Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Gabriel Faflei: „M-am întors pentru a pune culoare în România“

IMG_1936.jpg
În 1990, Gabriel Faflei a plecat din țară pentru a se stabili în Germania. S-a întors după câteva luni, cu gândul „de a pune culoare în România”. Pentru că publicitatea înseamnă culoare și viață. În februarie 1992, a înființat agenția de publicitate Monopoly. Este brandul sub care a făcut carieră și bani în lumea publicității românești.   Fragment din volumul de convorbiri „Primul an de publicitate”, aflat în pregătire editorială.

Forbes: Dacă ar fi să asociezi un sport cu primul an de publicitate din viața ta, care ar fi acesta?

Gabriel Faflei: Cred că rugby. Eu mă uit foarte rar la meciuri de rugby și am impresia că jucătorii aleargă haotic. Mi se pare un sport care, de la distanță, pare destul de dezordonat, dar este foarte frumos. Așa a fost și primul meu an de publicitate, alergam dezordonat, dar spectaculos!

Forbes: Mă mir că nu ai invocat handbalul în locul rugbyului, pentru că ai făcut handbal de performanță în tinerețe.

Gabriel Faflei: Nu am comparat începutul publicității cu handbalul pentru că știu acest sport din interior. Am jucat 15 ani. Am jucat la Dinamo. Există și în handbal o anumită dezordine „ordonată”, ca să spun  așa, dar și o încleștare, însă publicitatea a înseamnat altceva pentru mine decât handbalul.

Forbes: Pe ce post ai jucat?

Gabriel Faflei: Am jucat inter și extremă stânga.

Vezi o galerie foto cu începuturile lui Gabriel Faflei

https://www.forbes.ro/Primul-an-de-publicitate-cu-gabriel-faflei_2_685_slide_6.html#gall-img

Forbes: Și pe „terenul publicității” pe ce post ai intrat?

Gabriel Faflei(râde): Imediat după ’90, am plecat în Germania și am jucat handbal la o echipă pentru câteva luni. În Germania am avut un șoc pentru că până atunci nu fusesem în Europa de Vest. Un lucru care m-a impresionat a fost explozia de imagine și de culoare. Atunci, am realizat că trebuie să mă întorc și să pun culoare în România! S-a produs în mine un declic: ce fac ăștia aici trebuie să fac și eu la mine în țară!

Forbes: Tu te gândeai deja să te întorci și să faci un business în România?

Gabriel Faflei: Da! Țin minte că dădeam telefoane acasă. Erau telefoane cu fise! Și vorbeam cu familia și cu prietenii și simțeam că în România era o lume plină de viață. Vorbeam cu un prieten și-i spuneam câți bani câștig în Germania, dar el nu era impresionat. Îmi spunea că și-a deschis un butic în fața blocului de pe Ștefan cel Mare și că „banii pe care zici tu că îi faci într-o lună în Germania eu îi fac în patru-cinci zile”. Și atunci m-am întrebat: unde-i adevărul?, unde sunt eu? Și toate acestea m-au făcut să mă întorc cu gândul de a face business în România.

Forbes: Și ce-ai făcut când ai ajuns acasă?

Gabriel Faflei: Primul lucru a fost să mă gândesc unde „să pun niște culori”.

Forbes: E o metaforă „unde să pun niște culori”?

Gabriel Faflei: E o metaforă la care țin foarte mult și acum. Și cel mai simplu lucru pe care puteai să-l faci atunci era să pui undeva o reclamă.

Forbes: De ce credeai acest lucru?

Gabriel Faflei: Pentru că am simțul vizual mai dezvoltat decât alte simțuri. Ideea a fost clară, m-am apucat de publicitate!

Forbes: Dar ce știai despre publicitate? Aveai 20 de ani!

Gabriel Faflei: Nimic! Doar ce văzusem în Germania pe străzi și la televizor. Nici n-am citit foarte mult despre publicitate. N-am avut nici timp și nici nevoia să citesc ceva.

Forbes: Concret, ce-ai făcut?

Gabriel Faflei: Eram la sfârșitul anului ’90 sau începutul lui ’91. Am deschis ziarul împreună cu prietena mea, actuala mea soție, și am căutat anunțuri. Am citit anunțurile și m-am dus la revista „Casa”, condusă de domnul Artur Silvestri. Am bătut la ușă împreună cu prietena mea și i-am spus: avem 20 de ani și vrem să facem treabă. Domnul Silvestri a zis: „Ok!, agent de publicitate, plătit la comision!” În câteva săptămâni am ajuns șeful publicității. Unul dintre clienții cu care discutam era postul de radio Uniplus. Directorul comercial era Doru Ilie și Dani Klinger era unul dintre proprietari. Ei mi-au făcut propunerea să lucrez la Uniplus. M-am dus și m-a fascinat munca la radio, cu spoturi audio, cu crainicii în studio, cu toată atmosfera de acolo. A fost o perioadă foarte frumoasă la Uniplus!

Forbes: O clipă, dar la „Casa” ce ai vândut?

Gabriel Faflei: Mare publicitate. Mă duceam la firme, cioc-cioc, băteam la ușă, nu vreți reclamă în „Casa”? A mers foarte bine, dar era un business foarte îngust. Și la Uniplus am vândut publicitate, dar a fost foarte haios. N-am să uit asta niciodată: am făcut un spot pentru un restaurant de pe Buzești în care promovam „mici la mangal”. Nici mai mult nici mai puțin, „mici la mangal”!

Forbes: Cât a durat munca la Uniplus?

Gabriel Faflei: Vreo trei-patru luni pentru că între timp mai aveam foarte multe alte oferte din domeniul comercial. Unde intram și băteam palma cu unul, ca un făcut, primeam o ofertă de muncă. Era o criză mare de oameni în vânzările de publicitate.

Forbes: Îmi mai amintești de acele oferte?

Gabriel Faflei: Era pe Liscani un mare magazin de încălțăminte, se numea „Sharom”, vis-a-vis de Banca Națională. Era ținut de un evreu bătrân. I-am vândut publicitate la Uniplus și după trei-patru întâlniri mi-a propus să-i fiu director de marketing.

Forbes: După Uniplus ce-ai făcut?

Gabriel Faflei: Era tot în ’91. Printre clienții pentru care lucram se număra agenția unui italian, Mimo D’Ufizzi. Nu pot să-l uit: avea un metru cincizeci și era foarte agitat. Vindea la TVR filme din Italia, inclusiv filme care se difuzau după miezul nopții. Avea tot felul de prostii de filme! Agenția asta se numea „Euro ’90”. Italianul mi-a spus să lucrez la agenție și să-i fiu omul lui de încredere. Am acceptat. În anii ’90-‘92, orice străin care venea în România să facă business era considerat Dumnezeu.

Forbes: Cât timp ai stat la italian?

Gabriel Faflei: Vreo două-trei luni. Mimo nu avea bani să-și angajeze un translator și m-a luat pe mine la discuțiile cu TVR… (Râde.) Eu nu știam o boabă de italiană, ci doar ghiceam ce zicea! (Râde.) Odată, am ajuns să discut cu Emanuel Valeriu, președintele TVR, în limba română, dar fără să înțeleg ce zicea Mimo! Eu negociam oarecum de capu’ meu! (Râde.)

Forbes: Ce alți clienți ați avut la această agenție?

Gabriel Faflei: Am cunoscut niște băieți, care aveau compania Massa, cu care am rămas foarte buni prieteni și în ziua de astăzi. Într-o zi, mi-au spus că vor să deschidă Centrul Comercial Massa: „Ne place foarte mult de tine și vrem să te ocupi în exclusivitate de promovare și de media buying, cu agenția Euro ’90!”. M-am dus acasă și m-am gândit: îi dau pe mâna italianului ăsta, dacă Mimo le ia banii…? Și le-am spus celor de la Massa: „Aveți două variante: ori vă rezolvați singuri problema, pentru că agenții de publicitate nu prea existau atunci, ori aveți încredere în mine și vă fac eu toată treaba!“

Forbes: Ce ai făcut cu Massa?

Gabriel Faflei: Celor de la Massa le datorez începutului meu în publicitate. Băieții de la Massa mi-a spus: „Decât să te angajăm, mai bine îți faci o firmă! ” Era ușor de zis, dar în practică îmi creșteau responsabilitățile: birou, contabilitate! Până la urmă, le-am spus: îmi fac firma mea, dar trebuie să vă pun un proiect de masă pentru lansarea Centrului Comercial Massa și să-mi plătiți în avans ceva bani, ca să-mi fac și eu firma. Nu mă refeream aici la banii propriu-ziși pentru a-mi deschide o firmă.

Forbes: Și cei de la Massa te-au ajutat să-ți faci firma Monopoly!

Gabriel Faflei: Da, am început demersurile înființări agenției de publicitate Monopoly SRL la sfârșitul anului 1991, dar actele au ieșit în februarie 1992. Acesta a fost primul nume, iar Monopoly a rămas și până-n ziua de azi brandul cu care am defilat.

Forbes: Și ai început „epopeea” cu Massa!

Gabriel Faflei: Proiectul pentru lansarea Complexului Massa a început înaintea de înființarea agenției Monopoly. Practic, cele două chestii s-au suprapus. Cei de la Massa aveau nevoie de o campanie pentru lansarea primului en-gros din România. În toată această poveste rolul meu a fost să aduc cumpărători în complex și să-i conving pe buticari să-și închirieze spații acolo. A fost o campanie de „poezie”, adică una foarte, foarte mișto! Am testat atunci tot ce se putea testa.

Forbes: De exemplu?

Gabriel Faflei: Am luat o jumătate din prima pagină a ziarelor de mare publicitate și am scris: „Toate drumurile duc la… Massa”. Vă dați seama ce slogan! (Râde.)

Forbes: Tu l-ai scris?

Gabriel Faflei: Da, eram singur în firmă. Mai tîrziu, am cerut ajutorul a doi prieteni pe care i-am angajat, dar nu le-am dat acțiuni.

Forbes: Să revenim la campania pentru Massa!

Gabriel Faflei: Am luat apoi toată prima pagina de la „Anunțul telefonic” și am spus că vreau ca toată lumea să citească acest ziar! Am pus prima reclamă din România care era publicată invers! (Râde.)

Forbes: Dar cum ți-a venit chestia asta, să pui invers reclama?

Gabriel Faflei: Pentru că sunt o fire nonconformistă, n-am avut nicio reținere să întreb, băi, ce ziceți?, dacă punem reclama invers pe prima pagină punem pariu că cel care se uită în mod sigur va lua ziarul să vadă ce scrie? Am mers la chioșc și am văzut reacția oamenilor: întorceau ziarul ca pe un volan de mașină. (Râde.) În următoarele două-trei săptămâni, ziarele de publicitate aveau pe prima pagină reclama invers pentru Massa. Și scria: „Toate drumurile duc la… Massa”. Atât!

Forbes: Care a fost impactul acestei campanii?

Gabriel Faflei: Foarte mare! Dar n-a fost atât! Am făcut un teaser cu Florin Crăciunoiu, nici el nu mai este din păcate printre noi, Dumnezeu să-l ierte!, care era pe atunci șeful departamentului de știință din TVR. Am făcut cu el un clip de televiziune cu niște maimuțe. Memorabil! Pur și simplu a luat niște secvențe dintr-un film documentar cu niște maimuțe care săreau de pe o creangă pe alta și le-au pus niște cuvinte în gură: „Massa, Massa, unde-i Massa?” Iar răspunsul din off  era vocea lui Florin: „Toate drumurile duc la Massa!” Ăsta era spotul TV! A fost o tâmpenie de nu se poate! Dar de foarte mare efect! (Râde.) Toate acestea au făcut parte din campania de teasing, pentru că angroul nu era lansat oficial.

Forbes: Care a fost primul sediul al agenției de publicitate Monopoly?

Gabriel Faflei: Și cu sediul a fost o poveste frumoasă! Când am dat anunț pentru angajare de secretară a venit la interviu o tânără de 20 de ani, extraordinar de frumoasă. Am rămas foarte buni prieteni și acum. O cheamă Aida. Acum este în Canada. Interviul a fost într-o cafenea, pentru că nu aveam birou. Și Aida ne-a propus apartamentul mătușii sale, care îi era ca o mamă. Pe bătrânică o chema Nana și avea un apartament cu patru camere, la etajul cinci, în blocul cu Cinematograful Patria. Nana locuia singură într-o cameră. I-am dat Nanei niște bani de chirie. În acel an, cât am stat acolo, a fost cea mai frumoasă perioadă din viața mea cu Monopoly! Nana, Dumnezeu s-o ierte!, ne făcea cafele dimineața, mergea în vârful picioarelor și uneori era și pe post de secretară, având grijă de clienții noștri, luați loc aici, doriți o cafeluță sau o dulceață? Eram efectiv ca acasă și cel mai bun consilier de business al nostru devenise, fără îndoială, Nana! 

 

CARTE DE VIZITĂ

  • Gabriel Faflei s-a născut pe 6 august 1968, în București.
  • În 1992, a înființat agenția de publicitate Monopoly.
  • După 1995, Monopoly Media intră pe nișa de outdoor. A construit prima rețea de panotaj în stațiile RATB și rețele de afișaj în gări și pe litoral.
  • În 1998, Romanian Investment Fund cumpără 49% din Monopoly Media, iar după un an, Advent International, un alt fond de investiții, cumpără integral Monopoly Media, Europlakat și TMM, formând Euromedia.
  • Gabriel Faflei revine în publicitate în 2004, când lansează un nou concept de afisaj: Digital Signage, televiziune cu circuit închis în zone cu trafic mare. Rețeaua indoor Zoom, operată de Monopoly Media, ajunge la peste 3.000 de ecrane în peste 40 de oraşe din România.
  • În 2006, Faflei vinde pachetul majoritar către Realitatea – Cațavencu.
  • La sfârșitul lui 2011, renunță la acțiuni și la poziția de General Manager și părăsește Monopoly Media, dezvoltând alte proiecte tot în domeniul digital.
  • Este căsătorit și are două fete.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii