Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Forbes Small Business: Energiea – Peste 250.000 de euro pentru dezvoltarea unui pub într-o fostă tipografie

Odinioară, la parterul unei case, cuvintele erau imprimate pe hârtie. Un secol mai târziu, acel loc a fost transformat într-un pub neconvențional, clădit pe istoria casei.

Soții Raluca și Andrei Șoșa au investit peste 250.000 de euro în pub-ului Energiea, un loc neconvențional, dezvoltat într-o fostă tipografie de la începutul secolului trecut.

Stabilimentul de Arte Grafice Energiea – așa se numea prima utilitate comercială a spațiului aflat la parterul unei clădiri. Istoria este una marcată de evenimente care mai de care mai semnificative. Tipografia a funcționat până în 1923, iar ulterior spațiul a fost vândut și i s-au oferit alte întrebuințări – pe locul acela, împărțit în mai multe prăvălii, funcționau simultan o ceasornicărie, o croitorie, o șoșonerie, o cafenea și o băcănie. În perioada celui de al Doilea Război Mondial, parterul Energiea a redevenit tipografie, însă a fost distrusă în 1944, din cauza bombardamentelor. După războaie, Energiea și-a pierdut titlul de ,,tipografie” și a devenit restaurant și bar, iar acest titlu a fost păstrat până în 2012, când și-a reintrat în drepturi ca ,,Stabiliment de informare și experiment urban”, după ce Raluca și Andrei Șoșa au fondat afacerea.

VEZI MAI MULTE POVEȘTI DESPRE MICI AFACERI

În prezent, Energiea este o combinație între cele două importante utilități ale spațiului: tipografie și restaurant/bar. Stabilirea numelui nu a fost o sarcină dificilă pentru cei doi: își are origine în istoria casei, într-o fotografie a acelei case, din perioada anilor ’20: ,, Am văzut că ea arăta aproximativ la fel ca astăzi și unde reușeai sa deslușești pe geam un scris: „Energiea/Tipografie/Legătorie”. Așa că am început să-i căutăm povestea, o casă are povestea ei, așa cum au și oamenii”, spune Raluca Șoșa.

Dacă au întâlnit o dificultate pe parcursul dezvoltării afacerii, aceea a fost reprezentată, în principal, de mediul de afaceri, dar și de faptul că în domeniul HoReCa, businessul nu este abordat așa cum trebuie: ,,Una din dificultăți a fost faptul că în domeniul HoReCa există destul de puțini jucători cu adevărat profesioniști care sa abordeze acest business cu rigoare, conștiință si moralitate – ceea ce creează un mediu în care ești mai mult pe cont propriu, nereușind să legăm un fel de asociație care să ne reprezinte interesele”, explică Raluca Șoșa. Alte dificultăți întâlnite de aceștia pe parcursul dezvoltării afacerii au fost legate de lipsa lor de experiență în domeniul afacerilor, dar și lipsa de experiență a angajaților.

IMG_9780_galerie_mediu

Cu toate acestea, cei doi soți au depășit momentele dificile, dovada fiind faptul că zilnic, aproximativ 400-500 de oameni pășesc în Energiea, iar valoarea bonului mediu este de aproximativ 70 de lei. O altă dovadă a capabilității soților Șoșa de a trece cu bine peste momentele dificile este profitul de 180.000 de euro realizat în 2014, dar și cifra de afaceri înregistrată anul trecut: întreaga firmă sub care activează Energiea, Club Expirat și Truss Rentals (prin care cei doi închiriază echipamente sceno-tehnice) a înregistrat în 2014 o cifră de afaceri de 1.000.000 de euro, iar pentru anul 2015 preconizează o creștere a cifrei de afaceri cu 15% – 20%.

Cum gama de produse la Energiea este diversificată, cele mai comandate produse sunt limonadele, cartofii prăjiți, burgerul sau smoothie-urile, precum și rețetele pregătite integral în bucătăria pub-ului. Pe clienții Energiea, Raluca Șoșa i-a încadrat într-un tipar: potrivit acesteia, sunt ,,persoane cu vârste cuprinse între 18 și 45 ani, venituri medii sau superioare, educație superioară, atât corporatiști cât și freelanceri, antreprenori, artiști. Ca trăsătură comună: oameni care nu iau realitatea așa cum li se dă și încearcă constant să schimbe sau să se schimbe pe sine de contradicțiile societății actuale”.

IMG_0074_galerie_mediu

Proprietarii Energiea nu au în plan francizarea afacerii: ,,Este un model de business și brand extrem de frumos, pentru că e unic în felul lui și așa trebuie să rămână”, explică Raluca Șoșa.

La sfârșitul acestui an, cei doi vor deschide Pâine și Vin, un wine bar situat pe partea opusă a clădirii în care se află Energiea, unde clienții vor servi, printre altele, pâine făcută în casă și aperitive. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii