Fileul de vita, preparat medium rare, nu ocupa mai mult de o zecime din suprafața farfuriei, iar legumele care compun garnitura – cartofi noi și ”baby-onion” – sunt un pic mai mari decât un bob de mazăre. Nu sunt vreun expert, însă cred că bucata de carne nu cântărește mai mult de 100 de grame. La fel a fost și aperitivul: o fâșie de somon prăjit, acompaniat de câteva fire de conopidă gratinată. ”Bucătăria engleză a evoluat mult în ultima vreme”, spune Frank Tiemann, director de comunicare pe Europa la Rolls-Royce.
FOTO: Rolls-Royce-ul lui Ion Țiriac, expus la muzeul BMW din München
Mă aflu, împreună cu Frank Tienman şi cu Dan Păun – câştigătorul unui concurs organizat de „Forbes România”, care a avut ca premiu o excursie la fabrica Rolls-Royce de la Goodwood – în restaurantul hotelului Park House. Stabilimentul, compus dintr-o clădire cu un etaj şi mansardă la care se adaugă câteva ”cottage-uri”, este deținut de aceeași familie de peste 60 de ani. Hotelul a fost vizitat, de-a lungul vremii, de personalități precum fostul președinte american Ronald Reagan sau actorul Peter Ustinov. Proprietarii stau șase luni pe an în Marea Britanie – dețin o proprietate somptuoasă situată în apropierea hotelului –, restul timpului petrecându-l în Singapore, unde dețin un post TV cu specific sportiv. Pasiunea pentru sport a proprietarilor se regăsește de altfel și în cadrul hotelului, care este dotat cu piscină, spa, două terenuri de tenis înierbate și un teren de golf cu șase găuri.
Toate aceste detalii, precum și altele, pe care aveam să le descopăr a doua zi, în timpul turului din fabrica Rolls-Royce, sunt doar o mică parte din ingredientele care creează o atmosferă tipic britanică în zonă. Această ”rețetă” are rezultate pe măsură: aproximativ 30% dintre comenzile primite de Rolls-Royce sunt semnate, în urma vizitelor pe care clienții potențiali le fac, la Goodwood, unde sunt asamblate anual 3.500 de automobile ale exclusivistei mărci auto.
Între timp, am terminat și desertul și, deși vin din România, țară în care ”frenezia grătarelor” de-abia a început, odată cu 1 mai (sau poate tocmai de aceea) , mă văd nevoit să-i dau dreptate lui Frank Tienman: noua bucătărie engleză este la înălțime. Notă mentală: trebuie să încerc, de dimineață, un mic dejun ”british”, pentru a putea avea un termen de comparație între ”vechi” și ”nou” în privința gastronomiei britanice.
Ajungem la fabrica de la Goodwood a doua zi, după ce mi-am satisfăcut curiozitatea și am comandat un mic dejun copios, tipic britanic, compus din ouă prăjite, cârnăciori, șuncă la tigaie, ciuperci și roșii la cuptor. Înainte de a intra pe porțile fabricii, Ray, șoferul Rolls-Royce-ului Ghost cu care ne-am deplasat de la hotel, ne-a făcut un tur al domeniului Contelui de March, pe terenul căruia se află unitatea de asamblare. Înainte de a prelua, în 1994, managementul Goodwood Estate, contele a fost un cunoscut fotograf de publicitate londonez, sub numele de Charles Settrington. Pasionat de mașini, a moștenit dragostea pentru curse de la bunicul său, al nouălea Duce de March, care obișnuia să ia ceaiul deseori împreună cu Sir Henry Royce, unul dintre fondatorii Rolls-Royce, alături de Charles Rolls. (”Câte poți face, eu pot vinde!”, se zice că i-ar fi spus, după ce a testat mașina, Charles Rolls, unul dintre primii ”dealeri” auto din istorie, inginerului Henry Rolls, părintele ”tehnologic” al automobilelor Rolls Royce).
Actualul Lord March este fondatorul ”Festival of Speed” de la Goodwood, manifestare inaugurată în 1993, dar cu rădăcini în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când piloții de Spitfire – la Goodwood există și un mic aerodrom, precum și un circuit de curse, redeschis în 1998 – organizau curse de motociclete și la care participă astăzi piloți de curse faimoși în lumea întreagă. În fapt, festivalul este o defilare în mare viteză a diverselor automobile prin fața impunătoarei proprietăți a familiei nobiliare, desupra căreia flutură mândru steagul cu blazon.
Fabrica Rolls Royce ar trebui să fie vizibilă de la balconul proprietății, însă nu este. De fapt, aceasta a fost una dintre condițiile puse de Lordul March atunci când și-a dat acordul ca BMW Group – proprietar al mărcii Rolls Royce – să construiască o unitate de asamblare pe terenul său, contra unei chirii substanțiale.
Pentru a putea satisface această cerință a Lordului, arhitectul Sir Nicholas Grimshaw a ales o soluție inedită, excavând terenul și ”îngropând” fabrica, care cuprinde, în afara celor două linii de asamblare și un ”paintshop”. Cele 80.000 de tone de pietriș astfel obținut au fost folosite la construcție. Pentru a fi sigur că Lordul March nu va vedea nimic, acoperișul clădirilor este plantat cu iarbă, ceea ce a dus la reapariția unei specii de păsări, amenințată anterior cu extincția, din cauza vulpilor care mâncau ouăle din cuiburile situate pe pământ. Evident, vulpile nu pot ajunge pe acoperișul fabricii, unde păsările cuibăresc de câțiva ani încoace. Aceasta nu este singura caracteristică ”verde” a clădirii inaugurate în 2003, printre altele numărându-se și un sistem de răcire a aerului cu ajutorul unui lac situat în fața fabricii.
Construcția a mai avut de trecut un hop și anume opoziția localnicilor, care nu doresc niciun fel de industrie grea în zonă. Faptul că nivelul de poluare este redus – la Goodwood doar se asamblează automobile, caroseria și motoarele venind pe calea apei din Germania – dar și noile locuri de muncă create au îmblânzit însă populația din zonă. ”Am ales Goodwood și pentru că aici am găsit forță de muncă specializată în prelucrarea lemnului, este o tradiție care datează din vremea construcțiilor de nave”, spune Frank Tiemann.
Într-adevăr, elementele din lemn – produse dintr-un anumit tip de alun, importat în mare parte din California –, sunt extrem de importante pentru clienții Rolls Royce. Lemnul, tăiat în straturi foarte subțiri, este păstrat în condiții controlate de umiditate și temperatură. ”Feliile” sunt apoi lipite între ele și introduse într-o presă de 400 de tone. În structura elementelor din lemn este introdus și aluminiu, pentru a le conferi rigiditate, astfel încât, în caz de accident, să nu se transforme în așchii ce ar putea răni pasagerii. Elementele sunt apoi șlefuite și date cu nu mai puțin de șase straturi de lac.
Află mai multe despre procesul de producție din GALERIA FOTO
Ceea ce te surprinde încă de la început este nivelul extrem de redus de zgomot, posibil pentru că toate operațiunile sunt făcute manual. După ce ies de la vopsitorie, modelele Rolls Royce intră pe două linii de asamblare diferite (Ghost și Wraith pe una dintre ele și Phantom pe cealaltă). Asamblarea începe – paradoxal – cu scoaterea portierelor, care parcurg un drum separat, în timpul căruia sunt dotate cu toate cele necesare, urmând să fie montate pe mașină ulterior. Apoi, sunt puse amortizoarele și difuzoarele, iar mașina pleacă mai departe pe linia de asamblare, la următoarele stații.
După ”mariajul” dintre caroserie și motor, cele două linii de producție se întâlnesc și urmează testele computerizate. ”Aici se vede dacă este ceva greșit și, mai ales, la ce stație a fost făcută eroarea. De aceea, angajații își iau foarte în serios munca și fac lucrurile odată și bine”, spune Janet, ghida noastră. O responsabilitate imensă, care se pare că nu apasă însă pe umerii muncitorilor. Toată lumea este zâmbitoare și lucrează cu plăcere. În total, aproape 1.000 de oameni muncesc la fabrica Rolls Royce de la Goodwood, dintre care 5% sunt ucenici.
După testarea computerizată, urmează cea fizică, în care mașinile sunt testate, în camere speciale, la condiții de drum accidentat, de șosea la viteză mare, dar și la izolare contra apei.
Ieșim din fabrică nu înainte de a arunca o ocheadă noului model Wraith, cu al său caracter sportiv evidențiat prin silueta coupe. Adresat clienților mai tineri ai Rolls Royce – cei care preferă să-și conducă mașina singuri – Wraith se află încă în faza de preproducție. ”Lucrăm încă la ultimele detalii”, spune Frank Tienman, cu un aer misterios, invitându-ne apoi la prânz. Încă o ocazie de a testa noua bucătărie britanică, asemănătoare, într-un fel, produsului finit care iese pe porțile fabricii Rolls Royce de la Goodwood: în cantități mici, dar de o calitate perfectă.