Cum reușește să supraviețuiască afacerea din domeniul comercializării de autoturisme de import a familiei Pițigoi, după ce s-a trezit din beția vânzărilor din anii de boom. Acum patru ani, în 2007, Alexandru Pițigoi, care deține, alături de fratele său, Mihai, dealerul auto Colina Motors, se răsturna cu mașina. Nu cu una dintre cele comercializate în cele două showroom-uri ale firmei, ci cu mașina de raliu (Pițigoi a debutat ca pilot în 1999). Se întâmpla la Raliul Sibiului, într-o probă de noapte. După ce s-a rostogolit de câteva ori și a luat foc, mașina – un Mitsubishi Evo IX – a ajuns într-un râu, dar Pițigoi și-a păstrat sângele rece și a urmat procedura în caz de accident, reușind să scape nevătămat din bolidul avariat în proporție de 80%.
Lucrurile nu sunt însă la fel de simple când vine vorba de business, lasă el să se înţeleagă. Nu există o procedură de urgență pe care să o aplici în cazul frânării bruște a vânzărilor, cauzată în primul rând – ca și în alte domenii-vedetă ale economiei românești din anii de boom, precum imobiliarele – de lipsa finanțării. Afacerea condusă de familia Pițigoi, cu activitate mai ales în București, nu a dus-o tocmai rău în perioada de boom (2005-2008). În acea vreme, în aprilie 2005, Marius Pițigoi, tatăl celor doi frați, părăsea postul de director general din cadrul Țiriac Auto, pe care-l ocupase încă de la începutul anilor ’90. În 2005, Colina Motors, care vinde mărcile Ford, Mercedes și – de curând – Hyundai, a înregistrat o cifră de afaceri de 4,2 milioane de euro.
În anii care au urmat, vânzările au crescut ca în povești: 14,2 milioane de euro, în 2006; 35,5 milioane de euro în 2007 și 46 de milioane de euro, în 2008. Recent, în noiembrie 2010, Marius Pițigoi s-a reîntors în holdingul deţinut de Ion Țiriac. Creșterea spectaculoasă a vânzărilor i-a făcut pe frații Pițigoi să dorească să-și extindă afacerea. În 2006, ei au achiziționat, în sudul Bucureștiului, un teren cu o suprafață de două hectare, pe care au construit un complex de showroomuri și service în suprafață de 7.000 de metri pătrați. Inaugurarea a avut loc în noiembrie 2007, după o investiție de șase milioane de euro, finanțată în proporție de aproximativ 50% de bancă. Planul era să atragă și clienți din zona de sud a României (județele Giurgiu și Teleorman).
Potrivit lui Alexandru Pițigoi, investiția ar fi trebuit să devină eficientă din vara lui 2008. Acela a fost însă exact momentul în care vânzările de autoturisme au început să scadă dramatic, după o primă jumătate de an în care trendul fusese unul crescător. Potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), regresul a început în 2008, când au fost comercializate cu 14% mai puține mașini față de anul anterior. În 2009, diminuarea de la an la an a ajuns la 51,8%, iar anul trecut la 18,3%. Și – o veste proastă pentru dealerii de autoturisme fabricate în afara țării – ritmul scăderii a fost, anul trecut, mai mare în cazul vânzărilor pe segmentul mărcilor de import (-21,4%), față de cel înregistrat la mașinile de fabricație autohtonă (-11,2%).
„Ne-a lovit foarte rău“, explică, sec, Alexandru Pițigoi. Tradus în cifre, acest „foarte rău“ a însemnat o înjumătățire a nivelului vânzărilor în 2009 față de anul precedent, până la valoarea de 20 de milioane de euro. Iar anul trecut a fost și mai greu. „Ne-am luptat să reducem costuri, să refinanțăm credite, să eficientizăm. Despre dezvoltare, nici nu poate fi vorba“, spune Alexandru Pițigoi. Colina Motors a trecut prin transformări radicale în condițiile diminuării drastice a vânzărilor, iar activitatea de service are o pondere importantă în totalul cifrei de afaceri. „Am impus un control de credit foarte atent la lucrările de service și piese. Nu mai poți vinde cu termen de plată fără să ai o garanție“, explică Alexandru Pițigoi, care spune că are aproape 70 de debitori care au ajuns în instanță, în ultimele șase luni, pentru neplata facturilor.