FacebookTwitterLinkedIn

Gheorghe Andresz, Traditional Trade and Out-of-Home Director, HEINEKEN România

Oportunitatea pentru România

Gheorghe Andresz: Pandemia a avut și are încă efecte severe, începând cu viețile pe care le-a afectat, până la impactul din anumite sectoare de activitate. Orice criză, însă, ne oferă și învățăminte. Pentru economie, dar și pentru societate, refacerea trebuie să pornească de la ceea ce am învățat în această perioadă dificilă.

La nivelul industriei, în general, am văzut că flexibilitatea este un atu uriaș în vremuri de criză. Mă gândesc, spre exemplu, la business-uri mai mici sau mai mari care s-au repliat, începând să producă, în premieră pentru România, materiale necesare în această perioadă.

Când regulile s-au resetat pe neașteptate, am fost obligați să ne adaptăm rapid, pentru a ne continua activitatea: industriile – să producă în condiții sporite de siguranță, sectorul public – să deservească în continuare cetățenii. Mai puțină birocrație și reguli clare – acestea ar fi lecțiile învățate.

Criza aceasta ne-a arătat și care sunt motoarele economiei românești. Producția locală a dobândit în această perioadă o importanță majoră. Încurajarea ei poate fi o plasă de siguranță pentru viitor, dar și o soluție pentru dezvoltare economică. Vorbesc aici atât din perspectiva unui berar internațional, cu 4 fabrici în România și peste 1.100 de angajați, dar și din cea a industriei berii, care are un aport important în economie.

Sectorul nostru susține peste 60.000 de locuri de muncă pe întreg lanțul valoric, generează venituri sustenabile și predictibile la bugetul de stat (peste 531 milioane de euro în 2019), iar fiecare loc de muncă în sectorul local al berii susține alte circa 11 locuri de muncă – 3 în industria ospitalității, 2 în agricultură, 3 în retail, 3 la furnizori (conform Raportului Anual 2020 al Asociației Berarii României, realizat pe baza datelor din 2019).

Am văzut, de asemenea, și care sunt zonele unde am fost mai puțin pregătiți pentru provocări, fie că vorbim despre mediul privat sau sistemul public.

Nu în ultimul rând, aș menționa lecția solidarității și a responsabilității învățată în această perioadă: oameni sau companii, ne-am ajutat și ne-am protejat mai mult unii pe ceilalți, chiar dacă tuturor ne-a fost greu. Am văzut numeroase inițiative de ajutorare pentru sistemul medical, pentru persoanele vulnerabile, dar și inițiative la nivelul industriilor. Și HEINEKEN România s-a alăturat acestor eforturi, pe de o parte, printr-un program de susținere a comunităților, în valoare de peste 1.500.000 de lei, care a oferit ajutor de urgență spitalelor, dar și prin participarea la campania Asociației Berarii României, de sprijin pentru industria ospitalității.

Domenii ce trebuie reformate

Gheorghe Andresz: În mod cert, în perioada următoare, atenția trebuie îndreptată spre acele domenii care au mare nevoie de sprijin, domeniile afectate de îngrădirea libertății de mișcare, cum este sectorul ospitalității. Măsurile de siguranță au fost necesare pentru a controla răspândirea virusului, însă au avut și un impact puternic în plan economic. Locațiile HoReCa sunt segmentul final al unui lanț valoric din care fac parte producători locali, fermieri, distribuitori – astfel că impactul este foarte amplu, pentru business-uri și pentru comunități.

România are și atuuri din acest punct de vedere: suntem o țară cu un potențial turistic foarte bogat, pe care îl putem valorifica. În aceeași măsură, producția locală ar putea angrena o serie de efecte pozitive pe piața muncii, în agricultură sau comerț.

 Măsuri urgente pentru relansare

Gheorghe Andresz: Cea mai presantă este nevoia de reglementări rapide, coerente și extrem de clare, pentru a seta cadrul în care ne vom desfășura activitatea după ieșirea din izolare. Cel mai relevant exemplu pe care îl pot oferi este, din nou, cel al industriei ospitalității, nevoită să se reinventeze în actualul context. Pe de o parte, această industrie e construită în jurul experienței consumatorului, care va fi diferită odată cu noile măsuri. În același timp, ea va trebui să răspundă unei noi nevoi: de a oferi siguranță sporită și a insufla încredere. Iată de ce aceste business-uri au nevoie cât mai repede de claritate în privința unor măsuri care le vor impacta procesele interne, capacitatea de primire a clienților și forța de muncă, dar și de măsuri de sprijin.

În sensul acesta, Asociația Berarii României a deschis deja dialogul cu autoritățile, prezentând un set de propuneri. Sunt soluțiile pe care industria noastră le vede necesare pentru a asigura o restartare a sectorului HoReCa, în deplină siguranță pentru toți cei implicați. În paralel, la nivelul industriei locale de bere, desfășurăm, prin Asociația Berarii României, o campanie prin care încurajăm consumatorii să apeleze în continuare la serviciile localurilor preferate: într-o primă fază, prin comenzi de mâncare, de tip home delivery și takeaway, iar ulterior, prin revenirea în localuri.

Revenirea domeniului

Gheorghe Andresz: În privința revenirii, răspunsul scurt este și foarte sincer: nu știm cât va dura. Suntem încă în pandemie, chiar dacă intrăm într-o nouă fază. Industria noastră este strâns legată de activitatea HoReCa, iar comerțul modern nu poate compensa blocajul din acest sector. Reglementările care vor seta noul cadru de funcționare a industriei ospitalității ne vor impacta, deci, într-o mare măsură. Cel mai probabil va fi o revenire graduală a domeniului nostru, iar modul în care ne adaptăm acestui context diferit va defini reușita fiecăruia.

Avem un business solid în România și o capacitate de adaptare foarte bună. Pe lângă noul cadru de funcționare a HoReCa, suntem pregătiți și pentru schimbări ale comportamentului și ocaziilor de consum.

Business-ul nostru rămâne, chiar și în vremuri dificile, guvernat de aceeași misiune: să le oferim consumatorilor produse de calitate și experiențe plăcute, să producem local băuturile pe care românii le apreciază și să avem un impact pozitiv în comunitate. Suntem parte din viața consumatorilor români de mulți ani și ne propunem să continuăm pentru mulți ani de acum înainte.