Cautare




, Contributor

Auto |
|

Foștii angajați de top de la Tesla – cei mai redutabili competitori ai lui Elon Musk

Unii dintre foștii angajați de top ai lui Elon Musk și-au fondat propriile companii care ar putea ajunge curând să concureze Tesla.
1-fisker_ocean-front-3_4_jg8edn

Faptul că ai fost angajat o perioadă la producătorul de automobile electrice Tesla, eventual într-o poziție de conducere, este o recomandare suficientă pentru a-i determina pe investitori să-și deschidă buzunarele. Forbes SUA a remarcat un pattern: o parte dintre oamenii care au lucrat pentru Elon Musk și-au înființat propriile companii care produc vehicule electrice sau baterii, cele mai multe chiar în California. Alții au ajuns la concurenții lui Musk – cum ar fi producătorii de vehicule electrice Proterra sau Rivian. Este foarte probabil ca impactul foștilor angajați Tesla asupra unei industrii auto globale de 6 trilioane de dolari să fie cât se poate de semnificativ în anii care vin.

Peter Rawlinson a fost inginerul-șef al proiectului Model S și acum este CEO-ul propriului start-up, Lucid; Sterling Anderson, care a plecat de la Tesla în 2016, este cofondatorul startup-ului Aurora, implicat în dezvoltarea automobilelor autonome.

Rawlinson, Anderson și alții ca ei pot fie să concureze, fie să colaboreze cu Tesla în procesul de electrificare și autonomizare a mobilității. Companiile foștilor colaboratori ai lui Elon Musk au deocamdată o valoare de piață care abia depășește 30 de miliarde de dolari, nesemnificativă pe lângă capitalizarea Tesla, de 780 de miliarde. Dar acesta e doar începutul.

 

Sterling Anderson, cofondator și Chief Product Officer Aurora Innovation
Absolvent de MIT, Sterling Anderson a fost angajat la Tesla în 2013 pentru a lucra la crossoverul Model X. A contribuit la dezvoltarea departamentului de conducere autonomă de la Tesla, conducând echipa care s-a ocupat de funcția pilot automat.
Anderson a plecat de la Tesla în 2016 și a fondat Aurora Innovation împreună cu Chris Urmson (fostul șef al diviziei conducere autonomă de la Google) și Drew Bagnell, cercetător în domeniul inteligenței artificiale la Universitatea Carnegie Mellon.

Sterling Anderson, cofondator Aurora Innovation

Aurora a reușit să atragă finanțări de un miliard de dolari și a încheiat câteva parteneriate importante cu Toyota, Uber și Paccar, un producător de camionete electrice. În decembrie 2020, după ce a cumpărat divizia de conducere autonomă de la Uber, valoarea de piață a start-up-ului lui Anderson a ajuns la 10 miliarde de dolari.

Gene Berdichevsky, cofondator și CEO Sila Nanotechnologies
Berdichevsky a fost a șaptea persoană angajată de Tesla în 2004, pe poziția de inginer în departamentul baterii, proiectul în care s-a implicat fiind modelul Roadster.

În 2008, după lansarea Roadster, Berdichevsky a avut de ales între a continua să lucreze la Model S și a-și înființa propria companie. Fiind interesat de căile prin care putea spori eficiența bateriilor cu litiu-ion fără să le crească prețul, inginerul a părăsit Tesla și a fondat Sila Nano în 2011.

Fondatorii Sila Nano, de la stânga la dreapta: Gleb Yushin, Gene Berdichevsky și Alex Jacobs

 

Compania a descoperit un anod pe bază de silicon, care este mult mai ieftin decât grafitul folosit la bateriile tradiționale. Noul material ar putea face ca bateriile produse de Tesla să fie cu 20% mai eficiente și chiar cu 50% mai performante. Vestea a adunat în conturile companiei 930 de milioane de dolari din finanțări, ridicându-i valoarea de piață la 3,3 miliarde de dolari. Banii sunt suficienți pentru deschiderea primei fabrici Sila Nano, eveniment prognozat pentru anul 2024.

Henrik Fisker și Karma


Henrik Fisker, cofondator și CEO Fisker Inc.
Henrik Fisker, unul dintre cei mai importanți și influenți designeri auto contemporani, a condus departamentul de design de la Aston Martin și este autorul BMW-ului Z8 (un roadster pe placul lui Steve Jobs, care a condus unul mulți ani). Fisker a fost consultant pe chestiuni de design pentru Tesla Model S, însă lui Elon Musk nu i-au plăcut schițele lui. Acesta l-a dat în judecată, în 2008, după ce Fisker a plecat de la Tesla și și-a înființat propria companie, care a produs Fisker Karma, un automobil plug-in hybrid de lux. Dacă nu ar fi avut ghinion, Fisker ar fi putut fi un competitor redutabil pentru Tesla încă de acum zece ani: însă furnizorul său de baterii a dat faliment, iar modelul Karma a avut diverse probleme de asamblare sau funcționare. Compania lui Fisker și-a primit lovitura de grație în 2012, când vasul care transporta un lot de automobile Karma s-a scufundat după ce a fost surprins de un uragan.

Fisker Ocean

Fisker a revenit în 2016 cu o nouă companie, Fisker Inc., care va produce din 2022 un crossover electric denumit Ocean, al cărui preț de pornire este de 37.500 de dolari. Anul trecut, compania lui Fisker era evaluată la patru miliarde de dolari, având la dispoziție un fond de un miliard de dolari pentru dezvoltare.

Peter Rawlinson


Peter Rawlinson, cofondator și CEO
Lucid Motors
Rawlinson a lucrat multă vreme pentru Jaguar și Lotus înainte de a fi angajat de Tesla în 2009. La început s-a înțeles de minune cu Elon Musk, cu care împărtășea obsesia pentru tehnologie. Rawlinson a fost inginerul-șef al proiectului Tesla S, model lansat în 2012, care a demonstrat că  mașina electrică poate deveni o alternativă față de automobilele convenționale.

Lucid Air, un sedan electric de 1000 CP.

Rawlinson a părăsit compania în același an, după o serie de divergențe de opinie cu Musk în privința dezvoltării Model X, și acum conduce Lucid Motors, un start-up în domeniul vehiculelor electrice finanțat cu 1,3 miliarde de dolari din Arabia Saudită. Primul model produs de Lucid, sedanul de lux Air, costă 169.000 de dolari și are o autonomie anunțată de 500 de mile (peste 800 km). „Nu concurez cu Tesla”, spune Rawlinson pentru Forbes, „ci cu Mercedes-Benz.”

JB Straubel


JB Straubel, fondator și CEO
Redwood Materials
Alături de Elon Musk, Straubel a fost unul dintre cofondatorii Tesla, la care a lucrat pe poziția de director al departamentului de tehnologie de la înființarea companiei până în 2019.

Visul său a fost să facă mașini electrice pentru a elimina poluarea cu doxid de carbon, dar acum este focusat pe reciclarea bateriilor – aceasta fiind activitatea principală a start-up-lui său, Redwood Materials. Având sediul în Carson City, compania a anunțat o investiție de 40 de milioane de dolari în septembrie 2020 și contracte semnate cu Panasonic și Amazon.

Presupunând că își păstrează acțiunile de la Tesla și ținând cont că este membru în consiliul de administrație al QuantumScape, un producător de baterii finanțat de Bill Gates, Forbes SUA estimează averea lui Straubel la aproximativ un miliard de dolari.

Straubel împreună cu Elon Musk

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii