Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Forbes Small Business: Acuarela și Plastilina, între artă și afacere

Business, artă și relaxare – acestea sunt cuvintele care pot caracteriza o afacere de familie începută în urmă cu 3 ani.
www.catalingeorgescu.com

Alexu și Andrei Toader, alături de părinții lor, Dan și Aura Toader au deschis în 2012 un spațiu alternativ prin care artiștii și pasionații de artă pot crea noi legături. Inițial, ideea nu a fost gândită ca business: ,,Ideea de a deschide un spațiu multifuncțional, la granița dintre business și ONG și dintre artă și relaxare ne-a venit în 2012, inițial sub o altă formă, mai aproape de un cluster creativ multifuncțional”, spune Alexu Toader.

În toamna lui 2012, familia Toader a închiriat o casă pe strada Polonă, unde a inaugurat Galeria Imbold, primul proiect al asociației cu același nume.

După 3 luni, au deschis în același loc și Acuarela – o cafenea unde artiștii cu care colaborau, dar și prietenii de familie se puteau destinde. Numele cafenelei a fost sugestia Aurei Toader, mama celor doi tineri, iar investiția inițială a fost de 25.000 de euro. _DSC7008

,,Acuarela nu a fost gândită ca un business, ci ca un spațiu alternativ de legătură între artiști și pasionații de artă”, spune Alexu Toader. Spațiul a fost amenajat de familie și de prieteni: goblenuri cusute de bunica celor doi frați, valize vechi, perne colorate, cărți vechi și ceainice sunt doar câteva din obiectele care au contribuit la decorul parcă desprins din alte vremuri. ,,Ulterior, vestea s-a răspândit și publicul s-a tot extins”, spune tânărul.

_DSC7023

La câteva luni distanță, în 2013, familia a mai investit 12.000 de euro, când a achiziționat un bus-bar, au construit scene și au compartimentat spațiile.

www.catalingeorgescu.com

Pe lângă spațiu de recreere, Acuarela mai are rolul de a genera încasări pentru Asociația Culturală Imbold și de a oferi artiștilor oportunitatea de a-și face lucrările cunoscute. Săptămânal, în mansardă și în grădină (GradinAcuarela) se desfășoară diverse evenimente culturale: spectacole de teatru, expoziții de fotografie sau seri picturale de jazz.

VEZI MAI MULTE POVEȘTI DESPRE MICI AFACERI

În 2014, Acuarela a trecut printr-un proces de schimbare de imagine: barul a fost extins, mare parte din mobilier a fost înlocuit sau refăcut, iar grădina a fost reamenajată – pentru aceste modificări au mai fost investiți aproximativ 15.000 de euro. Conceptul Acuarela presupune, printre altele, schimbări constante, după cum explică Alexu Toader: ,,Ideea de spațiu viu, în permanentă schimbare este un aspect foarte important în poziționarea Acuarelei. În plus, Acuarela presupune și un kit mobil de eveniment compus din 3 automobile din anii 60-70 și o rulotă retro cu care am participat la mai multe evenimente anul trecut. Bugetul estimativ pentru achiziția lor și a mobilierului de eveniment a fost de aproximativ 10.000 de euro , la care se adaugă costurile reparații și mentenanță”.

În perioada dezvoltării Acuarela, dificultățile nu au întârziat să se ivească: pentru familia Toader, una din provocări a fost recrutarea și managementul resurselor umane. ,,Domeniul nu este cel mai fericit în ceea ce privește loializare angajaților, în special dacă vrem să facem lucrurile corect alături de oameni frumoși”, spune Alexu Toader. În primul an de la deschiderea bistro-ului Acuarela, staff-ul era alcătuit din persoane fără experiență în domeniul HoReCa. Nu de puține ori, Alexu Toader a fost ajutor de bucătar în cadrul Acuarela, Andrei Toader a lucrat la bar, iar Alexandra Bujeniță, care se ocupă de partea de comunicare în acest business, a fost ospătar în cadrul bistro-ului. ,,Pe parcursul timpului, alte provocări constante au fost amplasarea într-o zonă rezidențială și, automat, relaționarea cu vecinii, apoi birocrația, achiziția și gestionarea unor băuturi și materii prime speciale: bragă, socată, bere artizanală și întreaga listă din meniul de mâncare”, adăugă Alexu Toader. Cifra de afaceri pe care Acuarela a înregistrat-o anul trecut a fost de 150.000 de euro, iar profitul a fost de aproximativ 2700 de euro.

Anul 2014 a fost cel în care familia Toader a mai investit aproximativ 30.000 de euro în Plastilina, un alt bistro asemănător și în același timp diferit de Acuarela, în sensul că a fost gândit ca proiect pop-up cu durată de activitate redusă. La fel ca sora sa mai mare (Acuarela), a funcționat ca platformă de strângere de fonduri pentru proiectele Asociației Culturale Imbold, dar și ca spațiu în care artiștii își pot expune lucrările.

_P4A6501

În cele 6 luni de activitate, Plastilina a înregistrat o cifră de afaceri de 30.000 de euro, iar în prezent familia este în căutarea unui spațiu nou, pentru ca bistro-ul să-și poată reînceapă activitatea.

_P4A6603

În 2015 a fost inaugurat al treilea proiect, și anume Acuarela Bufet – o investiție de 45.000 de euro prin care familia Toader încearcă să susțină ONG-uri, teambuilding-uri și corporații în conferințe.

Totodată, la Acuarela Bufet sunt organizate săptămânal brunch-uri tematice. Valoarea bonului mediu este cuprinsă între 80 și 100 lei, iar pentru luna septembrie se plănuiește o schimbare a meniului.

Ca background profesional, cei doi frați lucrează la proiecte de brand engagement în cadrul agenției Hello Menthol, pe care au fondat-o în urmă cu 9 ani. În același timp, Alexu Toader a lucrat mai mulți ani ca art director, Andrei Toader este pictor și ilustrator, tatăl a fost jurist, iar mama acestora a lucrat în mai multe domenii: presă, imobiliare și retail.

În ceea ce privește antreprenoriatul, cele trei proiecte nu sunt primele experiențe de acest tip: ,,În afară de munca de la Hello Menthol, a mai fost Atelierul de Producție, două platforme de muzică cu artiști din afara țării și un proiect de street wear gândit împreună cu o prietenă din Cluj prin 2000, când încă eram amândoi copii. Ultimul nu ne-a ieșit, cele două platforme au funcționat doar  temporar, din Atelier ne-am retras în 2012 și agenția încă funcționează”, povestește Alexu Toader.

Planurile de viitor includ reorganizarea galeriei Imbold și accesarea de fonduri pentru proiectele Asociației Culturale Imbold, stabilirea echipei și a meniului la Acuarela Bufet, relocarea bistro-ului Plastilina, reamenajarea cafenelei Acuarela și o extindere a spațiului pentru nefumători. Anul acesta, au avut loc și primele discuții referitoare la extinderea afacerii. Mai mult, familia Toader a primit oferte de cumpărare a întregului business: ,,În 2015 am avut primele discuții mai serioase pentru francizare sau extindere cu un partener local, cel mai probabil, în Cluj-Napoca, Sibiu sau Timișoara. Nu s-a concretizat nimic momentan și ne este clar tuturor că e un proces de durată. În paralel am primit și câteva oferte de achiziție a întregului business, dar am constatat că încă suntem foarte împlicați emoțional și că nu suntem dispuși să concretizăm ceva momentan în direcția asta”, mai spune Alexu Toader. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii