Răzvan Atim, general manager Eastern Europe UiPath, a fost speaker în cadrul evenimentului Forbes CEE Forum 2020. Iată cele mai importante declarații ale sale:
Î: Ce trebuie să înțeleagă oamenii de afaceri din transformarea digitală?
Ca să ajungem în zona de AI trebuie să avem un cumul de tehnologii și o lungă durată de training. Dar exerciții deja s-au făcut cu roboții care răspund la telefon și empatizează cu clienții, așa că nu mai avem mult de așteptat.
Robotul vine ca o extindere și ca suport la transformarea digitală. Nu aș vrea să dau definiții de termene, doar aș merge pe chestiuni concrete. Ce faci, ca organizație privată sau de stat, când nu mai poți să chemi oamenii la ghișeu? Procesele, după ce le transferi în digital, după ce trece COVID, nu le mai dai către oameni.
Tot timpul te gândești să faci o analiză, câți oameni sunt implicați, cum fac față la cerere. Spre exemplu, am folosit cu succes chatboții. Acolo unde oamenii pierdeau 10 minute pentru procesarea fiecărei cereri, robotul a executat-o în 10 secunde. Există cazuri mai puțin fericite în care oamenii asaltează call-center-urile companiilor de aviație, iar un robot a adus un aport major omului. Avem exemple de inovație și în domeniul bancar. Banca Transilvania a dezvoltat o serie de chatboți care au dat 20 de milioane de răspunsuri clienților, dar și la nivel intern.
Nu mai trebuie să se plângă nimeni că tehnologia vine și ne ia jobul, ci vine să ne ajute.
Î: Care este elementul esențial care l-ar putea determina pe un manager căruia îi este frică de tehnologie să facă pasul?
Mă aștept ca un manager să aibă o viziune asupra companiei. Mai degrabă mă uit la angajat care se teme ca managerul să nu meargă într-o direcție care să-l afecteze.
Tehnologia trebuie să facă bine umanității, să ne aducă avantaje, face parte din exponențialul de evoluție, însă unii o adoptă mai redepe, alții mai încet.
Este decizia managerului dacă păstrează o sumă de oameni să facă numai procese repetitive de tip copy/paste. Practic, omul acela e un robot, care nu aduce nicio valoare adăugată business-ului. Dar noi, cei care am ajuns acolo și am văzut avantajele, trebuie să-i învățăm.
Un finanțist care a stat pe băncile facultății are mult de făcut manual, în rapoartele lui. Pentru el, să-i aduci un instrument care să-l degreveze de munca lui, e o bucurie. Ni s-a întâmplat ca oamenii să sune la UiPath și să ne întrebe cum pornesc robotul. Nu și-au pus problema că își pierd jobul, ci cum fac față la 110.000 de cereri, să le livreze oamenilor banii cont în zece zile.
Î: Ce să nu faci în digitalizare?
Suntem puși să luăm decizii rapide, nu mai e timp de change management. Dacă primeai fizic câteva sute de facturi la o căsuță poștală și acum nu mai ai pe nimeni la birou care să le scaneze și să le trieze, ceri clienților facturi scanate pe e-mail, care apoi sunt monitorizate de un robot care le trimite la print.
Abordarea trebuie să fie în concordanță cu ce se întâmplă. Trebuie să fii foarte activ, să te implici în educație. Noi am inițiat o serie de webminare inovatoare la UiPath cu ce am făcut la centrul de excelență. A venit beneficiarul, a vorbit echipa de implementare, s-au discutat lucruri de inovație și de continuitate în business.
Î: Care a fost lecția pe care ați învățat-o în aceste 6 luni de pandemie?
Eu sunt adeptul unui mix de activitate. Nu poți să duci totul doar online, dar trebuie să găsim o cale de mijloc. În pandemie a crescut productivitatea, am redus niște costuri – nu mai călătorim la fel de mult, dar a crescut și workload-ul pe departamentele mai tehnice, înainte unele lucruri se rezolvau mai ușor când erau programatorii unul lângă altul. Dar eu n-aș exclude familia. În tot contextul de pandemie, familia ne-a făcut mai umani. Am avut call-uri cu CEOs și GMs și mai fugea fetița mea cea mică la mine în birou, se juca prin spatele meu. Mie work from home nu mi-a luat din eficiență, doar au apărut niște elemente simpatice. Ne-am conectat la nivel global foarte bine și a fost o energie foarte bună.