că fac parte dintr-un club select.
Care crezi că este lucrul care individualizează designul ceasurilor tale?
Noi întotdeauna am înclinat spre designul clasic, care nu se demodează. Am vrut, de asemenea, ca modelele noastre să facă referire la istorii și evenimente ce ţin de Islanda. Realizăm ceasuri pe care le purtăm noi înşine. Nu urmăm tendințele. Când primim componentele care vor fi asamblate într-un nou model, suntem bucuroşi de parcă ar fi venit Crăciunul.
Câte colecții JS Watch Co. sunt lansate anual?
Depinde de an. Scoatem două-trei noi modele, uneori mai multe, alteori mai puține. Uneori, venim cu noi cadrane pentru ceasuri deja existente. Însă mereu avem ceva în pregătire. Suntem o companie mică, avem doar patru lucrători, iar dezvoltarea unui nou model poate lua de la patru la optsprezece luni.
Am văzut că marca a lansat de-a lungul timpului mai multe edițiile speciale.
Am creat astfel de ediții în colaborare cu faimoşi artiști islandezi, ceasurile fiind realizate în serii limitate sau ca piese unice. Aceste modele au fost scoase la licitație pentru a strânge fonduri pentru o organizaţie ce-i ajută pe tinerii care se luptă cu cancerul.
Am lansat ediţii limitate la o sută de exemplare în colaborare cu echipa națională de fotbal. Am gravat manual cu motive de tip viking unele creaţii. Am lansat și ceasuri ale căror cadrane erau realizate din cenușă provenind din vulcanul Eyjafjallajökull a cărui erupţie a perturbat traficul aerian din întreaga Europă în 2010.
Cât costă un model JS Watch Co.?
Prețul de pornire este de aproximativ 2.000 de euro, cele mai multe ceasuri fiind cotate la 2.000-3.000 de euro. Edițiile speciale pot ajunge şi la 14.000 de euro. Clienții care cumpără din străinătate vor obține deducere de TVA de aproximativ 20% din preț.
Ce-ţi doreşti acum de la brandul tău?
Vreau să continuăm să lucrăm simțindu-ne bine că facem asta. Senzația mea este că tinerii îşi doresc din ce în ce mai mult ceasuri mecanice de calitate, care să dureze în timp, chiar dacă poartă şi modele cuarț sau smart.
Te poți imagina lucrând într-un alt domeniu?
Orologeria este hobby-ul meu numărul unu, așa că eu nu simt să fi muncit nicio zi din viața mea. Nu, nu mă pot vedea făcând altceva.
Ce înseamnă succesul pentru tine?
Să fac ceea ce-mi place cel mai mult și să-mi câştig existenţa din asta.
