Cautare




, Contributor

Managing Director, AVRA Aesthetic Institute

Lifestyle |
|

Frumusețea care vine din interior

Dincolo de modul în care starea de spirit se reflectă în aspectul exterior, ceea ce punem în corpul nostru este la fel de important pentru frumuseţea noastră precum ceea ce punem pe pielea noastră.
shutterstock_656929078

Nutriţia devine, astăzi, parte din protocolul de „înfrumuseţare” nu doar atunci când ne dorim să scădem în greutate sau în centimetri, ci și pentru a susţine, din interior, o piele sănătoasă.

Atunci când descoperim care este pentru noi cel mai bun echilibru între rutina de îngrijire cosmetică, nutriţie, somn de calitate și activitate fizică, fără a uita de protecţia solară, avem toate șansele să încetinim procesul de îmbătrânire și să ne bucurăm de o piele sănătoasă, în fiecare zi, pe termen lung.  Iar un element-cheie în acest proces este puterea vitaminelor, a antioxidanţilor și a altor substanţe nutritive care pot face pielea să strălucească atât din interior, cât și din exterior.

Poate deloc surprinzător, într-un top al acestora, vitaminele C, E și A, precum și acizii grași esenţiali ocupă primele locuri, conform numeroaselor studii care le-au evidenţiat efectele atunci când fac parte din alimentaţie, precum și când sunt aplicate topic, în diverse formule cosmetice.

Vitamina C este un antioxidant esenţial pentru stimularea producţiei de colagen, diminuarea petelor pigmentare, creșterea protecţiei împotriva razelor UV, sinteza hormonilor stresului, ajutând inclusiv la întărirea imunităţii.  În plus, un aport crescut de vitamina C este indicat și atunci când facem tratamente ce stimulează producţia de colagen, cum ar fi cele pe bază de radiofrecvenţă,  pentru lifting noninvaziv sau tratamente cu laser fracţionat. Pentru o calitate mai bună a texturii pielii, este indicat atât să  includem alimente bogate în vitamina C în alimentaţia noastră, cât și să o aplicam direct pe piele, prin diverse creme sau serumuri ce o au în compoziţie.

Astfel, cel mai mare beneficiu al vitaminei C constă în capacitatea acesteia de a limita stresul oxidativ, unul dintre cei mai importanţi factori ce determină îmbătrânirea corpului.  Este bine de știut că această vitamină, cunoscută și ca acid ascorbic, nu poate fi produsă de corpul uman, și de aceea trebuie obţinută din dietă.

„Surse importante de vitamina C sunt fructele (măceşe, coacăze, fragi, citrice, căpşuni, agrişe, mere) și legumele (ardei gras, roşii, spanac, morcovi, cartofi, hrean, varză, ceapă).

Putem să luăm vitamina C și din mirodenii precum pătrunjelul sau acele de brad,  dar și din  surse animale (splină, ficat, rinichi).  Este important de știut că vitamina C se degradează la prepararea termică, dar se conservă la îngheţare, sau prin saramură în cazul mirodeniilor sau legumelor. De aceea, în perioda rece putem consuma, de exemplu, gogonele, dar și ardei iute (o foarte bună sursă de vitamina C) și  hrean”, explică Cristina Toma, nutrition coach  AVRA Aesthetic Institute.

Vitamina E are, de asemenea, un rol esenţial în protecţia împotriva radicalilor liberi care distrug colagenul determinând îmbătrânirea prematură a pielii. Vitamina E este antioxidantul superstar care se găsește în cantitatea cea mai mare în piele, cu preponderenţă în stratul superficial al acesteia, epiderma, și are rol în consolidarea barierei lipidice a pielii, fiind direct responsabilă de menţinerea nivelului optim de hidratare a pielii. Conform mai multor studii publicate de Linus Pauling Institute | Oregon State University, vitamina E are și rol antiinflamator, pe lângă acela de a crea bariera de protecţie a pielii.

„Vitamina E se găsește în special în uleiurile vegetale (ulei de măsline, de floarea-soarelui, de struguri), în fructele oleaginoase (alune, migdale, nuci), în avocado, legume verzi (spanac, broccoli), grâu încolţit, cereale, peşte, unt, ouă. Pierderile de vitamină E în cursul preparării culinare au loc prin frigere în special, nu şi prin fierbere. Ideal este să consumăm alimentele proaspete sau gătite la aburi. De asemenea, tocoferolii pot fi distruşi oxidativ, prin contact cu grăsimile râncede”, menţionează Cristina Toma.

Vitamina A este implicată în procesele de creștere și specializare a tuturor celulelor din corpul uman. Atunci când vorbim despre frumuseţea și sănătatea pielii, deficienţa de vitamina A poate fi direct responsabilă de anumite tulburări la nivelul acesteia, cum ar fi pielea uscată, cu fragilitate crescută sau cu risc crescut de infecţii.

Nu mai este un secret faptul că vitamina A repară și ajută la menţinerea unei pieli sănătoase, fiind recomandată ca tratament, sub diverse forme.  Există studii clinice care evidenţiază faptul că beta-carotenul (o forma precursoare a vitaminei A) poate reduce riscul de psoriasis. Unul dintre derivaţii cei mai cunoscuţi ai vitaminei A este acidul retinoic, care aplicat local pe piele stimulează circuitul celular și producţia de colagen, contribuind astfel la întărirea pielii și reducerea unor imperfecţiuni ale tenului, precum petele solare și liniile fine.

„Găsim vitamina A în surse animale (ficat de vită, untură de peşte, icre, unt, lapte nedegresat, gălbenuş de ou), iar provitaminele (carotenii), în surse vegetale (roşii, morcovi, ardei, fasole, mazăre verde, cartofi dulci, dovleac, caise, piersici, cireşe şi frunze în general – pătrunjel, spanac etc.). Vitaminele A și E sunt vitamine liposolubile (se absorb în prezenţa grăsimilor), astfel că se recomandă ca acestea să fie consumate la aceeași masă”, adaugă  Cristina Toma.

Acizii grași esenţiali, Omega 6 și Omega 3 joacă un rol important în funcţionarea pielii și, astfel, în calitatea și aspectul ei. Sunt consideraţi nutrienţi de bază pentru aceasta, atenuând daunele provocate de factori extrinseci, cum ar fi razele ultraviolete, fumul de ţigară sau poluarea.

„Acești acizi grași esenţiali se găsesc în uleiuri vegetale, pește, porumb și soia. Raportul ideal dintre cantitatea de Omega 6 și Omega 3 în dieta noastră  este de 4:1. Omega 6 este inflamatoriu,  iar Omega 3 este antiinflamatoriu, astfel încât un dezechilibru în raportul dintre ele poate aduce la apariţia inflamaţiilor în corp”, ne spune Cristina Toma.

Vitamina B7 are, de asemenea, un rol antioxidant, fiind importantă în păstrarea frumuseţii și sănătăţii pielii, părului și unghiilor. Este una dintre cele mai puţin cunoscute dintre vitaminele complexului B şi denumeşte, de fapt, trei substanţe metabolic active – biotina, biocitina şi carboxi-biotina.

„De unde ne putem lua doza zilnică recomandată de vitamina B7? Din ficat, lapte, caşcaval, ouă (în special gălbenuş), peşte, carne de pasăre, cereale, miere, drojdie, legume (conopidă, spanac, morcovi, avocado, roşii, cartofi)”, menţionează Cristina Toma.

Există de multe ori o legătură directă între sănătatea pielii  și frumuseţea ei, iar cum ne îngrijim pielea, pe dinafară și pe dinăuntru,  sunt două faţete ale aceleiași monede. Pentru a găsi echilibrul și a afla când și ce trebuie să suplimentăm, fie în dieta noastră, fie cu ajutorul produselor și tratamentelor cosmetice, este important să apelăm la sfatul unui medic dermatolog sau nutriţionist.

Un studiu publicat în 2007 de Jurnalul American de Nutriţie (The American Journal of Clinical Nutrition) a avut ca eșantion un număr de peste 4.000 persoane și a ajuns la următoarea concluzie: O creștere a cantităţii de vitamina C și acid linoleic (un tip de acid gras esenţial) și o scădere a aportului de grăsimi și carbohidraţi este asociată cu  un aspect mai tânăr al pielii, cu riduri mai puţine sau mai fine. Astfel, un comportament nutriţional corect aduce, pe lângă sănătate, și un beneficiu suplimentar pentru aspectul pielii.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii