Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Macroeconomie |
|

Forbes CEE Forum – Rezumatul celei de-a doua zile

Pe 23 și 24 septembrie, principalii actori de pe scena politică și economică din Europa Centrală și de Est, alături de editori din rețeaua internațională Forbes, au încercat să găsească pilonii unei strategii sustenabile de creștere economică și să caute împreună răspunsuri la întrebări precum: Care sunt oportunitățile de creștere din Europa Centrală și de Est? Este Europa Centrală și de Est un hub pentru corporațiile de IT? Cum s-ar putea intensifica integrarea dintre țările Europei Centrale și de Est?
mail_CEE_Forum

Cel mai important eveniment economic al anului s-a încheiat. Cea de-a doua zi a reunit actori importanţi ai zonei Europei Centrale şi de Est, care au dezbătut teme de interes internaţional.

Citiţi mai jos principalele declaraţii ale acestora.

 

Sesiunea IV: ANALIZA REGIONALĂ

 

KEYNOTE SPEAKERS

Dionysios Chionis, Profesor de Economie, Democritus Univ. of Thrace:

“Prospectele viitoare de creştere pentru regiune sunt strâns legate de cele ale Uniunii.”

“Veştile bune: criza aproape s-a terminat. Veştile rele: avem multe lucruri de făcut pentru a realiza recuperarea din regiune, nesiguranţă, volatilitate, este dificil de făcut previziuni, probleme financiare şi bancare, adhocraţia, stagnarea seculară.”

“Principalul partener comercial: Germania ocupă o poziţie determinantă pentru importuri, dar şi pentru exporturi.”

“Este momentul pentru dezbaterea creşterii. Austeritatea trebuie înlocuită cu politici de dezvoltare.”

“Sfaturi pentru non-recesiune: reconstrucţia politicii fiscale şi stoparea devalorizării interne.”

 

E.S. Claudio Pérez Paladino, Ambasador al Argentinei în România

“Agricultura va avea un rol foarte important. Argentina şi România fac parte dintr-un grup foarte select: regiuni care au fost înzestrate cu resurse naturale extraordinare.”

“Pământul este factorul de bază. Nu este posibilă fabricarea acestei resurse şi nu este transportabilă. România deţine o suprafaţă foarte mare de teren agricol de calitate rară.”

“Este imperativă utilizarea tehnologiilor care să permită o conservare adecvată a calităţii solului.”

“Experienţa Argentinei în acest domeniu ar putea fi utilă în România. Tehnologia argentiniană este deja folosită cu succes în Moldova, Rusia şi Ucraina.”

“Noi suntem uniţi cu România, prin legături de prietenie şi origini similare.”

 

E.S. Jadranka Šturm Kocjan, Ambasador al Sloveniei în România

“Slovenia este în mod special activă în Balcanii de Vest. Ne bazăm pe amiciţie, disponibilitate, asistenţă şi o dorinţă de contribuţie la progres.”

“Suntem convinşi că progresul şi expansiunea Uniunii Europene vor aduce beneficii pentru ţările aspirante, dar şi pentru cele integrate.”

“Este timpul pentru o cooperare regională mai avansată. Trebuie să invităm ţările candidate să participe la dezbateri pentru viitorul Uniunii.”

“Parteneriatele cu Georgia, Moldova şi Ucraina sunt realizări majore. În acelaşi timp trebuie să ne asigurăm că partenerii estici nu ezită să se apropie de Uniunii.”

“Sprijinim dialogul regional, care ne va face să depăşim situaţia dificilă.”

“Despre aderarea la NATO: drumul este la fel de important ca şi destinaţia. NATO este garantul stabilităţii în Balcanii de Vest şi Europa de Est.”

“Parteneriatele trebuie să se bazeze pe principii, dezvoltare şi efort.”

 

E.S. Johannes Hendrik Mattheus Van Bonzel, Ambasador al Olandei în România

“Integrarea la nivelul Uniunii Europene ar trebui să ne îngrijoreze. Rapoartele privind performanţa noastră ca piaţă nu ne mulţumesc. Competitivitatea scade.”

“În România, între 30%-40% din economie nu este înregistrată. Putem să ne imaginăm câte miliarde se pierd. Reforma fiscală este una elementară.”

“Agricultura reprezintă o oportunitate în România, dar trebuie îmbunătăţită infrastructura.”

“Utilizarea fondurilor Uniunii Europene trebuie să fie gestionată mai bine în România. Oamenii se vor întreba de ce să se mai aloce fonduri pentru România, dacă acestea nu sunt folosite?”

“Oamenii de afaceri privaţi trebuie să aibă un dialog deschis cu autorităţile. Ei sunt motorul economic al României.”

“Suntem o mare familie în Europa şi avem nevoie ca România să se dezvolte.”

 

E.S. Marek Szczygiel, Ambasador al Poloniei în România:

“Acest deceniu este foarte important pentru Europa Centrală şi de Est din mai multe perspective. Putem culege roadele extinderii Uniunii Europene, avem rezultate vizibile ale acestor schimbări a centrului de greutate către est.”

“Provocarea venind dinspre est are un impact direct asupra dezvoltării acestei regiuni, dar şi asupra perspectivei economice.”

“Integrarea regională conferă condiţii mai bune de creştere economică pe viitor. Am încercat să producem legătura cu economiile occidentale. Este momentul să ne întoarcem la o colaborare regională mai strânsă.”

“Dorim să aducem regiunea la nivelul de dezvoltare pe care îl observăm în Vest.”

“Consecinţele crizei economice sunt mai mari decât s-ar fi aşteptat experţii. Vedem schimbarea percepţiei publice, lipsa de încredere în proiecte, popularitatea în creştere a forţelor euro-sceptice.”

“Nu putem minimaliza agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. Este o încercare din partea Rusiei de a submina ordinea la nivel european. Valorile şi modelul nostru de integrare sunt acum puse la încercare de politica imperialistă a liderilor ruşi.”

“Deşi Polonia este expusă situaţiei în termeni economici, anul trecut Rusia a fost doar a cincea piaţă de export pentru noi, iar Ucraina a opta. Ne temem mai mult de impactul macroeconomic.”

“Ne aşteptăm la o creştere economică de 3%. Avem o situaţie stabilă, deficitul este sub control.”

“Avem indicii macroeconomice bune, prospere pentru relaţia cu România. Sperăm să vedem mai multe investiţii poloneze în România.”

 

Sesiunea V: ASIGURAREA CREŞTERII ECHITABILE DE CĂTRE ANTREPRENORI ŞI LIDERI

 

Cristian Nacu, Partener, Enterprise Investors:

“Antreprenorii sunt oameni extrem de pasionaţi, adevărate forţe ale naturii, trag după ei întreaga companiei şi îi imprimă comportamentul.”

“Antreprenorii adevăraţi nu ieşeau în faţă, stăteau timoraţi, îşi făceau treaba, dar nevoile lor sunt nevoile comunităţii. Am încercat să susţinem vocea antreprenorilor.”

 

Christo Popov, Fondator & CEO, FastTrack, Rockefeller Habits:

“Capitalismul democratic este un sistem care ne oferă fiecăruia dintre noi şansa de a alege. Iar mulţi nu aleg egalitatea. Banii sunt cei care dirijează succesul.”

“Singura sursă de bani sunt oamenii care fac afaceri adăugând valoare şi care plătesc taxele.”

“Avem tendinţa să tratăm antreprenorii eronat. Antreprenoriatul înseamnă găsirea problemelor ce pot fi rezolvate şi curajul de a accepta că suntem potriviţi pentru soluţionarea lor.”

“Antreprenorii plătesc două preţuri, dacă eşuează: bani şi imagine.”

“Dar care sunt factorii succesului: ideile sunt un mit, execuţia contează; finanţarea este un alt mit; economia înfloritoare este o prostie, criza este un moment oportun de a te remarca.”

“Elemente-cheie: curajul şi perseverenţa. Trebuie să iubeşti ceea ce faci. Nu este vorba despre libertate, angajaţii mei sunt mai liberi decât mine. O echipă bună complementează abilităţile personale. Cunoştinţele şi experienţa se dobândesc prin încercări şi eşecuri. Nu faceţi masterate în management. Vă pierdeţi timpul.”

“Cea mai mare luptă pentru antreprenor este să facă mai mult, cu mai puţin, în mai puţin timp, cu mai puţine greşeli.”

“Eşecul este parte a dicţionarului antreprenorului. Este important să privim procesul, ci nu rezultatul.”

 

Doina Cepalis, General Manager, Te-Rox Prod:

“Antreprenorii reprezintă forţa care mişcă lumea.”

“Cred că după un eşec, am ajuns la performanţe. Suntem unul dintre cei mai mari angajatori din regiune. Am înţeles că, de fapt, compania este un organism viu, care luptă pentru a câştiga piaţa, o inestimabilă valoare.”

“Am reuşit crearea unei comunităţi, fără ierarhii, în care comunicăm fără bariere.”

 

Fritz Mostboeck, Head of Group Reasearch, Erste Group Bank

“Încă ne mai confruntăm cu o criză a datoriilor și a încrederii. Apoi sunt și conflictele regionale, din cauza cărora putem să vorbim doar de creșteri moderate. ”

“Nu fiecare om de afaceri este antreprenor. Dar o idee bună poate fi subiectul antreprenoriatului.”

“Un antreprenor este definit de capacitatea de a face faţă riscurilor.”

“Regiunea CEE a depăşit în creştere zona Euro, iar antreprenorii reprezintă subiectul motricităţii.”

“Aspecte pentru a porni o afacere: finanţare, modelul de afaceri şi parteneri de încredere.”

 

Sesiunea VI: NOUA TIPOLOGIE DE CONSUMATOR CA MOTOR DE CREŞTERE

 

Mihai Bârsan, Vicepreședinte Marketing, URSUS Breweries:

“Mă întreb dacă noul consumator este o sursă de creştere în România. Datele demografice o infirmă.”

“Totuşi, tinerii reprezintă un element esenţial în adoptarea noilor tendinţe.”

 

Georgios Argentopoulos, CEO, Băneasa Development:

“Noul consumator face parte din Generaţia C (conectat).”

“Consumatorii nu se duc la magazin înainte de a-şi face temele, fac research online şi îşi împărtăşesc experienţele.”

“83% dintre românii conectaţi îşi modealează stilul de viaţă în mediul online.”

“Suntem animale sociale. Tehnologia nu este un duşman, ne ajută să avem rezultate mai bune.”

“Noul consumator se bazează pe necesităţi elementare, care au căpătat noi definiţii. Dacă le înţelegem, putem schimba modul în care face business.”

 

Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer B2C Orange România:

“Nativii digitali vor să folosească internetul oriunde. Oamenii au nevoie să fie mereu conectaţi.”

“Ne propunem crearea unei legături între generaţii, dar folosim abordări diferite.”

“Penetrarea telefoanelor inteligente este definitorie pentru noul consumator.”

“Există o tendinţă de cuantificare personală a consumatorului.”

“Construim servicii şi produse capabile să ruleze pe diferite platforme.”

“Consumatorii ne generează tendinţele şi ne spun cine suntem.”

 

Daniel Boaje, CEO, McDonald’s România:

“Cele patru categorii de consumatori, în viziunea noastră sunt: adolescenţii, tinerii adulţi, adulţii care lucrează şi familiile.”

“Vorbim despre un consumator care are nevoie de mult mai multe dovezi pentru a crede mesajul de brand.”

“Puterea consumatorilor de Big Mac din Europa – 464 de milioane de sandvişuri pentru care lucrează 3.000 de angajaţi.”

“Trebuie să le confirmăm clienţilor că îşi pot permite şi că au de unde alege. Le facem vizita accesibilă.”

“Vrem să devenim un lanţ de cafenele relevant pentru România.”

 

Alexandru Vlad, Director Executiv, Selgros:

“Orice maşină germană are cel puţin un component din Braşov.”

“Criza a prins zona Europei Centrale şi de Est într-o perioadă de investiţie.”

“În România comerţul tradiţional şi comerţul modern sunt într-un raport de 50%-50%.”

“Mărcile îşi vor pierde din importanţă. Au apărut altele care le vor lua locul.”

“Cei care oferă produse şi servicii, trebuie să ofere şi emoţii pentru a fi câştigătorii secolului XI.”

“Europa Centrală şi de Est se află la intersecţia între mari areale economice. Sfârşitul secolului va fi un secol al nostru, al esticilor.”

 

 

Sesiunea VII: AGRICULTURA, ENERGIA ŞI RESURSELE NATURALE CA MOTOARE DE CREŞTERE

 

Camelia Șucu, Antreprenor, Piaţa de Gros, Class Living:

“Ca să învăţ de unde vine produsul în piaţa de gros, am vrut să merg la cauză.”

“O să continui să merg pe calea fondurilor europene, deşi întârzie mult implementarea unui proiect.”

“Am considerat un lucru normal să investesc în aceeaşi ţară în care am câştigat.”

“Există o imensă cerere pentru produse agricole bio. Trebuie lucrat pe această nişă.”

“Am ales agricultura în mod raţional.”

 

Lucian Buzdugan, CEO, Agricost Insula Mare a Brăilei:

“Am putea compara economia din România cu un avion care are nevoie de mai multe motoare.”

“Stadiul actual este caracterizat de non-performanţă.”

“Domină tehnologiile de cultivare învechite, cu costuri fixe foarte mari.”

“Agricultura din România poate deveni motor de creştere cu condiţia schimbării politicilor de abordare a acestei ramuri economice.”

 

Eugen Diaconu, Field Operation Lead Monsanto România:

“Vom fi nevoiţi să producem mai mult, cu mai puţin.”

“Îmbunătăţirea vieţii din spaţiul rural este călăuza Uniunii Europene în ceea ce priveşte agricultura durabilă.”

“La nivel global, investim zilnic 3,8 milioane de dolari pe zi pentru cercetare şi dezvoltare.”

“La producerea de sămânţă de porumb, România este pe primul loc în Europa. Ne mândrim cu acest fapt, chiar dacă infrastructura nu ne ajută.”

“70% din producţia noastră merge la export, dar a crescut foarte mult şi piaţa din România.”

 

Ileana Bălţatu, Downstream Executive Director, NIS GazProm

“Rezervele clasice ne mai ajung 15-20 de ani. Trebuie să ne orientăm către zăcămintele din platoul continental al Mării Negre.”

“Există presiunea pe rafinăriile din Europa să producă din ce în ce mai eficient.”

“Companiile petroliere din zona Europei Centrale şi de Est rămân cele integrate, care au rafinării. Am asistat la multe ieşiri de pe piaţă.”

“Există tendinţa de a înlocui benzina şi motorina cu alte combustibile.”

“În privinţa automobilelor electrice, acţiunea nu este la nivelul declaraţiilor. Există şi probleme de autonomie.”

“Am considerat că venirea pe piaţă cu o propunere premium va reuşi să ne diferenţieze de ceilalţi jucători de pe piaţă.”

 

Daniela Lulache, CEO, Nuclearelectrica:

“Teme de interes internaţional: sustenabilitate, competitivitate, siguranţă în aprovizionare şi securitate energetică.”

“Sunt câteva linii directoare ce trebuie urmate: reducerea dependeţelor, dezvoltarea resurselor indigene sau reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.”

“România are avantajul unui mix energetic destul de echilibrat, a unei mari diversităţi de resurse.”

“Una dintre căile de dezoltare este diversificarea. O oportunitate ca cea pe care Enel ne-o oferă astăzi nu apare în fiecare zi. Suntem în proces de analiză deocamdată.”

 

Sesiunea a VIII-a: Studiu de caz: MIRACOLUL TURCESC

 

Tolga Banyocu, Strategic Planning Director, Garanti Bank:

“În Turcia, s-au făcut reforme structurale ale politicii fiscale, monetare.”

“Una dintre cele mai importante acţiuni: Abordarea Istanbul. Datoriile au fost restructurate de către Guvern.”

“Avem un sector bancar foarte bun, unul dintre cele mai solide părţi ale economiei turceşti.”

“Creditele de consum cresc, dar nu au ajuns la nivelul european al creditelor cu ipotecă.”

“Guvernul Turciei se mândreşte că nu mai are datorii către FMI, dar toate datoriile sunt în sectorul privat.”

 

Ömer Tetik, CEO, Banca Transilvania:

“Nu numai că muncim, dar suntem şi foarte buni comercianţi.”

“Din păcate, nimeni nu vorbeşte frumos despre România şi români. În Turcia, noi promovăm ţara, suntem mai naţionalişti.”

“Sunt mulţi factori economici şi geopolitici care au dus la creşterea Turciei. De exemplu, rata de colectare de impozite şi taxe este de trei ori mai mare ca în România. Acest fapt generează infrastructură puternică şi locuri de muncă.”

“Cred că lipseşte un plan de dezvoltare a ţării în România. Trebuie să generăm un habitat mai prietenos şi pentru investitorul local, nu doar cel străin.”

“Băncile din Turcia sunt foarte inovative.”

 

Ömer Süsli, Proprietar, Praktiker Romania:

“Turcia nu are resursele României, dar are spirit proactiv. Ne place să muncim.”

“În anii 2000, ne-am confruntat cu o criză. Rezervele Băncii Naţionale erau epuizate. Am început de la zero.”

“Investiţiile străine directe nete către Turcia au crescut în fiecare an. Anul acesta s-au investit 13 miliarde de dolari.”

“Exporturile noastre se referă la muncă umană, de aceea au o valoare foarte mare pentru noi.”

 

VEZI AICI REZUMATUL PRIMEI ZILE FORBES CEE FORUM

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii