FacebookTwitterLinkedIn

Leroy Merlin și Cărturești sunt doar doi dintre retailerii din România care nu au lăsat pandemia să-i îngenucheze. Ba dimpotrivă, au prins valul oportunităților online și au cucerit noi orizonturi. Totuși, cum au făcut față acestei accelerări a digitalizării?

Principala schimbare pe care Frédéric Lamy, CEO Leroy Merlin, a observat-o în modelul său de business a fost legată de strategia omni-channel, lansată în 2019, dar care a accelerat foarte mult anul trecut. „Cred că pentru toți retailerii această transformare digitală și perioada pandemică a adus mari provocări în dezvoltarea unei strategii omni-channel. Și nu vorbesc doar de afacerile online, ci de noi tipuri de servicii pe care clienții, și românii în mod particular, le așteaptă“, a spus Frédéric Lamy care se află la conducerea Leroy Merlin România din 2014. În pandemie, rețeaua de bricolaj a lansat o platformă telefonică de vânzări prin care oamenii au putut comanda lucrurile urgente de care aveau nevoie pentru casă. Noul serviciu a mers mai bine decât de aștepta, de aceea directorul este încrezător că în continuare vor avea loc și alte transformări.

Evident că multe lucruri s-au mutat online. Ce am observat, chiar și după lockdown, pe măsură ce restricțiile se rastrângeau și informațiile păreau să fie mai optimiste, oamenii reveneau în criteriul fizic. Pe măsură ce numărul de cazuri creștea și se înăspreau restricțiile, era din nou o scădere a traficului“, consideră și Șerban Radu, cofondator Cărturești. Pandemia a avut un impact vizibil asupra afacerii sale. Vânzările din librării, în perioada stării de urgență, au fost stopate complet, iar per total, antreprenorul estimează o scădere de peste 70%. “Noi am terminat anul cu o scădere“, a spus el, deși au încercat să inoveze business-ul de câte ori au avut ocazia.

De peste 20 de ani, Cărturești reprezintă locul în care iubitorii de cărți se refugiază. Prima verigă din lanțul acestui brand a fost inaugurată în anul 2000 de către cei doi prieteni, Nicoleta Dumitru și Șerban Radu, iar astăzi afacerea cuprinde 37 de librării în 17 orașe.

De asemenea, o altă schimbare pe care retailerii au observat-o a fost legată de așteptările consumatorilor români care au acum standarde mai înalte de calitate și o atitudine înspre alegerea produselor verzi.

Frédéric Lamy mărturisește că în această perioadă a avut multe de învățat, dar în același timp, consideră că o criză aduce cu ea și multe beneficii. „Afacerea Leroy-Merlin nu a avut atât de mult de suferit în 2020“, a punctat el pe scurt. Dar oportunitatea transformării digitale nu a fost deloc ușoară. După o muncă intensă pentru îmbunătățirea sistemelor IT, compania a adus în online o paletă largă de produse și a dezvoltat noi servicii, precum platforma telefonică, soluții click-and-collect, livrare la domiciliu. „Anul trecut aveam zero afaceri în e-commerce și, într-o singură lună, cu o echipă mică de oameni, niște români foarte deștepți, am reușit să implementăm o soluție, puțin artizanală, e adevărat, dar am reușit și astăzi reprezintă o parte semnificativă din cifra de afaceri. Așadar, a fost o perioadă în viteză, am venit cu tot felul de strategii, uneori am improvizat, iar acum ne aflăm într-o perioadă în care ne consolidăm toate acțiunile pe care le-am luat“, a explicat el pe larg.  

Și Radu Șerban a aplicat aceeași strategie de adaptare la noile oportunități generate de criza pandemică. 

“Vrem să facem o grămadă de lucruri și am reușit să punem în practică anul trecut, dar încă mai sunt multe“, a adaugat co-fondatorul. Drept urmare, Cărturești a organizat evenimente online, vizite virtuale prin platforma Whatsapp, și a introdus chiar și comenzile prin telefon: “Comanzi și îți livrăm în parcarea mall-ului sau în fața magazinelor, o chestie care a fost la modă în State, dar la noi nu a prins“, explică el. De asemenea, Cărturești și-a extins parteneriatele cu o serie de platforme de delivery și cu mai multe centre comerciale. “Cred că, dacă am coopera mai mult în societate, și acesta este un lucru care poate fi îmbunătățit la noi, e o oportunitate, am duce-o mai bine“, mai punctează Șerban Radu. Și CEO-ul Leroy Merlin are în plan pentru 2021 dezvoltarea de noi alianțe cu retailerii, precum și crearea unui marketplace, în plus față de consolidarea afacerii online.