Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Forbes Woman SUMMIT 2020 – LIVE TEXT

Forbes România a ajuns la cea de-a treia ediție Forbes Woman Summit 2020, evenimentul care reunește elita business-ului românesc feminin.
 aboneaza-te
119082900_247070533183055_5781618033664726236_n
FORBES WOMAN SUMMIT reunește vocile cele mai reprezentative din lumea afacerilor, educației, diplomației și ONG în jurul unor teme precum leadership feminin, antreprenoriat, educație și filantropie.
 Iată principalele declarații din cadrul summit-ului:

The official opening of the summit & keynote speeches

-Raluca Turcan, Viceprim-ministrul României: 

Sunt onorată să particip la această video conferință și vă mărturisesc că de fiecare dată când primesc invitații să discut despre leadership feminin sau doamne de succes în afaceri mă gândesc ce să spun. În mediul de business sunt foarte mulți oameni care se întâlnesc cu măsuri pe care eu le propun în calitate de decident. Aș putea spune că, după ce am ajuns în această poziție de vicepremier și am văzut cifrele macroeconomice pe care le avea țara noastră, după o perioadă relativ calmă, am zis că mediul de business trebuie să fie prioritar și a fie centrul acțiunilor noastre de guvernare. Sursa de dezvoltare o reprezintă fondurile europene și am concentrat o mare parte din atenție pe utilizarea eficientă a fondurilor europene. 

(…) Planul de concentrare 100% pe afaceri a fost afectat de criza sanitară. Pe partea de angajați am gândit acele formule de plata de șomaj tehnic, am gândit măsuri de reinserție.

Am încurajat telemunca și oferim un sprijin de 2500 de lei pentru cei care intenționează să lucreze în telemunca. 

Am preferat să vă spun lucrurile acestea pentru că aș vrea să aveți încrederea că acest guvern, și eu în calitatea mea, chiar suntem prieteni a-i mediului de business. 

Un motiv de optimism pentru antreprenori?

O să încerc să vă ofer trei motive: o oportunitate uriașă de a gestiona în România în următorii 6 ani, 80 miliarde de euro. A doilea motiv: ne concentrăm pe digitalizare și al treilea este că ne interesează pregătirea forței de muncă, să adaptăm sistemul de educație la forța de muncă. Al patrulea motiv, așa bonus, suntem niște oameni de înțelegere, am trecut prin multe etape până am ajuns la guvernare și putem empatiza.

 

-Ligia Deca, Consilier Prezidențial în Departamentul Educație și Cercetare

Ce recomandări ați transmite mediului de business și, în special doamnelor?

În acest context, de pandemie, au ajuns în atenția publică și în dezbatere, teme precum digitalizarea, mixul între prezența față în față și partea de învățare autonomă, dar am avut și niște discuții despre reforma curriculară, reforma de învățare. Acum au căpătat cu totul altă amploare aceste subiecte. Eu mă aștept să între pe un făgaș constructiv. Leadershipul feminin a fost confirmat în contextul covid: peste tot în lume unde au existat femei cu putere de decizie, lucrurile au mers bine. Exista articole bine documentate pe această temă și este clar că nu este o întâmplare, ci pe abordări bazate pe empatie și prioritizare corectă. Acest lucru a propulsat ideea leadershipului feminin. Când vorbim despre femei în poziții de management în Europa de est, avem o pondere de doar 35% de femei în poziții de management. 

România este printre foarte puținele țări din UE în care fetele au un risc mai mare de abandon decât bărbați, deci dacă vorbim de proiecte , acesta este zona în care putem investi mai mult. Cred că România reușește să promoveze foarte bine tipul de cariera alocată mental, tradițional băieților. 

Cred că, dacă este să ne uităm puțin la atribuțiile în stat, zona de politici publice, acolo unde trebuie să construiești consens, este o zona în care femeile pot excela.

 

-E.S. Therese Hydén, Ambasadoarea Suediei în România

Mulțumesc pentru invitație și este o mare onoare să mă adresez dvs. Reprezint țara unde egalitatea de gen este o componentă importantă. Iar guvernul suedez, care e condus de un bărbat, s-a declarat a fi un guvern feminist. Asta poate suna uimitor, mai ales că uneori în România simt că acest cuvânt, feminism, nu este înțeles pe deplin. În Suedia înseamnă că femeile și bărbații au aceleași drepturi de a influența societatea în care trăiesc și sper că și în România se va simți la fel.

Pot să vă spun că dobândirea egalității de gen e un proces care ia timp. Acum 100 de ani Suedia nu era o țară care să respecte egalitatea de gen, dar astăzi este. Așa că este o evoluție, în timp, dar nu trebuie să ne ia la nesfârșit.

Primul pas este conștientizarea acestui lucru și, dacă nu vrei să vezi diferențe, nu o să le vezi. Cercetările recente arată că bluza unei femei are taxe vamale de șase ori mai mari decât cea a unui bărbat. Dar de ce femeile trebuie să plăteasca taxe mai mari pentru hainele lor?

Sunt impresionată să văd multe femei în poziții de lideri, totuși România e o țară unde politicul și legislativul sunt două domenii dominate de bărbați. În curând vor fi alegeri locale și parlamentare, de aceea e vital ca atunci când partidele politice își fac listele cu candidați să nu aleagă doar bărbați, ci să să păstreze jumătate de poziții și pentru femei. 

Această conferință arată numărul mare de femei calificate din România. Acest lucru e important pt a contracara ideile vechi pe care organizațiile le au, care consideră că nu există suficiente femei competente.

În final, vreau să arăt că egalitatea de gen nu e o problemă a femeilor, ci și bărbații trebuie să se implice, să-și facă treabă, să-și ia în serios rolul de părinte și să se implice în treburile gospodărești. Acum acest job cade pe umărul femeilor care oricum au un alt serviciu în timpul zilei. Am sentimentul că mulți bărbați sunt conștienți de acest lucru, mai ales când se uită la fiicele lor și vor să aibă aceleași oportunități ca băieții și bărbații din societate.

Sper ca femeile să aibă un cuvânt de spus în organizații și instituții, din poziții de conducere, atât în Suedia, cât și în România.

1st session: Leading on the world stage 

-Christina Verchere, CEO OMV Petrom

Î: Ce experiențe vrei să împărtășești cu cei care abia își încep cariera?

Când mă gândesc la leadership, știu că este o abilitate pe care o învățăm. Trebuie să vei să o faci, să fii pasionat și să acorzi timp să o înveți. În final, tu lucrezi cu o echipă, coordonezi o echipă și o aduci împreună. Sunt părți bune și rele, dar trebuie să fii pasionat. Sunt câteva lucruri pe care le-am învățat: importanța incluziunii, munca de echipă. Ai nevoie de încredere și pentru asta, ai nevoie de transparență. Trebuie să lucrezi cu oameni care gândesc diferit față de tine. Am invatat cum să balansez empatia. Nu poți să fii mereu empatic. 

Un alt lucru important sunt competențele de ascultare, să asculți și apoi să iei decizii. Performanța înaltă și distracția vin împreună. Este important să râzi și să te distrezi la muncă.

Majoritatea companiilor lucrează remote. Cum ne asigurăm că avem timp să ne conectăm? Unde este timpul pe care îl petrecem împreună la cafea? Este important să rămâi conectat cu echipă. 

Numărul de femei în afaceri în România este impresionant. Sunt multe femei puternice în România și cred că asta este o parte din progresul statului. Beneficiul barbatilor cu femeile lucrând împreună, este un punct important în egalitatea. 

Diversitatea într-o echipă este importantă, trebuie să existe un echilibru. Nu este neapărat despre includerea femeii în afaceri, ci și includerea bărbaților. Da, cred că lumea se schimbă, spre bine, dar nu se va întâmpla peste noapte.

Î: Cum va arăta noul normal?

Nu va fi la fel, dar vor fi câteva noi oportunități, va fi revizuită munca de acasă, vor fi multe transformări și va accelera modul în care “conducem”. Nu va trebui să vedem pe cineva ca să știm că munca e gata. Va fi o altă flexibilitate. Cred în biroul deschis, cred că acest contact uman este important, dar ne va oferi o altă flexibilitate.

 

-Fulga Dinu, Country Manager Operations IMMOFINANZ România

Î: Ce ați învățat în această perioadă? Ce ați făcut astfel încât să comunicați bine cu echipa dumneavoastră?

Vă voi răspunde cu un statement general. Ce s-a întâmplat din martie încoace a fost o lovitură pe care a primit-o toata omenirea, o lovitură fără precedent în epoca noastră modernă, pentru că practic lumea s-a oprit. Nu a fost vorba doar despre companii imobiliare, ci despre toată lumea. Eu nu sunt adepta poveștii cu drobul de sare, stăm, vedem ce se întâmplă, poate cade, poate nu. Părerea mea este că trebuie să te ridici rapid și să te reinventezi. Business-ul nostru prin natura lui, e un business pe termen lung si fiind un business pe termen lung avem parte de multe cicluri. Am mai avut parte și acum zece ani, am avut și acum 20 de ani, astfel încât e ceva obișnuit și cred că lecția pe care ar trebui să o învețe oricine care activează în domeniul imobiliar și în orice domeniu este că trebuie să fi pregătit pentru că vine. Trebuie să fii pregătit cu resurse. Așa cum spuneați și dumneavostră în introducere, cineva care își închide business-ul după o lună, nu a fost pregătit pentru o asemenea perioadă. Ori noi cei care activăm în acest domeniu suntem pregătiți pe două planuri. 1, cu resursele necesare astfel încât să trecem peste perioada dificilă și 2, să ne reinventăm de fiecare dată astfel încât atunci când lumea își revine la o altă normalitate, dar la o normalitate, și nu mai există nici riscul medical ca acum. Acum focusul fiind pe asigurarea siguranței în toate clădirile pe care le operăm din punct de vedere medical, dar în perioada după ce acest pericol va trece în asigurarea unei desfășurări oportune a activităților oamenilor acolo. Și ne gândim cum ne-ar plăcea nouă personal să fim întâmpinați și când ne ducem la birou și când ne ducem la cumpărături. Cred că asta este esența unui business de succes în ziua de astăzi, să pui omul în centru și să-i înțelegi nevoile, fără îndoială înțelegând că în mijlocul unui business este profitul.

Dar nu este numai de cum ajungi la profit, ci înțelegând că pentru a ajunge la profit trebuie să ai omul în centru și nevoile lui. 

Î: Cum a fost colaborarea cu echipa dumneavoastră într-o perioadă atât de dificilă? Ați schimbat ceva în comunicarea cu echipa, în felul în care îi motivați, în evaluarea comportamentelor, a performanțelor?Ați făcut ceva diferit în această perioadă în relație cu oamenii cu care lucrați?

Ceva diferit nu am făcut neapărat pentru că noi suntem foarte apropiați. Echipa pe care o am îmi este ca o familie, adică noi comunicăm și în afara orelor de program și în weekenduri, comunicăm permanent. Avem grupuri pe WhatsApp, împărțim și glume și probleme pe care trebuie să le rezolvăm urgent. Nu există 9-5 și după acele ore ne auzim mâine dimineață când începe o ședință. Suntem practic într-o ședință permanentă cu diverse teme. Mi-a fost foarte greu pentru că mi-a fost dor fizic de ei să-i văd și să le văd reacțiile, pentru că e altceva când ești față în față, dar suntem extrem de norocoși în epoca noastră să beneficiem de tehnologie, care ne permite să ne vedem oriunde am fi live și mai mulți odată și să împărtășim expresii și stări chiar dacă nu suntem în aceeași cameră. 

Cred că ne-a ajutat foarte mult tehnologia. Din punctul meu de vedere noi am lucrat ca și cum am fi fost în birou, tocmai datorită acestor progrese tehnologice. Deci azi eram în birou, mâine s-a închis tot, a trebuit să ne organizăm de acasă și a funcționat totul perfect. A fost o perioadă de adaptare probabil de o săptămână maximum în care toată lumea era puțin buimacă, dar într-o săptămână era ca și cum așa fusesem înăscuți și după aia bineînțeles și revenirea a fost la fel de naturală. Lucru care mi-a plăcut foarte tare pentru că echipa s-a adaptat foarte repede. A fost o mult mai bună cooperare decât în condițiile de dinainte. Oamenii erau mult mai deschiși, mult mai dornici să rezolve problemele. Mi-ar plăcea să se perpetueze această stare a lucrurilor și în momentul în care vom reveni la noua normalitate a lucrurilor. Extraordinare momente am trăit și multe lecții am învățat în această perioadă.

Î: Cum va fi noul normal?

Mă îndoiesc că va exista un nou normal. Oricum, această perioadă și frica pe care a produs-o este acolo. Cred că determină oamenii să se gândească mai mult la ceea ce fac și cred că noul normal va avea o viteză redusă. Ce vreau să spun e că va avea un “time management” diferit. Ce am învățat personal este cum să îmi manageriez timpul mai bine. Am reflectat mai mult la ce făceam înainte și la ce pot să fac acum într-un mod mai eficient. Cred că din această perspectivă, oamenii vor aloca mai mult timp pentru ei și pentru nevoile lor. Cred că asta va fi schimbarea majoră pe care o vom vedea în viitor.

 

-Anca Harasim, Director Executiv AmCham Romania

Î: De unde vine pasiunea pentru job-ul pe care-l practicați?

„De unde vine pasiunea? În viața acționăm după valorile și principiile proprii. Nu am simțit niciodată că am un job și că trebuie să aducă un echilibru între cele două sfere: cea profesională și cea personală, deoarece îmi place foarte mult ceea ce fac. După finalizarea studiilor, am ales să rămân în țară pentru că dintotdeauna mi-am dorit să aduc un plus și să pun umărul la dezvoltarea mediului românesc de afaceri.

Î: Ce înseamnă a fi lider?

Când vine vorba despre ceea ce înseamnă a fi lider, atunci clar vorbim despre anumite calități, printre care amintesc: valorile și principiile acestuia, care sunt foarte puternice, pasiunea față de jobul pe care-l practică și nu în ultimul rând, empatia sa față de echipa pe care o coordonează. Un lider adevărat inspiră oamenii, sub îndrumarea sa, membrii echipei cresc profesional și nu în ultimul rând, un lider este amuzant. În concluzie: în leadership este vorba despre imaginea echipei, despre echipă și nu despre imaginea liderului.  

Î: Cum vedeți acest „nou normal” impus de către pandemia de coronavirus? Cum credeți că va arată acesta?

Nu cred că va exista un nou normal, pentru că acesta este normalul, cel pe care-l trăim în acest moment. Noul normal se schimbă de la o zi la alta. Pandemia aceasta care ne-a pus pe toți să stăm acasă, ne-a făcut să ne gândim mai profund la tot ceea ce facem, la cum facem etc. Practic, ne-a făcut pe toți să reflectăm mai mult. Cu totii eram obișnuiți să ne aflăm în competiție directă cu oricine și aproape mai mereu, încă de mici am fost educați să fim cei mai buni, să luăm coroniță ca părinții să fie mândri de noi, haideți să ne oprim un pic  –  priviți natura, în natură nu există această luptă acerbă care să ateste în permanență cine este cel mai bun, totul se află într-o adevărată simbioză, într-un echilibru aproape perfect. Aceasta este  lecția pe care trebuie să o învățăm și noi și asupra căreia ne-a obligat această criză să reflectăm. Concluzia: trebuie să ne adaptăm tuturor schimbărilor. Ce e mai bun, urmează să vină, aceasta este opinia mea. 

 

-Irina Munteanu, CFO Veolia România

Î: Doamna Munteanu, sunteți lider, dar sunteți un om de cifre și încă unul premiat, ați lucrat la nivel internațional, deci cunoașteți multe lucruri despre modelele de business și competitivitate. Știu că vă preocupă competitivitatea companiilor. Ce se va întâmpla cu globalizarea?

Vă mulțumesc și îmi face o deosebită onoare să mă aflu în acest panel. Pandemia a reprezentat un test zero și cei care nu au răspuns cu brio au fost eliminați. Citeam într-un articol că modelul de business de dinainte era pe pilot automat, iar această pandemie e văzută ca o perioadă de turbulențe, în care unul dintre motoare nu mai funcționează. Practic, acum trecem pe pilot manual, suntem nevoiți să gândim strategii, să urmărim în permanență tabloul de bord să vedem ce se întâmplă, să fim vigilenți și să luăm decizii rapide.

Toate aceste lucruri ne fac să ducem în siguranță pasagerii la destinație în funcție de experiența pe care o avem noi, ca manageri și ca lideri, în funcție de cât de bine suntem pregătiți pentru situații de criză și în funcție de cât de vigilienți și cât de mare viziune avem în această situație.

E clar că intrăm într-un nou ciclu global în care avem ocazia să scriem noi reguli, să setăm noi obiective în care digitalizarea și inteligența artificială au un rol definitoriu. Prin urmare, cred că este momentul de resetare, de redefinire în profunzime la nivelul întregii economii.

Avem nevoie de strategii, de planuri de continuitate, de reformă și de consolidare. Știu că sunt cuvinte mari, obiective mari, dar vedem cum pandemia ne-a obligat să apăsăm pedala de accelerație.

În urmă cu doi ani vorbeam de modelul Estonia ca fiind unul dintre cele mai digitale în sistemul administrației locale și nu numai. Noi ne imaginam că România poate nu va reuși niciodată să ajungă aici, că avem nevoie de zeci de ani ca să fim ca Estonia. Iată că și această criză a făcut chiar și administrația locală să pună la dispoziție, atât cât s-a putut, instrumente digitale astfel încât noi, oamenii de business, să ne putem continua activitatea cât mai sănătos. Practic, se poate!

Modelul actual de globalizare nu e sustenabil și asta de dinainte de  izbucnirea acestei crize sanitare. Trebuie să redefinim, să căpătăm noi forme și nuanțe. Noul comportament de consum de produse sau servicii impune o regândire a business-ului global, unul mai flexibil, care să răspundă incertitudinilor realității de astăzi – sociale, politice, comunitare.

S-a observat în trecut și s-a observat și astăzi o reorientare către naționalism. Sa nu uitam brexitul care duce la o orientare către producții locale, spre un consum responsabil, fără risipă.

Această pandemie a luat prin surprindere pe toată lumea s-au închis granițele, importurile și exporturile au fost blocate, numeroase fabrici au dat faliment și totul s-a redus la resursele noastre interne. Globalizarea, așa cum o cunoaștem, poate supraviețui doar dacă sunt rescrise regulile de joc. Pandemia a subliniat dramatic ceea ce nu e în regulă cu sistemul și ce nu funcționează. Trebuie să regândim o alternativă viabilă, un sistem care să atenueze riscurile dependenței economice și politice și să să susțină o nouă viziune a societății globale.

Î: Ce au de făcut românii – antreprenorii și managerii?

Antreprenorii și managerii români trebuie să fie deschiși la schimbare, să fie flexibili și pregătiți să ia decizii rapide. Mediul de afaceri din România trebuie să aibă mai mult o abordare holistică, mai aplicată la mișcările și tendințele care se întrezăresc.

Noua, doamnelor, ne plac hainele. Obișnuiam să fac cumpărături online pentru că nu aveam timp, însă aveam un magazin preferat unde trebuia să mă duc fizic. Mă gândeam oare când acest magazin va fi în trend cu celelalte. A venit criza și i-au trebuit trei luni să deschidă online, timp în care nu a funcționat. Nu au fost pregătiți, au rămas în trecut și s-au gandit că modul tradițional este fiabil. Dar trebuie să fie întotdeauna cu un pas înaintea celorlalți.

Potrivit ultimului raport al competitivității globale, un clasament realizat în fiecare an de World Economic Forum, România ocupă în 2015 locul 51 din 141 de țări analizate. Unii vor spune ca stăm rău,  alții vor spune că e un loc bun, dar întotdeauna consider că e loc de mai bine. Față de 2018 s-a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri a companiilor inovatoare care își desfășoară activitatea în România, un semn că mergem încet, dar sigur într-o direcție bună.

Avem nevoie de inovare, de produse de înaltă tehnologie, dar și de un cadru clar de reglementare, adaptat pieței și schimbărilor, lucru pe care cei din mediul de afaceri îl cer guvernanților de ani de zile.

Pe de altă parte, companiile au nevoie de lideri care au curajul să schimbe lucrurile în profunzime acum, lideri care îndrăznesc să fie altfel, să fie un model de drive pentru angajat.

Dacă e să trasăm câteva linii clare, pe lăngă o bună colaborare între companii și instituții guvernamentale, trebuie să avem o infrastructura dezvoltată, capabilă să răspundă nevoilor de business actuale, dar mai ales în următorii 5-10 ani. 

Orice companie își dorește să ajungă pe harta elitelor. În cadrul companiei în care activez, Apanova București – o companie Veolia România, în 2015 am început un proces amblu de business transformation, compania ajungând la șase niveluri ierarhice, din 11 câte erau înainte, practic am simplificat comunicarea între departamente, am dezvoltat o nouă structură organizațională bazată pe procese de afaceri care a permis creșterea eficienței și construcția unei culturi digitale solide, orientate spre progres.

Î: Cum vedeți noul normal?

Opimizarea rămâne una din prioritățile noastre, cu toate acestea, cea mai mare provocare rămâne munca de la distanță vs. munca la birou și optimizarea fluxului la acest capitol având în vedere că principala preocupare rămâne protecția sănătății angajaților și clienților noștri.

Traversăm o perioadă unică, cu multe incertitudine, nu mai există întoarcere la normalitate, ci adaptare la noua normalitate. Calea cea mai dificilă este și calea cea mai durabilă prin crearea unui model de business care poate completa și înlocui vechiul mod de acțiune, model care să uite de stăpânirea piețelor și să se concentreze pe asigurarea siguranței publice, pe sănătatea noastră, dar și pe bunăstarea oamenilor. 

Acest lucru impune o abordare total diferită, de la modul de livrare al  serviciilor sau al produselor, până la modul în care ne susținem și coordonăm echipele în contextul lipsei de interacțiune umană.

 

-Moderator: Dr. Lavinia Rașcă, Director și Președinte CA – EXEC-EDU

Mi s-a strâns inima pentru un moment, dar, după, optimismul a ieșit la iveală și recunoștința pentru această tehnologie care ne-a ajutat în ultimele luni să ne continuăm viața, să rămânem conectați. Multe dintre schimbările bruște care s-au produs din luna martie erau așteptate de mulți ani și vedeam cum se produc, dar foarte lent. Ce s-a întâmplat incepand din luna martie: creșterea importanței tehnologiei, telemunca, orarul flexibil, metode de evaluare a performanței, importanta mileanilor și femeilor în forța de muncă, creșterea procentului de freelancer, noi metode de muncă. De ce se schimbă? răspunsul a devenit extrem de clar. sper că este momentul în care nimeni nu mai spune: comunicarea virtuală ne alienează, internetul produce stres. Toate aceste vor fi importante. S-a văzut diferența dintre companiile care s-au adaptat rapid și cele care au murit. O companie care dispare după o perioadă de criză are probleme dinainte. Cred că această criză a realizat o selecție naturală a organizațiilor. Avem privilegiul să discutăm cu patru doamne care au avut succes în această perioadă în domenii mai mult sau mai puțin dificile. 

2nd session: Leading in the time of change

 -Camelia Șucu, Owner Class.IN

Î: Care este viziunea asupra companiilor pe care le conduceți în perioada următoare? 

Mulțumesc celor de la Forbes că ne-au ținut conectați de când au început să facă aceste întâlniri pe Zoom. Recunosc că mi-ar fi plăcut  foarte mult să vă strâng în brațe, dar mă simt mai aproape de toți și am învățat foarte multe.

Îmi cer scuze, poate este puțin zgomot de fond, acum sunt la un eveniment pe care Fundația Renașterea îl organizează în fiecare an pentru a avea grijă de femei care nu au posibilitatea să facă asta.

Se spune că liderii vizionari văd și își fac planuri cincinale. Dar nu, ei văd acel lucru pe care vor să-l facă, pe termen lung, dar nu înseamnă că nu știu să se adapteze pas cu pas. În această perioadă în care anxietatea și incertitudinea sunt la ordinea zilei, nu putem spune că mai putem să ne facem planuri pe mai mulți ani, dar viziunea tot o avem.

Liderii și antreprenorii, prin definiție, sunt obișnuiți cu reziliența, asta e parte din viața lor, sunt obișnuiți cu a-și schimba de multe ori viteza în timpul mersului, asta e ceea ce am făcut și eu în cadrul companiilor pe care le conduc. În afara de faptul că am învățat foarte multe, a trebuit să îi țin aproape și să am grijă de sănătatea psihică a colegilor mei, cât am putut eu. Am implementat tot ceea ce înseamnă inovație, am investit mult mai mult în digital și există oportunități în această sferă a digitalizării pentru ca trebuie să te adaptezi și să investești mai mult pe partea de online, dar există oportunități și la firul ierbii. Asta vă spun ce am învățat în ultimii 10 ani din agricultură. 

Agricultura oferă foarte multe oportunități de dezvoltare. Dacă în 2008, când a început cealaltă criză, aveam același discurs pe care-l spuneam colegilor mei de business – nu avem de ce să ne plângem,  avem experiență, ne-am câștigat banii în această țară, sunt fonduri europene și trebuie să investim în alte domenii. Nu trebuie să ne fie frică. 

Am avut curaj și am investit. Am pierdut foarte mulți bani, dar am învățat foarte multe. Iar acum pot să vă spun cu și mai mult curaj pentru că am mai multe informații. 

Există un exercițiu financiar de 80 de miliarde care trebuie gestionat foarte bine, iar din aceste fonduri sunt multe care se referă la agricultură și au nevoie de oameni care să știe să le direcționeze foarte bine. Asta este viziunea mea. 

Sunt îmbrăcată în roz azi din 2 motive: primul pentru că evenimentul se referă la roz și la a face viața femeilor mai frumoasă, dar rozul face parte și din culorile mele preferate pentru că m-am născut o optimistă și n-o să mă schimb. 

Î: Cum vedeți inovația? 

Această pandemie ne-a arătat mai brusc și mai brutal că inovația este vitală în orice business. Toată lumea se gândea care vor fi schimbările în tendința consumatorilor, iar reducerea consumului era previzibilă. E adevărat că digitalizarea ajută foarte mult pentru că e mai la îndemână să comanzi online, dar depinde de la industrie la industrie.

La mine, pentru Class.IN, pentru că e vorba de un business care oferă servicii integrate și serviciile sunt cele care fac diferența. Însă serviciile nu le putem oferi online, dar ne-a ajutat în această perioadă să putem să vindem atunci când nu era posibil să mergem la showroom-uri. Putem arăta mai mult din ceea ce facem, putem să intuim pe baza click-urilor, putem să avem o statistică mai bună cu privire la colecțiile noastre.

Tendința consumatorilor este de a fi mai selectiv, de a consuma mai inteligent, de a căuta calitatea mult mai mult decat înainte. Statul acasă ne-a făcut să ne uităm în toate colțurile casei și 

E o tendință evidentă de consum pe calitate și nu pe cantitate, iar aici nu mă refer numai la partea de mobilier la care mă pricep, am văzut în orice o tendință de a nu mai consuma foarte mult doar să avem rafturile pline. Normal că trebuie să te adaptezi pas cu pas, e o perioadă de short termingness, nu mai este long termingness, să facem tot ce este la îndemână ca să ținem businessurile viabile.

Nu am avut perioade, în ultimii zece ani, foarte grele, ci perioade în care am învățat. Ceea ce pot spune că mie, ca owner al unei companii, mi-a adus faptul că am închegat o echipă care îmi e dragă ca familia mea. 

 

-Elisabeta Moraru, Country Manager Google România

Î: Care este viziunea companiei tale și cum ai încercat să implici femeile în spargerea unor tipare și optimizarea oportunităților date de această eră digitală?

În primul și în primul rând principalul principiu de la care am pornit este că mu trebuie să punem semne de egalitate sau mai mare sau mai mic între genuri. Filozofia companiei noastre este aceea de a respecta utilizatorul. Este normal să avem un reprezentant al utilizatorului în echipa care produce produsul sau serviciul pentru acel utilizator pentru că îi înțelege nevoile. Ultimele șase luni au fost o perioadă incredibilă pentru inovație și pentru transformare digitală a companiilor, pentru că a urmat utilizatorul. Utilizatorul s-a mutat mai mult decât altădată înspre online cumva forțat de împrejurări. Am văzut că utilizatorii au căutat în online mult mai mult. Poate uneori cu până la 700% mai mult anul acesta. Universul lor a devenit microuniversul în care trăiau. La fel cum î n zona de beauty, de frumusețe sau de îngrijire nu mai era despre cum să arăt mai bine, ci cum să mă simt mai bine. Poate de aceea  s-au cumpărat mai puțin anumite farduri și s-au căutat mult mai mult zona de îngrijire de corp, de creme sau de produse. Dar această direcție cu siguranță a crescut și companiile s-au adaptat și e minunat să vedem lucrul acesta și cred că exemplele sunt multiple. Sunt multe zone în care ne pregătim să fim inovatori. Să avem încredere că dacă înțelegem ce face tehnologia pentru noi bine atunci putem să fim câștigători alături de aceste companii care oferă inovație.

 

-Monica Vușcan, Director Tehnic-Producție Farmec

În această perioadă, pentru mine și companie au fost foarte importanți trei factori: intuiția, flexibilitatea și educația. Iar, acest lucru s-a resimțit în cifra de afaceri a companiei, care a crescut cu șapte procente în primele șapte luni ale acestui an, mai ales într-un context destul de dificil din punct de vedere al mediului de afaceri. Am avut un plus pentru că reprezentanții companiei au intuit încă de la declanșarea pandemiei că va exista o nevoie acută de dezinfectanți și pe piața noastră locală și că din cauza importurilor care vor fi estompate va fi nevoie de un producător local.

Astfel că o echipă perseverentă a Farmec a reușit ca exact la începutul pandemiei să scoată deja pe piață două tipuri de dezinfectante. După primirea avizului, am trecut rapid la fabricarea dezinfectanților și pe data de 27 aprilie i-am scos pe piață. Și chiar dacă în această perioadă s-au înregistrat scăderi ale vânzărilor și de 45% pe segmentul produselor cosmetice de tip make-up, compania a reușit să le contrabalanseze printr-o creștere a vânzărilor pe segmentul produselor de body-care ( +35%), dar și pe zona produselor de curățenie ( +17%). 

Î: Apropo de inovație. Farmec lansează unele produse inovatine în această perioadă. Care sunt acestea?

Chiar dacă am început mai dificil anul acesta, treptat ne-am urmat programul pe care ni-l trasasem inițial, așa încât în luna iunie am lansat pe piață o gamă de produse destinată protecției solare, mai mult mai avem o gamă de produse foarte apreciată de femei, mai ales că aceasta se adresează tuturor femeilor care conștientizează că îmbătrânim treptat și este o gamă care pune accentul asupra estompării ridurilor. Procesul lansării unei noi game pe piață durează aproximativ doi ani, iar 99% dintre personalul care se ocupă de acest proces este în proporție de 99% femei.

 

-Mihaela Mitroi, EY CESA South Cluster Tax & Law Leader | EY Romania & Moldova Tax Partner

Î: Care este viziunea ta în această perioadă provocatoare, de schimbări pentru compania lor și pentru societatea românească?

Știm cu toții că am trecut cu toții printr-o perioadă deosebit de dificilă, dar cred că este o perioadă în care am luat un pic de pauză fiecare dintre noi și ne-am gândit mai bine la ce se va întâmpla de acum încolo și la ce ar trebui să se întâmple de acum încolo. Și cred că este un moment în care multe din acțiunile pe care țările lumii le va face, sunt acțiuni care vor produce niște transformări radicale pentru viitorul nostru, într-un timp destul de scurt, comparativ cu ce s-a întâmplat până acum. Moment în care putem să ne uităm un pic în viitor să vedem într-adevăr cum va fi lumea. Eu personal am speranțe mari că acum suntem într-un nou început, în care nu numai voința românească va produce schimbarea, dar și ceea ce se va întâmpla la nivel global. Eu sunt o admiratoare a țărilor din nordul Europei. Mie mi se par niște țări care au făcut niște lucruri excepționale. Și dacă dăm exemplul Norvegiei cu experimentul diversității, acela cu femeile în board, aveau chiar și un procent pe care îl sugerau. Dacă dăm exemplul Finlandei, dacă vă amintiți experimentul cu venitul minim garantat, dacă dăm exemplul Estoniei cu digitalizarea administrației. Vorbim de țări care chiar merg într-o direcție care mie mi se pare foarte sănătoasă și care ia în considerare elementele de bază ale societății, respectiv un sistem medical bine construit cu o educație de valoare la care să aibă acces toată lumea, pentru că numai așa putem să ajungem la acea fază de a deveni o societate inovatoare. Nu putem decât dacă într-adevăr suntem sănătoși și suntem bine educați.

Î: În ce măsură acest comportament de cumpărare trebuie oglindit pentru o mai bună performanță financiară?

În această perioadă cumpărătorul a fost atent la calitate. Calitatea a fost pe primul loc, care a urmat proveniența locală și evident că s-au orientat spre cumpărăturile online. Undeva la 75% dintre cumpărătorii români și-au exprimat opțiunea de a se muta online. Mai puțini s-au uitat la brand, la sustenabilitate. Înainte erau puțin mai sofisticați din perspectiva asta. Acum într-adevăr oamenii se uită foarte mult la calitate. Pornind de la aceste dorințe ale consumatorului, de calitate, asta cere din ce în ce mai mult efort din partea producătorilor, comercianților ca să asigure această nevoie. Aici este vorba de inovare, soluții cât mai interesante astfel încât să satisfaci nevoia de acum. Iar faptul că ne mutăm cu toții din ce în ce mai mult pe online dă posibilitatea unei oferte mult mai diversificate pentru cumpărător. Ca atare vorbim de o situație competițională puțin diferită și care impune niște modificări, inovări din partea producătorului sau comerciantului astfel încât să fie mult mai atractiv.

 

-Moderator: Virginia Oțel, Președinte Professional Women’s Network Romania

Vedem din ce în ce mai multe femei la conducere în această perioadă. Vedem la nivelul Comisiei Europene, iar Ursula von der Layen tocmai a lansat raportul Stării Națiunii 2020, care este foarte interesant și sfătuiesc pe toată lumea să-l parcurgă. La nivelul Băncii Centrale Europene este la conducere o femeie. Din ce în ce mai multe femei sunt prim-ministre în diferite țări și mă uitam pe un raport recent lansat, Social Progress Index, care este realizat pe baza cercetărilor făcute de cunoscuți economiști câștigători ai premiilor nobel, care evidențiază nu numai produsul intern brut și ceilalți indicatori economici, dar evidențiază ceea ce numesc ei și starea de bine, de wellbeing. În topul celor 50 de țări studiate se află patru țări care sunt conduse de femeie: Norvegia, Danemarca, Finlanda și Noua Zeelandă. Din ce în ce mai multe femei devin CEOș în companii la nivel global și mă bucur că în domeniul bancar s-a spart tradiția lungă a bărbaților CEO de pe Wall Street. În România avem deja o bună tradiție a leadership-ului feminin. Dar acest lucru implică pe de-o parte zona de viziune, iar liderii vizionari nu văd lumea așa cum este, ci cum ar putea să fie și apoi încearcă să vadă ce pot face pentru a îndeplini această viziune. 

Sunt niște studii care menționează că atunci când board-urile. Multe din companii au ajuns la concluzia că trebuie să aibă această conducere echilibrată. 

3rd session: New rules for worklife balance in leadership

 

-Raluca Michailov, Owner Forbes Romania

A devenit un fel de tradiție să încheiem acest minunat eveniment despre leadershipul feminin cu un panel moderat de mine în care după ce vorbim despre binele companiilor, binele societății în general, ne-am dori să vorbim și despre binele nostru, al doamnelor, al femeilor care încearcă să schimbe ceva, să realizeze ceva.

Vom discuta despre echilibru care acum pare și poate este mai greu de atins decât oricând. Dar nu vreau să pornim pe o notă pesimistă.  Mă bucur să vi le prezint pe interlocutoarele mele, două doamne în care am mare încredere. Otilia Ostrotky, Director general Tonica Group, care este și colaborator pentru publicația noastră, Forbes Life și al cărei articol despre negociere ar trebui înrămat și pus la vedere în toate birourile din această lume. Iar cea de-a doua interlocutoare este Alina Epure, Nutriționist și Fondator Nutribalance, unul dintre puținii specialiști în nutriție care se ocupă de legătura dintre suflet și trup.

O să încep cu Otilia care a demonstrat de-a lungul anilor calități extraordinare de leadership. Lumea s-a schimbat și pe fondul unor alte probleme latente care acum ies la iveală.

(…) Eu eram acea persoană care stătea 14 ore cu laptopul în față. Și știu că erau companii care aveau un restaurant, o cantină sau programe de nutriție, tot felul de gustări sănătose la birou, lucruri care s-au pierdut acum și dacă îmi întreb prietenii, nu știu câți se opreau să mănânce un fruct.

Revenind la spiritul de echipă, îmi aminteam despre o discuție pe care am avut-o zilele acestea cu o prietenă foarte bună care este directorul unei mari companii multinaționale prezente și în România și îmi spunea cât de importantă este pentru ea prezența fizică a echipei ei astfel încât să le poată vedea expresia, mimica, să simtă o închegare a discuției, mai ales când faci ședințe pe Zoom proiectezi doar niște PowerPoint-uri și tu, ca lider de echipă realmente nu știi ce gândesc, ce simt, ce părere au oamenii în momentele acelea când văd noile strategii. 

(…) Alina, când veneam la tine la evaluări, întotdeauna mă îndemnai să nu mă las copleșită de stres pentru că stresul, panica, frica sunt poate cele mai nocive pentru noi și stau la rădăcina tuturor problemelor noastre, ca societate modernă.

(…) Cunoașterea propriului corp pentru a vedea unde și cum trebuie să ne ajutăm este esențială. Sunt foarte multe doamne care doresc să mulțumească pe toată lumea, de aceea ar fi bine să știm cum stăm și noi înainte să schimbăm lumea și înainte să ducem firma și echipa pe umeri, să ne ducem pe noi înșine. Mi-ar plăcea să punem accent pe acest lucru, să nu mai uităm de noi, cum facem multe dintre noi, să încercăm să conștientizăm și apoi să vrem să reparăm.

(…) În primele două-trei săptămâni ale perioadei de stare de urgență eram frustrată pentru că o grămadă de oameni cereau pe Facebook recomandări de noi seriale de pe Netflix pentru că le epuizaseră pe toate. Deduc că telemunca nu a fost așa grea la români.

(…) În telemuncă unii au fost în vacanță, iar alții au muncit de două, trei ori mai mult decât înainte. Sper să ajungem la un echilibru.

(…) Vreau doar să reținem că trebuie să avem grijă de noi, să ne respectăm pe noi și să privim cu optimism viitorul. Să ne revedem în persoană cât de curând!

 

-Otilia Ostrotky, Director general Tonica Group

Î: Care sunt calitățile unui lider?

Starea de urgență impusă de autotități ne-a schimbat pe noi toți, însă liderul rămâne lider și trebuie să se adapteze mai bine vremurilor. Trebuie să aibă mai mare claritate în gândire, o mai bună fermitate în luarea deciziilor. Mulți lideri au învățat să comunice mai bine, să conducem o echipă de la distanță și să motivăm diferit echipele, ceea ce mi se pare extraordinar. Cele mai importane calități: coerența în comunicare atât cu angajații, cât și cu ai noștri clienți. În plus, este foarte important ca liderii să fie flexibili.

Î: Ce putem face pentru a păstra unitatea echipei atunci când o parte dintre angajați lucrează de acasă?

Recunosc că și eu mă număr printre persoanele pentru care telemuncă a fost o mare provocare. La început mi s-a părut interesant, însă apoi a apărut panica, pierdeam noțiunea timpului, săream peste mese, treptat însă, am găsit alături de colegii mei un mod de a trăi și lucra în aceste condiții împreună. Am căutat să consolidez această unitate a echipei prin crearea unui spațiu în care să fim împreună în același timp pe zoom, pe whatsapp, în așa fel încât să replicăm digital cât mai multe dintre trăirile, emoțiile noastre. Am încercat să fac ședințe în fiecare săptămână. Astfel, am început cu toții să ne împărtășim idei despre cum să depășim și să ne apropiem mai mult în această perioadă.

Viziunile pe termen lung sunt discutabile în aceste momente. Așa că, am încurajat colegii să fie flexibili, să învețe lucruri noi, mai mult am încercat să ne creăm remote o rutină de lucru.

Este foarte adevărat că printre dezavantajele muncii de acasă se numără comunicarea dificilă cu angajatul, dar și diminuarea loialității angajatului, pentru că fiecare dintre noi ne dorim să ne simțim parte a unei comunități.

 Î: Cum vedeți viitorul creativității în noul context?

Creativitatea presupune ceea ce trăim, ceea ce simțim, așa că nu-l văd altfel decât cu un mare optimism. Creativitatea înseamnă încrederea, experiment, joacă, curaj, încredere etc. Pandemia va trece, învățămintele rămân, așa că: să fim pregătiți să întâmpinăm noi provocări cu mult optimism.

-Alina Epure, Nutriționist și Fondator Nutribalance

Este un an atipic. Și să nu uităm că frica este o stare care provoacă dezechilibru al sistemului imunitar, de aceea este foarte important ca în această perioadă să avem un echilibru alimentar adecvat și să dormim un interval de timp adecvat. Mixarea aceasta dintre viața personală și cea personală de când se lucrează de acasă a dus un dezechilibru în alimentație pentru că s-a mâncat haotic și nu foarte sănătos. De aici au început să apară multe stări de anxietate atât în rândul copiilor, cât și în cel al adulților. Deci, atenția în această perioadă trebuie să se focuseze pe o mâncare sănătoasă și pe orele la care mâncăm.

Î: Ce se pierde din punct de vedere al sănătății prin acest mod de lucru: telemuncă?

Apare monotonia în această alimentație care provoacă un dezechilibru alimentar fantastic. Din punct de vedere al sănătății, foarte puține persoane au ajuns în această perioadă să-și facă evaluări ale stării de sănătate, din cauza acestui virus. Acum muncim și câte 10 -14 ore și uităm să ne hidratăm, astfel apar foarte multe dezechilibre, de asemenea, apare tendința de a se consuma multe dulciuri, cafea, tutun, asta pentru a se ne regăsi doza de energie de care are avem nevoie. Toată această ruptură de realitatea în care eram obișnuiți se va resimți în probleme de sănătate în următorii ani.

Î: Ce putem face pentru a ne păstra sănătatea în această perioadă?

Stresul reprezintă uciderea tacită a organismului. Și pentru a-l combate, cea mai bună metodă este aceea de a recunoaște unde ne aflăm acum. Trebuie să ne căutăm un echilibru. Muncim 8 ore, dormim 8 ore și să ne facem timp și pentru familie. Să încercăm să ne ținem un jurnal alimentar (câtă apă am băut, ce mese am luat, câte ore am dormit) pentru a observa unde avem carențe ca să le putem redresa din mers. Practic, ne trebuie o planificare. Contează ce facem de acum înainte.

Parteneri strategici: BMW România, Carrefour, Immofinanz, Teilor, Rompetrol Cafeaua oficială: Nespresso Parteneri gold: Visit Israel, Ministerul Turismului din Israel, Chronolink, Veolia România, Vodafone Romania, REGATTA REAL ESTATE COMPANY, Farmec, Garanti BBVA Romania
Oportunități de parteneriate la: sales@forbes.ro Mai multe detalii și informații la: events@forbes.ro

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii