Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Gheorghe Savu, Director Damen Naval România: „În astfel de momente dificile, nu vom uita rolul statului”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021
Gheorghe Savu

Evoluția companiei într-un cuvânt

Grupul Damen se adaptează la o criză mondială severă și prelungită în industria construcțiilor navale, cu cauze principale mai extinse, și a fost grav afectat de criza economică cauzată de virusul Sars Cov 2.

O companie de familie, ca Damen, cu un vast portofoliu, ce se întinde de la feriboturi, nave offshore, nave utilitare, remorchere și chiar iahturi și nave militare, poate avea un răspuns robust la situații atât de dificile, fapt dovedit de-a lungul istoriei sale.

Trebuie să ne adaptăm la aceste noi provocări printr-o reorientare pe trei principii de bază. În primul rând, căutăm să standardizăm dezvoltarea și construcția navelor, de preferință nave similare sau o familie de nave. Am arătat acest lucru de exemplu cu ambarcațiunile și remorcherele noastre de mare viteză. În al doilea rând, am introdus cel mai înalt nivel de asistență pentru nave și pentru clienții noștri prin digitalizare care asigură asistență inteligentă pe întreaga durată de viață a navelor și oferă clienților noștri o disponibilitate crescută și costuri mai reduse. Si nu in ultimul rand, vom deveni cel mai sustenabil producător și furnizor de nave. Vrem să contribuim la o utilizare eficientă și responsabilă a domeniului maritim, pentru acum și pentru generațiile viitoare. Vrem ca domeniul maritim să fie sigur, să ofere siguranță, prosperitate și sustenabilitate prin potențialul său de a oferi atât soluții de transport, cât și un mod de a ne bucura de frumusețea mediului marin care reprezinta 70% din planeta noastră.

În acest moment, intreaga industrie mondiala a constructiilor navale se afla intr-o “mare agitată”, cum ar spune navalistii. Din păcate, ca în orice alt stat membru al UE, am văzut efectele pandemiei și aici, în România.

Când am crezut că pandemia COVID era pe cale să dispară, am început să ne confruntăm cu efectele celui de-al doilea val care pare să contribuie și mai mult la situația adversă pe care am trăit-o în primăvară.

Desigur, așa cum este cazul tuturor industriilor de transport maritim, criza actuală nu ne ajută la numărul comenzilor primite. În ciuda acestei situații dificile, trebuie să subliniem câteva realizări care vin ca o dovadă a rezistenței și capacitatății noastre de a ne reveni, tot aici, în România.

În primul rând, impresionantul spărgător de gheață RSV Nuyina, construit la Galați pentru guvernul australian a început recent testele pe mare în Marea Nordului, un pas major în acest proiect. RSV Nuyina este o dovadă atât a transferului de tehnologie, cercetare și dezvoltare de la Damen către România, cât și al profesionalismului înalt al inginerilor și muncitorilor din România. Este cel mai modern spargator de gheata din lume si a fost construit aici in Romania.

Al doilea aspect care arată capacitatea noastră de cercetare, dezvoltare și producție în domeniul navelor militare, este începerea de către Damen la Galați a proiectului Marinei Regale Olandeze pentru o nouă navă de sprijin de luptă, a doua de acest tip care va fi produsă la Galați. Ca și predecesorul său, HNLMS Karel Doorman, noua navă este cea mai complexă și avansată navă din punct de vedere tehnologic militar construită vreodată în România. Construcția navei începe anul acesta, ceremonia de tăiere a oțelului a fost pe 2 decembrie 2020. Aceasta este încă o navă produsă pentru Marina Olandeză, care a avut încredere ca navele sale să fie construite la șantierul din România, așa cum au avut și alte 13 state din NATO, UE și din întreaga lume în ultimii 20 de ani. De fapt, șantierele navale Damen Galați au construit până acum peste 30 de nave militare, fiind singurul șantier naval din România care are experiență în construcția completă a navelor militare din ultimii 30 de ani.

Anul acesta, Damen a câștigat o ofertă foarte competitivă și ambițioasă pentru patru mari fregate “de viitor” pentru marina germană. Ne-am impus în fața vastei noastre concurențe europene, nu doar prin preț, ci și prin calitatea integrală a ofertei, și dovada vizibilă că am putea oferi capacitățile pe care se pot baza marinarii germani în sarcini operative complexe pentru apărarea comunității euroatlantice pe parcursul a decenii. Credem că această evaluare generală, un plan de risc solid și o predictabilitate foarte controlată a asistenței pe întregul ciclu de viață, au condus la acest rezultat.

Nu în ultimul rând, în Olanda colegii noștri de la diviziile cu portofoliu de transporturi pe apă au asigurat contracte pentru o serie mare de nave de transport intern (inland) „ecologice” pe gaz natural lichefiat (GNL) și o serie de vaporașe (waterbus-uri) electrice și hibride pentru transportul fluvial interurban. Un succes imens, nu doar pentru Damen, ci și pentru obținerea unei sustenabilități crescute, durabile, și a dezvoltării ulterioare a transportului pe apă în general.

Așadar, în timp ce efectele COVID-19, în combinație cu provocările economice din domeniul maritim, vor continua o perioadă destul de mare, noi, cei de la Damen, am început să operăm într-o serie de divizii independente și cu potențial de creștere, formate în jurul combinațiilor logice dintre produs și piață. Avem acum de exemplu divizii pentru reparații, bărci de lucru și remorchere, nave mai complexe de dimensiuni medii, iahturi de lux de ultimă generație și, nu în ultimul rând, pentru nave de luptă militare robuste și de viitor. Astfel, ne îmbunătățim eficiența, oferind în același timp schimb de cunoștințe, și combinăm, de exemplu, inovarea și eforturile de cercetare-dezvoltare peste tot în aceste divizii.

 

Cele mai importante lecții

Această criză, ca orice altă criză, oferă atât provocări, cât și oportunități. Compania Damen, cu a sa gândire, viziune și strategie pe termen lung recunoscută, este pe deplin hotărâtă să își dovedească rezistența binecunoscută și să avanseze. Cu toții trăim momente dificile, dar putem găsi soluția potrivită pentru a ne ajuta să ne continuăm munca. Credem că printr-o mai bună înțelegere și cooperare situația ar putea fi gestionată mai bine.

În astfel de momente dificile, nu vom uita rolul statului. Am văzut deja măsuri importante luate la nivelul UE pentru a proteja capacitățile industriale europene, inclusiv prin programe mari de investiții la nivelul guvernelor naționale

 

Prestația autorităților

După cum e bine cunoscut, industria construcțiilor navale, fie ea privată sau deținută de stat, depinde într-un anumit grad de sprijinul de stat și de acțiunile menite să o ajute să supraviețuiască și mai târziu să își revină din orice criză economică, precum cea actuală cauzată de pandemia de COVID-19. Pentru Damen, ceea ce se întâmplă în România este de o importanță capitală, deoarece are aici două șantiere navale majore care angajează în mod direct aproape 5.000 de angajați și asigură alte 2.500 de locuri de muncă indirect de la subcontractorii săi care lucrează în jurul șantierelor navale din Galați și Mangalia. Este de fapt nucleul de-a lungul căruia construcțiile navale române își pot menține și consolida cunoștințele și măiestria, ceea ce asigură în cele din urmă o capacitate economică de lungă durată pentru România.

Până în prezent, ne-am bucurat de un sprijin deplin din partea statului român, iar parteneriatul pe care îl avem cu Ministerul Economiei pe șantierul naval Damen Mangalia se dovedește a funcționa bine. Credem că, împreună cu Damen, statul român, care deține 51% din acțiunile din Damen Shipyard Mangalia, ar putea contribui la dezvoltarea în continuare a șantierului naval. Credem cu adevărat într-un parteneriat mai strâns cu Ministerul Economiei în transformarea șantierului naval din Mangalia într-una dintre cele mai mari și mai tehnologizate entități de acest fel nu doar la Marea Neagră, ci și cel puțin la nivelul european. Acest șantier naval are potențialul de a produce orice tip de navă, inclusiv militare. De aceea, propunem autorităților române ideea înființării unui Centru Național de Producție, Reparare și Modernizare a Navelor Militare care să poată deservi atât interesele naționale românești, cât și interesele marinelor din statele riverane Mării Negre și ale marinelor NATO aflate în misiune în Marea Neagră.

A vedea angajamentul guvernului român de a investi în securitatea națională a României și contribuția sa la securitatea euroatlantică prin contribuția NATO este cu adevărat impresionant. Cu un hub propriu de capacități de producție navală și expertiză, România ar putea deveni un etalon în sud-estul Europei. Dezvoltând capacitățile sale de producție navală și cu o abordare cuprinzătoare a dezvoltării-producției-reparării-îmbunătățirii și asistenței pe durata ciclului de viață, România ar putea obține un nivel ridicat de reziliență navală, aici, în acest flanc cu provocări al NATO și UE. Printr-un parteneriat cu Damen Mangalia, România ar putea construi nave militare pentru propriile interese de securitate dar și pentru alte state. Acest lucru va oferi României controlul asupra producției și întreținerii navelor sale militare pe tot parcursul unui ciclu de viață intens operațional. De asemenea, România ar putea oferi astfel de capacități navale strategice aliaților și partenerilor săi din NATO.

 

Strategia de business pentru 2021

După cum am mai spus, dorim să continuăm să investim în două tendințe globale – digitalizarea și sustenabilitatea. Acest lucru determina relevanta noastra în viitor și vrem să fim foarte relevanți în acest aspect. Ambiția noastră este de a deveni liderii, într-o lume în continua dezvoltare, ecologică și interconectată.

Gestionarea corecta a riscurilor este un țel al companiei Damen, oferind în același timp soluțiile cele mai inovatoare și de lungă durată pentru clienții noștri din întreaga lume, pe fiecare segment de piață. Damen modelează, proiectează, construiește, integrează, livrează, convertește, modernizează și întreține nave civile și militare. Muncim pentru standardizare, deoarece acest lucru oferă un control bun și riscuri reduse în fiecare proiect. Prevalăm în scenarii complexe, cum ar fi vasul de cercetare antartic construit recent pentru Australia (la Galați) și navele militare de pe piața internațională (construite de asemenea, la Galați). Vom implementa un proces sistematic de atenuare a riscurilor și vom gestiona printr-un comitet de risc, care va respecta aceste aspecte în toate proiectele noastre complexe.

Vrem să devenim o companie profitabilă și stabilă, consolidând în continuare conexiunea și relațiile noastre cu clienții, fie că sunt guverne naționale, companii sau entități private, prin divizii bine organizate. Reorganizarea în urma crizei COVID și reacția la realitatea dură actuală au fost inevitabile. În ciuda dificultăților din aceste vremuri, Damen este hotărât să păstreze continuitatea producției și să asigure securitatea locurilor de muncă, inclusiv în România, inclusiv printr-un parteneriat solid cu autoritățile statului. Damen ramane puternic ancorat in Romania!

 

Provocări în 2021

Credem că, una peste alta, chiar și cele care par a fi o provocare la prima vedere, toate aceste provocari oferă oportunități și ne îndeamnă să gândim cu atenție și să acționăm in beneficiul planului de viitor. Toate provocările menționate aici sunt reale. Nu vor dispărea foarte curând. Dar partea bună este că unele dintre ele oferă modalități directe de a ne îmbunătăți modul de a face afaceri, de a utiliza mai bine resursele și de a proteja planeta și domeniul maritim pentru generațiile viitoare. Damen se angajează să fie foarte activ în digitalizare, telemunca, acolo unde este posibil și să investească în revoluția industrială 4.0. Investim deja în îmbunătățirea acestor aspecte și în România. De asemenea, dorim să cooperăm și să formăm parteneriate cu guvernul român și alte părți interesate pentru a ne întări nu numai afacerea, ci și societatea în ansamblu împotriva șocurilor provenite dintr-o lume nesigură și evenimente precum pandemia actuală. În acest sens, Damen în ansamblu, dar mai ales Damen România, rămâne în serviciul unei cooperări strategice mai profunde și mai integrale cu și în România.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii