Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Fructul oprit

Lucian_Georgescu_2.jpg
Cu 30 de ani în urmă, în ianuarie 1984, la Tampa, Florida, Washington Redskins pierdeau Super Bowl XVIII  în fața Los Angeles Raiders, într-o „duminică neagră” pentru Redskins, echipa creditată cu prima șansă.

Evenimentul avea să rămînă în istoria comunicării ca ziua lansării celebrului film publicitar 1984 regizat de Ridley Scott pentru Apple Macintosh. Premiera fusese precedată de o campanie de relații publice fabuloasă, studiu de caz academic pînă în ziua de azi.

1984, difuzat în a treia pauză publicitară a meciului, era anunțat ca un eveniment în sine, irepetabil, campania de PR acreditînd ideea distrugerii – după unica difuzare – a negativului filmului care costase 900.000 de dolari, record financiar pentru producția unui spot publicitar în acea perioadă și nu numai… Audiența înregistrată de CBS a fost de aproape 80 de milioane de spectatori, fără a mai socoti preluările CTV în Canada și Channel 4 în Marea Britanie.

Inspirat de romanul lui Orwell, „scurt metrajul” 1984 esteșiun omagiu adus lui Fritz Lang și, probabil, cel mai bun film al lui Scott din acea decadă creativă, după  Blade Runner (filmat în ‘82) și înainte de Thelma și Louise. Precum eroina filmulețului, Scott îl înfruntase și pe Big Bro(s) cu ocazia post-producției lui Blade Runner, cînd executivii Warner îl dăduseră afară din cabina de montaj; îl vor invita să revină, după 20 de ani…

1984 fusese creat și produs de agenția Chiat Day, al cărui director creativ, Lee Clow, era un prieten al lui Steve Jobs. La plecarea lui Jobs, Chiat Day avea să piardă contul Apple un an mai tîrziu, însă agenția era deja lansată pe orbita succesului comercial; legenda spune că după vînzarea de pomină către TBWA, Jay Chiat și Guy Day amenințaseră cu plecarea  și recîștigaseră compania cumpărată de Omnicom cu  bani grei, pentru… un dolar! (nu încercați chestia asta acasă – nu mai ține de mult…)

În 1997 Chiat Day/TBWA revenea – odată cu Jobs – cu Think different (Here‘s to the crazy ones), campanie bazată și ea pe pe citate culturale. Tot în siajul post modern al (auto)citatului se dorea și reluarea lui 1984 în varianta după 20 de ani (eroina avea un IPod al brîu), și continuă – în aceeași pastișă Clow – cu recentul Your Verse, produs pentru lansarea IPad Air, ilustrat de monologul profesorului Keating din Cercul poeților dispăruți, filmul lui Peter Weir, premiat cu un Oscar pentru scenariu în 1990.

Why do we read and write poetry,superbul text al pe-drept-oscarizatului Tom Schulman, interpretat cathartic de Robin Williams și preluat ulterior ca VO pe un spot publicitar, spune însă mai mult decît și-ar fi dorit cei de la Cupertino: banii nu pot cumpăra chiar orice. 

Apple – sau ceea ce eu și, probabil, cei din generația mea au crezut că înseamnă asta – dispare definitiv, într-un colț îngălbenit de memorie subiectivă, precum madlena lui Proust – prea-fericitul demodat, decedat înainte de a fi obligat  să țină blog și să facă poze cu tableta.

luciangeorgescu.com

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii