Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Festivalul de Teatru de la Sibiu 2013: Cu „F” de la „Festival”, „Franţa”, „Fantastic”!

Totul e bine
Cea de-a XX-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru din Sibiu (FITS) celebrează totodată cei 20 de ani de la intrarea României în francofonie, mai precis ȋn ceea ce se numeşte Organizația Internațională a Francofoniei (OIF). Franţa: invitat de onoare. Ce ȋnseamnă acest lucru pe scenele de teatru, pe străzile şi ȋn sălile de conferinţe din Sibiu?

Agenda prezenţei franceze ȋn Sibiul acestor zile a fost (şi este ȋncă) o provocare. Plonjez abrupt ȋn prima zi de festival, la Teatrul „Radu Stanca”, ȋn spectacolul lui Alain Buffard „Tout va bien”. Direct ȋn primul rȃnd. Scândura e neagră, sala forfoteşte de lume, au ajuns şi mai marii urbei, se schimbă ultimele politeţuri ȋntre cunoscuţi. Îmi caut poziţia pe scaun, aşa cum ai face ȋnainte de o plonjare rapidă, cu un montaigne rousse: vrei să te ţii bine de un ceva fix şi solid, deşi ȋţi dai seamă că odată prins ȋn scaun cel mai bine este să ai ȋncredere că „totul va merge bine”.

Vezi galerie foto din spectacolul "Tout va bien":

Arrête d’exister!

Viaţa ca instrucţie militară. Marş nebun, sacadat. Carabinele – suporţi de microfon – sunt lovite cu sete ȋntr-o coregrafie riguroasă, aspră, absurdă. Antrenament. Opt corpuri ȋmbrăcate ȋn costume croite asimetric, purtȃnd pălării absurde. Ritm de cazarmă ȋntrerupt de acorduri de acordeon. Bărbaţii şi femeile deopotrivă dezvăluie desuuri roşii. Fiecare devine călău şi executant, epuizȃndu-se ȋn comenzi răcnite. „À gauche! À droite! Faster! La stȃnga! Mai repede!” Esenţa exerciţiului este să continui. Să mergi ȋnainte. Totul merge bine atȃta timp cȃt mergi ȋnainte, cȃt rezişti pe propriile picioare sau pur şi simplu tȃrȃt de un altul, ca o marionetă.

„Mon fusil est mon meilleur ami, il est ma vie!” (Puşca mea ȋmi este cel mai bun prieten, este viaţa mea).  Vocile lor mitraliază aerul:Arrête de respirer! Arrête d’inspirer! Arrête de mentir! Arrête de sentir! Arrête d’exister! (Încetează să respiri! Încetează să insipiri! Încetează să minţi! Încetează să simţi! Încetează să exişti!)Dar pe nesimţite maşinăria bine acordată a instrucţiei deraiază de pe şine şi trupa capătă o viaţă proprie. Dezumanizarea continuă ȋnsă, instrucţia lasă locul umilinţei (Kiss my ass este partitura ȋn care fiecare ajunge să “venereze” dosul celuilalt, ȋntr-o scară degradantă a involuţiei umane).

Cȃnd nu pune ȋn scenă oameni, Bufard lasă locul pe scȃndură cămăsilor albe, care sunt ȋn stare de adevărate acrobaţii, plutind, contorsionȃndu-se prin aer şi ȋmbrăcȃnd scena cu o altfel de viaţă. Apoi melodiile. Apoi partiturile. Apoi vocile. La final, stau ȋn faţa noastră opt corpuri pentru care am scrȃşnit din dinţi, pentru care m-am temut, de care am şi rȃs, pentru care am suferit. Totul a fost fantastic!

Spectacolul „Tout va bien” a fost creat la Montpellier Danse, ȋn regia şi coregrafia lui Alain Buffard, care şi-a cȃştigat faima ȋn 1998 cu piesa emblematică Good Boy. Coproducători: Théâtre de Nîmes, Festival Montpellier danse 2010, Ménagerie de Verre – Paris, Festival d’Automne à Paris, Centre Georges Pompidou, Centre chorégraphique national de Caen/Basse Normandie.

Puternica prezenţă a Franţei ȋn zilele FITS este completată de Théâtre de l’Europe Odéon (cu Reunificarea celor doua Corei, de Joël Pommerat), le Théâtre du Soleil, U Teatrinu (Minunata pantofăreasă, de Guy Cimino), de Naif Théâtre care a adus la Cisnădioara Farsa Jupȃnului Pathelin (de Richard Demarcy).

Sur le pont d’Avignon

Festivalul de teatru din Avignon şi-a cȃştigat locul ȋn top 3 al festivalurilor din Europa, ca amploare şi dimensiune, situȃndu-se la mijloc, ȋntre cel de la Edinburgh (Marea Britanie) şi festivalul din Sibiu. În iulie, ȋşi va consuma a 67-a ediţie. O vȃrstă venerabilă.

Cu doi ani mai tȃnăr decȃt Bernard Faivre d’Arcier, una dintre cele mai influente personalităţi ale culturii franceze şi directorul Festivalului de la Avignon timp de aproape două decenii (1974-1984, 1993-2003). În dialog cu George Banu (dialogul este tema generală a FITS din acest an), Bernard Faivre d’Arcier a schiţat istoria festivalurilor din Europa pentru a introduce cȃteva proiecţii asupra a modului ȋn care acestea vor evolua.

Marile festivaluri europene au apărut după cel de-al Doilea Război Mondial pentru a celebra reȋntoarcerea la cultură şi au avut ca principală vocaţie reunificarea naţiunilor. D’Arcier nu ignoră impactul economic al festivalurilor: dincolo de crearea unei identităţi a locului, festivalurile au ȋncurajat turismul şi coeziunea socială. Ba chiar sunt festivaluri create aproape exclusiv ȋn acest scop. „Obiectivul artistic şi cultural nu trebuie uitat”, subliniază Bernard Faivre d’Arcier, adăugȃnd că „festivalurile trebuie judecate după relevanţa şi calitatea lor artistică”. 

De la o simpă ocazie de amuzament şi de manifestări populare, la acţiuni culturale permanente şi la demersuri recurente de educaţie artistică, traseul festivalurilor europene nu a fost unul deloc uşor. Viitorul, consideră fostul director al Festivalului de la Avignon, va fi construit pe creativitate şi pe deschidere internaţională. Este, de altfel, o intuiţie care l-a ghidat constant ȋn demersurile sale. În anii ’90, d’Arcier a susţinut un proiect de ȋncurajare a teatrelor din Europa de Est, fără a impune, ȋnsă, ȋn virtutea unei viziuni europene, abandonarea viziunii locale (mai precis, artiştii erau ȋncurajaţi să creeze şi să joace ȋn limba lor).

În festivalurile de teatru, Opera vorbeşte. În festivalul de la Avignon, vorbesc şi artiştii, regizorii. „Prin contract, regizorii se angajează să participe la dezbaterile cu spectatorii. E un soi de sinergie: publicul urmăreşte spectacolul, discută despre el ȋntre ei, discută cu regizorii, cu artiştii. E ca o fotografie care, pe măsură ce este developată, ȋşi dezvăluie imaginea iniţială. În acest mod, rămȃne esenţialul”, explică d’Arcier.

Cȃnd vine vorba despre dimensiunile rezonabile ale unui festival de teatru, d’Arcier recomandă aplicarea regulii celei trei unităţi din dramaturgia franceză: de timp, de loc şi de acţiune şi nu pariază pe regionalizarea festivalurilor.“Marile festivaluri sunt de succes ȋn oraşe mici”, observă George Banu.

Toujours la France

Aşa cum şi micile spectacole de stradă sunt de succes ȋn festivalurile mari. Francezii au adus teatrul şi pe străzile Sibiului. Les Goulus sunt trei figuri pe care le ȋntȃlneşti zilele acestea fie ȋmbrăcaţi ȋn cupidoni adorabili, dispuşi să cadă la picioarele bătrȃnicilor sau să urce pe scări ȋn scene de balcon ţesute pe loc, fie ȋmbrăcaţi ȋn călăreţi, pe cai de fantezie, cu nume alese (precum Angela Merkel sau Oana Zăvoranu), stȃrnind hohotele copiilor, dar şi pe ale părinţilor, prin aluziile politice.

Străzile au fost animate şi de Fanfare le S.N.O.B., cu Fanfara veselă şi cu Păsări de foc. O mică lume minunată (Kabaret de Poche) şi Boemnii (Divne Quincaillerie) sunt spectacolele care completează suita franceză, fără a-şi aroga o scenă la ȋnălţime, ci croindu-şi drum prin mulţimile curioase.

Filme ȋn premieră

În premieră naţională, secţiunea film a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu va prezenta patru spectacole ale regizoarei Arianne Mnouchkine, o figură legendară a teatrului european, fondatoarea Teatrului Soarelui (Théâtre du Soleil): spectacolul „Molière” (1978) – o privire singulară asupra artei şi vieţii dramaturgului francez, „Au soleil même de la nuit. Scènes d’accouchement” după spectacolul Tartuffe, regizat de Ariane Mnouchkine în 1995, „Tambours sur la digue, sous forme de pièce ancienne pour marionnettes jouée par des acteurs” (2002) şi „Les Ephemeres” (2009).

Mai mult decȃt prezenţă culturală

Dincolo de prezenţa actorilor, artiştilor, trupelor de teatru sau companiilor de dans, ediţia din acest an a FITS marchează şi interferenţa franceză ȋn formarea teatrului romȃnesc. Cea de-a douăzecea aniversare a FITS este şi ocazia semnării oficiale a acordului dintre Universitatea Lucian Blaga din Sibiu şi Universitatea Sorbonne Nouvelle pentru ȋnfiinţarea unei platforme de doctorate ȋn teatru.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii