Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Forbes Small Business: Povestea unei afaceri care pune preț pe tradiții și generează afaceri de sute de mii de euro

O călătorie prin țară a inspirat patru tineri să pună bazele unui business prin care să continue tradițiile românilor – împletirea manuală a coșurilor din răchită.
Fabulous Baskets

Acum șase ani, Alina și Loredana Huiban, specialiste în marketing și PR, alături de Cosmin Boncu, jurist, și Bogdan Luca, medic veterinar, vizitau locurile din țară. Au ajuns să cunoască, pe parcursul călătoriei lor, oameni care împleteau coșuri din răchită. Li s-a părut o activitate frumoasă, așa că au hotărât să îi ajute. „Am adăugat puțină culoare coșurilor, ceva din viziunea noastră și așa a luat naștere Fabulous Baskets”, explică Alina Huiban. Cei patru comercializează coșuri de bicicletă, coșuri de picnic, tradiționale, speciale, dar și cadou (pentru sărbători și evenimente speciale), atât prin magazinul online al brandului, dar și prin alte magazine.

VEZI MAI MULTE POVEȘTI DESPRE MICI AFACERI

Tinerii colaborează cu meșteșugari din trei regiuni ale țării (Transilvania, Moldova și Dobrogea), care vor să ducă mai departe tradițiile românești și să pună accent pe valorile culturale autentice, o mentalitate pe care și cei patru fondatori o au și pe care au aplicat-o în business-ul pe care l-au conceput. „Ne dorim să ajungem cu produsele Fabulous Baskets în fiecare casă, încercăm să dezvoltăm business-ul păstrând conceptul de tradiție”, mai spune aceasta. „Plecând de la produsele cu tradiție veche în România, încercăm să ne adaptăm cerințelor actuale, păstrând în permanență ideea de tradițional românesc”, completează Alina Huiban.

Alina Huiban

Coșurile sunt meșteșugite după modele tradiționale, moștenite de la străbuni, și sunt împletite manual din răchită cultivată în România, achiziționată toamna, după recoltare. „În funcție de calitate sau soiul de răchită, prețul poate varia între 1 leu și 2 lei pe kilogram, însă mare parte din prețul coșurilor este dat de munca depusă la împletirea acestora”, mai spune Alina Huiban.

Timpul necesar împletirii unui coș diferă de la un model la altul și de la un om la altul, după cum sugerează fondatoarea Fabulous Baskets. Astfel, o persoană cu experiență poate împleti un coș simplu în aproximativ două ore, însă un coș de picnic poate fi împletit și în patru sau cinci ore. Meșteșugarii din alte părți ale țării nu sunt, însă, singurii cu care fondatorii Fabulous Baskets colaborează. Pentru diminuarea cheltuielilor cu forța de muncă și pentru a reduce aspectele birocratice, aceștia colaborează și cu firme de prestări servicii și PFA.

Afacerea au pornit-o prin lansarea website-ului Fabulous Baskets, în urma unei investiții inițiale de 2.000 de euro. Pe atunci, au pus la dispoziția vizitatorilor website-ului 10 modele de coșuri: două modele de coșuri de bicicletă, două de picnic, iar restul, coșuri tradiționale de răchită. Primele comenzi au venit la circa o lună de la lansare.

Loredana HuibanCel mai ieftin coș este cel tradițional și are un preț de 26 de lei, iar cele mai scumpe, speciale (precum coșuri de rufe) și coșurile cadou (cu flori sau pentru diverse evenimente), depășesc prețul de 250 de lei. Coșurile care înregistrează cele mai multe cereri, în afară de cele cadou, segment separat, după cum spune Alina Huiban, sunt cele de bicicletă. De altfel, Fabulous Baskets susține evenimente precum Skirtbike, I’Velo, Salonul Bicicletei și Femei pe Mătăsari, iar fondatorii afacerii spun că sunt „mândri că am putut susține proiecte care încurajează românii să pedaleze”.

Pentru un coș cadou, o companie alocă un buget mediu de 30 de euro și comandă, în medie, între 100 și 200 de asemenea coșuri, dar au fost situații în care Fabulous Baskets a primit și 1.700 – 2.000 de comenzi pentru astfel de coșuri. Pe lângă companii, despre care Alina Huiban spune că generează mare parte din vânzări, clienții Fabulous Baskets sunt reprezentați de comunități ale bicicliștilor, de cele fashion și de agențiile de publicitate.

Anul trecut, fondatorii afacerii au introdus în gamă coșuri colorate și coșuri colorate cu huse. „În fiecare sezon realizăm modele noi, culori noi, huse noi. Suntem într-o permanentă căutare de noi colaboratori, avem foarte multe idei, multe modele noi”, spune Alina Huiban.

Despre dificultățile întâmpinate în timpul dezvoltării afacerii, tânăra spune că nu au fost multe pe care să nu le poată depăși. „Poate singurele piedici de care ne-am lovit au fost cele în relația cu statul român, de natură birocratică sau legislativă”, explică fondatoarea Fabulous Baskets, care consideră că statul ar putea ajuta tinerii antreprenori prin eliminarea barierelor birocratice la începutul unei afaceri.

În 2015, Fabulous Baskets a avut o cifră de afaceri de 250.000 de euro și un profit de 40.000 de euro, iar pentru anul curent fondatorii afacerii se așteaptă la o creștere de 20%. „Scopul nostru este să creăm un standard în acest domeniu și în final să transformăm Fabulous Baskets într-un concept românesc de valoare”, spune aceasta. Pe termen scurt, adică pentru acest an, fondatorii brandului și-au propus să mai lanseze o colecție de coșuri de bicicletă și de picnic.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii