Cautare




, Contributor

500 miliardari |
|

Gheorghe Bosînceanu

Gheorghe_Bosinceanu_MB034.jpg
Avere: 200 milioane de euro Vârsta: 54 de ani Reşedinţă: Constanţa Domenii: industria navală, turism, media

Omul de afaceri Gheorghe Bosînceanu, proprietar al Şantierului Naval Constanţa, recunoaşte că problemele din mediul economic actual nu îi sunt indiferente. Spune însă că, luptele cu piraţii şi înfruntarea unor taifunuri pe mare l-au stors de mai multă energie decât actuala criză. Bosînceanu susţine că din cei nouă ani de navigaţie, şase ani jumate i-a petrecut în mijlocul mării, iar păţaniile prin care a trecut sunt demne de romanele lui Jules Verne.

Aflat la început de carieră şi plecat cu nava, în trecere spre China, în aglomerata strâmtoare Malaca (n.red. care uneşte Marea Andaman cu Marea Chinei de Sud), omul de afaceri a avut nenorocul să fie acostat de două ambarcaţiuni. Cam 20 de piraţi au aruncat căngile şi s-au urcat la bord, au spart lacătele de la magazii şi au aruncat marfa în bărcile lor. „Nu avea rost să te iei de ei că scoteau armele. Tot ce trebuia să faci era să stai calm la locul tău“, povesteşte marinarul, care a repetat experienţa şi la Bangkok, pe fluviu. Bosînceanu mai spune că în cei nouă ani cât a navigat pe mare a fost atacat de piraţi de mai multe ori. Dar, în general, navigatorii de pe navele aflate sub pavilioanele statelor comuniste aveau un statut oarecum privilegiat. „Piraţii ştiau că nu avem nimic şi atunci nu ne căutau prin buzunare“, îşi aminteşte el.

Armatorul de Constanţa spune că una dintre cele mai lungi perioade petrecute de el pe navă a fost de cinci luni de zile. Traseul pe care actualul om de afaceri l-a parcurs a fost Constanţa-Bangkok-Shanghai-Singapore, dar şi returul. „Doar între Constanţa şi Bangkok făceam 21 de zile. Şi asta în condiţiile în care apele erau liniştite“, spune constănţeanul.

Recunoaşte, totodată, că s-a temut pentru viaţa sa în mai multe rânduri. Unul dintre cele mai grele momente a fost atunci când, plecat cu nava din Shanghai, a reuşit să evite un taifun, dar a nimerit între două astfel de furtuni. „Am navigat timp de două săptămâni fără să ştim locul în care ne duceau valurile. Am văzut nave care se scufundau în apropiere de noi, dar nu aveam cum să îi ajutăm. Ne-am ghidat după stele, iar din datele culese am stabilit o destinaţie aproximativă“, îşi rememorează afaceristul trecutul. Omul de afaceri mai spune că atunci când furtuna s-a încheiat, iar echipajul de pe navă a găsit un punct de reper terestru, şi-au dat seama că se aflau la nu mai puţin de 1.800 de kilometri distanţă de estimarea iniţială.

În ceea ce priveşte businessul, constănţeanul spune că în shipping trebuie să fii mereu prezent pe piaţă. „Nu eşti vizibil nu exişti”. Se aştepta ca 2009 să fie un an greu pentru domeniul în care activează, dar admite că el a fost protejat în faţa crizei. A păstrat contractele cele mai bune pentru businessul său, cu sumele cele mai mari, iar acest lucru a fost de bun augur. „Noi facem produse şi servicii cu bătaie lungă, nu bugetăm cu un an înainte, ci cu doi-trei ani. Prin urmare, 2009 nu a fost afectat şi nici prima jumătate a lui 2010. O parte din veniturile din shipping sunt asigurate pe patru-cinci ani de acum încolo“, susţine afaceristul.

Bosînceanu mai spune că el şi-a respectat partea din contract şi de aceea a încasat, în ultimii doi ani, sume importante de bani din vânzarea la termen a navelor pe care le-a construit. „Din cele cinci nave construite, SNC a livrat deja patru în 2009, iar a cincea navă este pe punctul de a părăsi România în aceste zile”, a adăugat omul de afaceri pentru Forbes România.

În continuare, mizează pe activitatea de reparaţii de nave, iar pentru 2010 ponderea din cifra de afaceri va fi de 40%, restul veniturilor provenind însă din activitatea de construcţii noi, care în 2009 erau chiar de 80%. Recunoaşte că a trebuit să îşi redimensioneze la rândul său businessul la resursele financiare existente, iar o parte din contracte nu au mai putut fi finanţate. Piedica o pun, după cum spune acesta, băncile, care nu au mai acordat împrumuturi.

Chiar dacă susţine că nu este un as la cifre, ci doar la negocieri, constănţeanul spune că în 2009 nu a scăzut ca business ci a înregistrat afaceri în creştere până la 200 milioane de euro. Pune totul pe seama contractelor deja semnate, iar de profit spune că este o necunoscută în această piaţă. „Noi preluăm contractul şi finalizăm produsul în trei-patru ani. Totul depinde de preţurile produselor şi echipamentelor care sunt incluse într-o navă şi care sunt în creştere“, este de părere afaceristul.

Consideră că unul dintre cele mai mari riscuri în shipping este întotdeauna cursul de schimb. Potrivit lui, în această piaţă contractele sunt semnate în dolari, iar cheltuielile Şantierului Naval Constanţa sunt în euro şi în lei. „Am avut pierderi de 33% la cursul de schimb în 2007 şi 2008. E un cocteil distrugător pentru şantierele navale“, se plânge acesta.

Ştie însă că, în condiţiile în care mizează pe dezvoltarea acestui business mai mult ca până acum, are nevoie de investiţii. Iar pentru acest lucru, Bosînceanu caută deja soluţii. „Ar trebui să schimb macazul şi să trec pe societăţi publice ca să am acces la o altă sursă de finanţare. Vorbim de o listare în altă ţară unde sunt şi resurse financiare. La noi nu există înţelegere pentru activitatea de shipping“, spune el.

În paralel, afaceristul consideră că listarea pe o bursă internaţională i-ar da posibilitatea să crească şi flota, în condiţiile în care nu mai deţine în acest moment nicio navă veche. Din 2004 şi până în prezent a schimbat toată flota, spune acesta, iar investiţiile în cele zece nave s-au ridicat la peste 300 milioane de euro. Este de părere că în business sau în viaţă nu e atât de important să nu greşeşti, ci să înţelegi unde ai făcut-o şi să cauţi o soluţie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii