Cautare




, Contributor

ForbesCars |
|

GALERIE FOTO și TEST: Renault Kadjar

Cum poți construi un întreg din bucățele de aventură, confort (aproape) premium și un deșert din inima Spaniei.
Kadjar (9)

Când vezi provincia spaniolă Navarra de sus, din avion, vei ști că ai ajuns în Spania. Rotunjimile formelor de relief, conturate în bătălia continuă dintre zonele deșertice și cele agricole, sunt caracteristice acestei zone și se transpun parcă în trăsăturile de design ale Kadjar, crossover-ul cu care Renault atacă segmentul C. Bineînțeles, știam despre românul angajat al companiei franceze care a desenat prima schiță a modelului, preluată apoi de Laurens van den Acker, cel care stabilește, din 2009, felul în care arată modelele din gama Renault. Informația a aprins spiritele printre jurnaliștii auto români, generând o controversă care a consumat o cantitate de energie demnă de o cauză mai bună.

GALERIE FOTO: Renault Kadjar

Și în avionul care ne-a dus pe aeroportul din Zaragoza, dar și după ce am ajuns la marginea deșertului Bardenas, locul în care avea să aibă loc testdrive-ul, discuțiile l-au avut, ca punct central, pe ”românul care a desenat Kadjar-ul”. Și pentru că am adus vorba despre aeroportul spaniol și tonul belicos al discuțiilor, trebuie spus că ”starea de război” a fost amplificată de cele câteva avioane de vânătoare care au întâmpinat mica aeronavă care ne-a adus pe plaiuri iberice. Spania se află totuși la marginea unui imperiu, cel european modern, și întotdeauna în provinciile de graniță, așa cum este și România, măsurile militare sunt mai vizibile.

S-ar putea să vă intereseze: The best of Ford

După un prim test,desfășurat într-o buclă de 237 de kilometri ce ne-a purtat de la aeroport la ineditul hotel de la marginea deșertului în care am locuit pentru o noapte –camerele sunt amenajate în containere, iar Renault a crescut originalitatea locului prin amplasarea, special pentru această ocazie, a mai multor așa numite ”bubble rooms” (construcții foarte ușoare, similare unor corturi, a căror structură și rezistență sunt date de presiunea mai mare a aerului din interior față de cel din exterior) –, în care am avut ocazia să conducem modelul Kadjar Intens Energy Tce 130, echipat cu un motor pe benzină, cu o capacitate de 1,2 litri și care dezvoltă 130 de cai-putere. Pe asfalt, pe un traseu aproape lipsit de curbe – cu excepția celor din sensurile giratorii –, am avut timp să mă familiarizez cu interiorul: finisaje atent realizate, din materiale de calitate (piele, inserturi cromate) – Renault se adresează, cu acest model, amatorilor de (un pic de) aventură, interesați însă și de confortul unui model premium –, acoperișul transparent în suprafață de 1,4 metri pătrați, scaunele cu aceeași arhitectură metalică a Nissan Qashqai, însă cu suporturi laterale generoase care aduc un plus de confort șoferului și pasagerului din dreapta, indiferent de tipul de constituție fizică, volan cu trei spițe, sistemul audio Bose, indicatoare de bord cu multiple variante de afișare – de pildă, vitezometrul poate fi afișat în mai multe moduri, printre care clasic, sport și economic.

Kadjar interior (3)Renault Gadget

Dacă nu s-ar fi numit Kadjar, crossover-ul de la Renault ar fi trebuit să se numească Gadget. Elementul central al interioriului, atât din perspectiva amplasării pe bord, cât și din cea a importanței pentru experiența de a conduce, este Renault R-Link 2, unul dintre cele mai intuitive sisteme multimedia – dacă nu chiar cel mai intuitiv și ușor de folosit – din variantele existente pe piață în prezent . R-Link 2, spre deosebire de prima variantă, este similar unei tablete, navigarea între diversele opțiuni făcându-se într-un mod în care utilizatorul este deja obișnuit de la gadget-urile pe care le folosește zi de zi. De altfel, R-Link 2 oferă posibilitatea de a instala aplicații din toate domeniile: auto, călătorii, știri, social media și soluții practice. Hărțile TomTom și posibilitatea de a conecta, prin Bluetooth, telefoanele mobile la sistemul audio al mașinii sunt alte două caracteristici ale R-Link 2. De asemenea, în Kadjar sunt disponibile două prize USB, la care se adaugă câte una de 12V, în față și în spate.

Îmbunătățirile tehnologice nu se opresc aici: modelul beneficiază de diverse sisteme de prevenire a accidentelor, de sprijin al șoferului pentru manevrele realizate la viteză mică și de conducere responsabilă. Sistemul activ de frânare în caz de urgență (AEBS) avertizează șoferul, la viteze cuprinse între 30 și 140 de kilometri pe oră, de riscul unei coliziuni cu mașina din față. Dacă șoferul nu reacționează, sistemul acționează automat frânele, astfel încât impactul este evitat sau limitat. Încălcarea neintenționată (nesemnalizată) a liniei care delimitează benzile de circulație, fie că este continuă sau întreruptă, este adusă de asemenea în atenția șoferului printr-un semnal acustic, în timp ce atunci când un alt vehicul se află în unghiul mort, un semnal vizual apare în oglinda laterală.

Șoferii beneficiază și de asistență la parcare, prin deja ”clasicele” opțiuni precum senzori sau cameră pentru marșarier. Cu adevărat spectaculos este însă că Renault Kadjar poate parca singur, cu ajutorul unor senzori care măsoară distanțele. Oricât de ciudat ar părea oricui s-a născut cu doar 30 de ani în urmă și a citit despre astfel de lucruri numai în romanele SF, controlul direcției trece în responsabilitatea automobilului – accelerația și frâna rămân, totuși, la dispoziția șoferului. O altă facilitate folositoare, care se adaugă celei de ”cruise control”, este recunoașterea indicatoarelor de circulație din trafic, cu alertarea în cazul depășirii vitezei legale.

Kadjar (3)Cu Kadjar-ul prin deșert

Dacă în prima zi de teste am avut mai mult de-a face cu personalitatea urbană a modelului, după o noapte petrecută la marginea deșertului Bardenas, am intrat în contact și cu partea sa off-road, la volanul unui Kadjar Energy dCi 130cu tracțiune integrală. Modul 4×4 poate fi activat atât manual, cât și automat, intrând în funcțiune atunci când este nevoie. Astfel, modul ”lock” presupune distribuția în mod egal a tracțiunii pe axele față, respectiv spate, în timp ce în modul ”auto” distribuția este făcută în mod automat, în funcție de suprafața de rulare și necesități. Există și modul ”2WD”, în care distribuția tracțiunii este făcută exclusiv pe axa față.

Setat pe modul ”auto”, nu m-am putut opri să gândesc, atunci când rulam cu maximum 40 de kilometri pe oră – limita de viteză impusă de organizatori la solicitarea autorităților locale, întrucât bucla trecea printr-o rezervație naturală –, la existența unor trasee mai solicitante în România. Sentimentul mi-a fost confirmat și de indicatorul care arată felul în care este distribuită tracțiunea, cea integrală nefiind solicitată decât în proporție de maximum 20% prin pietrișul din Bardenas.

Fast Facts

  • Construit pe aceeași platformă (Common Module Family – CMF) cu modelul Espace, dar și cu Nissan Qashqai, Renault Kadjar este fabricat în prezent în fabrica din Palencia, Spania, însă producția va fi mutată în China. Disponibil în trei variante de echipare – Life, Zen și Intens – modelul dispune de trei motorizări, una pe benzină (Energy TCe de 130 CP) și două diesel (Energy dCi de 110 CP, fabricat și vândut în trei milioane de exemplare în 2014 și Energy dCi de 130 CP).
  • Modelul se remarcă printr-un volum al portbagajului de 527 de litri, iar în varianta în care banchetele din spate sunt rabatate, acesta crește la 1.478 de litri. Capabilitățile off-road sunt puse în evidență de o gardă la sol de 200 de milimetri.
  • În România, prețurile pornesc de la 18.200 de euro pentru varianta de bază, Life, cu motor pe benzină – în aceeași variantă de echipare, dar motorizată diesel ,prețul este de 20.000 de euro. Pentru varianta Zen, prețurile pornesc de la 19.800 de euro (benzină) și ajung la 24.500 de euro (diesel, 4×4). Vârful de gamă este reprezentat de varianta Intens, cu prețuri cuprinse între 23.300 de euro (benzină) și 27.750 de euro (diesel, 4×4).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii