Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Forbes Small Business: Pâine „ca la mama acasă”

O afacere ce nu are ca scop final profitul, brutăria Mama Pan întrunește trei criterii de originalitate:  vânzarea un produs natural, creat prin intermediul unui proces artizanal și, mai ales, componenta socială a business-ului.
IMG_7494

Deși conceptul de afacere socială cunoaște succesul peste hotare, în România se află, deocamdată, în stadiu incipient. Una dintre organizațiile care promovează feminismul și sprijină femeile din categoriile sociale vulnerabile – Centrul Parteneriat pentru Egaliatate (CPE) – a creat „Mama Pan”sau „brutăria mamelor singure”, o afacere care nu respectă regulile profitului, el fiind folosit în interesul angajaților.

Ce sunt afacerile sociale?

Ideea afacerii MamaPan a pornit în urmă cu aproximativ un an și jumătate, când echipa de la CPE a luat contact, prin intermediul diverselor proiecte ale organizației, cu femei din grupuri vulnerabile, care își căutau un loc de muncă. „Ne-am dat seama că cel mai vulnerabil dintre grupurile vulnerabile este al mamelor singure și al femeilor cu mai mult de doi copii, pentru care este foarte greu să își găsească un loc de muncă sau să îl păstreze”, spune Irina Sorescu, președinta CPE. „Spre exemplu –mai povestește ea- una dintre angajate s-a arătat foarte uimită de faptul că noi căutăm mame singure și femei cu mai mult de doi, trei copii. I s-a întâmplat foarte des, încă de la telefon, să fie întrebată dacă are familie, copii etc. și când auzeau că are trei copii mici, nici nu o mai chemau la interviu.” Irina Sorescu2

Pornind de aici, echipa CPE a aplicat pentru fonduri europene prin programul POSDRU, pe o axă dedicată structurilor de economie socială și au demarat afacerea cu 185.000 de euro, 98% reprezentând „banii europeni” și 2% fonduri proprii. La aceștia, centrul a adăugat o sumă de 30.000 de euro, obținută din împrumuturi bancare, pentru amenajarea spațiului de producție.

Cum poți obține finanțare pentru afacerile sociale 

Conceptul unei afaceri sociale s-a potrivit mănușă profilului organizației, însă specificul acesteia are o poveste. În primul rând, brutăria  reprezintă o chestiune de preferințe: „Mie îmi place foarte mult pâinea”, spune Irina Sorescu mai în glumă, mai în serios. „Totuși, motivul real este altul -adaugă ea- românii sunt mari consumatori de pâine și e o piață în care te poți dezvolta, mai ales pe un produs nișat”. Concret, proiectul s-a născut și din dorința de a reinventa un produs natural, consumat cu precădere odinioară –pâinea cu maia – în care sunt folosite doar ingrediente naturale. În cazul acestui tip, prepararea durează mai mult decât la pâinea obișnuită, aproximativ 18 ore. Totuși, avantajele sunt mai mari, susține președinta CPE, care crede că „romanii au început să caute tradiționalul”. „De aceea ne-am axat pe nișa aceasta, de pâine cu maia, care nu conține aditivi sau mixuri de semințe cu tot felul de ingrediente nepotrivite în ele. Noi fabricăm o pâine curată, printr-un proces simplu, ca pe vremuri – cu ingrediente 100% naturale și cu răbdarea de a dospi pâinea într-un mod natural, nu cu drojdie industrială”, explică ea.

Un pas dificil a fost identificarea angajatelor potrivite. CPE a organizat un parteneriat cu HoReCa School, în care doritoarele puteau învăța meseria de brutăreasă. Ideea a fost, însă, una nepotrivită, din cauza dificultăților cauzate de timpul insuficient și lipsa de bani ale celor implicate, care nu își permiteau să investească ore bune într-un curs care le oferea doar posibilitatea de a fi angajate. Așadar, dintre cele care lucrează la MamaPan, doar trei au absolvit cursurile, celelalte învățând pe parcurs meseria. „Dintre toate angajatele, există una singură cu mai multă experiență de brutăreasă. Restul au învățat pe loc, acolo”, spune Irina Sorescu. Echipa numără acum 11 persoane, dintre care opt sunt mame singure sau cu 3 copiii.

Cu toate dificultățile întâmpinate, în noiembrie 2015 afacerea a fost lansată. În brutărie, care are sediul pe strada Drumețului din Capitală, se produc mai multe sortimente de pâine. Cea simplă, albă, de 600 de grame costă 10 lei, iar celelalte tipuri- intermediară, de secară, integrală, cu semințe bio etc.- se găsesc la un preț de 12 lei fiecare. Pe lângă pâine, la MamaPan se pot găsi și produse de patiserie, precum sărățele, fursecuri sau plăcinte cu mere și dovleac. Produsele au ca puncte de distribuție diverse magazine partenere, băcănii, târguri și evenimente, dar pot fi comandate și online.

Ca perspective pentru acest business, Irina Sorescu prevede o diversificare a gamei de produse, în special pe zona de patiserie, o lansare de produse speciale pentru copii, dar și o zonă de dietă-pâine fără sare și fără gluten. „Văd și o rețea de distribuție cu puncte proprii, cred că asta ne lipsește”, adaugă ea.

Deși afacerea se află la început, cei care au conceput-o sunt optimiști, iar președinta CPE estimează pentru 2016 o cifră de afaceri de 250.000 de euro și o creștere a numărului de angajate.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii