Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

500 miliardari |
|

Familia Busuioc – 500 Miliardari Ediţia 2011

Ion Busuioc.jpg
Nume: Familia Busuioc Avere: 25-27 de milioane de euro Resedinta: Dolj Domeniu/Companie: Panificație, servicii medicale  

Pentru Florin Busuioc, planurile de extindere s-au dovedit a fi doar un „vis frumos“. Pe o piaţă în care consumul este în scădere, iar preţurile materiilor prime în continuă creştere, cel mai important este acum profitul. Într-o dimineaţă însorită de iunie, aşezat comod în biroul său, Florin Busuioc (40 de ani) urmărea cu atenţie preţul materiilor prime de pe pieţele internaţionale. „Din păcate, depindem de ele“, spune omul de afaceri care împreună cu sora sa, Raluca Bîrzu, şi mama, Vergilia Busuioc, controlează Pan Group Craiova, unul dintre marii jucători de pe piaţa de morărit şi panificaţie.

Anul trecut, grupul de firme format din Pan Group, Pan Distribution, Pan Dynamyc și Secombi, unde lucrează peste 1.000 de oameni, şi-a majorat cifra de afaceri cu 15%, până la 122 de milioane de lei (aproximativ 29 de milioane de euro). „Am reuşit să creştem pentru că ne-am concentrat pe ceea ce avem“, spune Florin Busuioc.

Planurile de extindere s-au dovedit a fi un „vis frumos“, în condiţiile în care criza economică a săpat adânc şi în această industrie. Pe de o parte creşterile spectaculoase de preţ la grâu, zahăr, cacao, dar şi scăderea consumului l-au făcut pe Florin Busuioc să-şi regândească strategia. „Ne-am extins destul. A venit vremea să tragem tare pentru profit“, mărturiseşte acţionarul Pan Group. Mai ales că orice extindere presupune finanţare, îţi toacă resursele şi, implicit, îţi mănâncă din câştig. Compania a terminat şi anul trecut pe profit, „dar a fost unul foarte mic“, după cum recunoaşte Florin Busuioc. Acesta a fost măcinat în primul rând de scumpirile semnificative ale materiilor prime. „Am avut un şoc anul trecut, când preţul grâului a explodat. Poate de asta am devenit mai precauţi“, mărturiseşte antreprenorul. Spre exemplu, dacă în vara trecută cumpăra grâu de pe piaţa internă cu 0,45-0,50 lei/kg, în februarie anul acesta preţul a sărit la 1,3 lei/kg.

Primul pas pe care l-a făcut în eficientizarea costurilor a fost să nu mai pună accent pe volum. „Ca manufacturier trebuie să-ţi acoperi materiile prime, salariile angajaţilor, transportul. Când preţul e prea mic, e foarte dificil“, spune Florin Busuioc. Din acest motiv, nu de puţine ori s-a retras ori n-a participat la licitaţii. Chiar şi aşa, clienţii nu întârzie să apară. Frecvent, lanţurile de magazine apelează la producătorul doljean pentru a prelua un contract pe care iniţial îl pierduse la licitaţie. „Dacă începi să lucrezi cu Pan Group, e clar că vei lucra, chiar dacă e un pic mai scump“, îşi laudă marfa Florin Busuioc, exact ca un veritabil director de marketing. Seriozitatea este cea care i-a menţinut în piaţă şi „datorită acesteia, n-am pierdut niciun client“, completează el.

A contat foarte mult şi când a obţinut contractul de co-manufacturiere pentru concernul Kraft Jacobs, Pan Group fiind compania care ambalează tot ce înseamnă produse Jacobs 3 în 1, vândute în România şi în ţările din jur. Preţul a cântărit la fel de mult şi pe pieţele externe, acolo unde competiţia este şi mai aprigă şi unde, pentru a câştiga, trebuie să fi dispus să-ţi sacrifici rentabilitatea. „Dacă îţi permiţi, bine. Dacă nu, te laşi păgubaş“, comentează antreprenorul. Poate tocmai de aceea, exporturile companiei nu au crescut cu nici un cent faţă de anul trecut şi au rămas la nivelul de 2,5 milioane de euro.

Pan Group s-a axat în special pe ţara vecină Ungaria, dar anul acesta va încerca să cucerească şi piaţa bulgară cu brandurile deja cunoscute: biscuiţii (Salatini crackers), covrigeii (Capollini brezel), dar şi ruladele dulci Rollini d’Oro. O mutare inspirată a fost şi strategia de deschidere a unei reţele de patru cafenele-cofetării sub marca „Bianco“, dar şi refacerea reţelei proprii de magazine. Timp de trei ani, o bună parte dintre punctele de desfacere au fost cedate în sistem de franciză către diverşi colaboratori, dar pe măsură ce s-au încheiat contractele, acestea au reintrat în posesia Pan Group.

Grupul are acum 45 de magazine, acestea fiind unul dintre motoarele creşterii de anul trecut. „Într-o perioadă în care toţi întârzie cu plăţile, magazinele ne-au adus confortul siguranţei banilor, a încasărilor“, spune Florin Busuioc, pentru care lichidităţile sunt foarte importante în aceste vremuri de criză. Pan Group are un portofoliu valoros de active imobiliare, respectiv aproximativ 20 de hectare de teren intravilan, în Craiova. „Dacă primim o ofertă bună pentru a vinde o parte din active, oricând le putem da“, spune omul de afaceri. Banii i-ar investi, cel mai probabil, în terenuri agricole, pentru a nu mai depinde de preţul volatil al grâului.

Dintre afacerile familiei Busuioc, cea mai profitabilă a fost clinica de servicii medicale PanMed, de care se ocupă acum soţia sa. „A mers cel mai bine din tot grupul raportat la cifra de afaceri“, comentează omul de afaceri. PanMed a avut anul trecut un profit de peste 10.000 de euro. De profesie medic specialist în obstetrică-ginecologie, Florin Busuioc a fost nevoit să renunţe la medicină pentru a se ocupa de Pan Group Craiova. În luna februarie a acestui an, tatăl, Ion Busuioc (67 de ani), a fost răpus de o boală incurabilă, iar Florin a rămas să vegheze, din funcţia de director de marketing, asupra afacerii familiei, unde este acţionar majoritar alături de sora şi de mama sa. „Cineva trebuia să se rupă. Nu poţi să ai o afacere în România şi s-o laşi pe mâna altuia“, îşi justifică decizia. O misiune dificilă, mai ales că a trebuit să înveţe şi să înţeleagă un business crescut şi dezvoltat de tatăl său.

Uitându-se în urmă, Florin Busuioc nu regretă niciun moment pasul făcut în 2005, când a venit pe platforma Pan Group pentru a-şi ajuta tatăl şi pentru a înţelege afacerea. În ultimii ani a stat de multe ori şi s-a gândit la schimbarea de carieră pe care a făcut-o. Îi lipseşte şi acum, „un pic“, mirosul acela de spital, caracteristic. „Mi-a rămas un fel de melancolie“, povesteşte el în timp ce inspiră uşor. Chiar şi aşa, medicul Florin Busuioc face tot posibilul pentru a-i rămâne destul din timp şi pentru viaţa personală. Având deja exemplul tatălui său, care muncea de dimineaţa până seara, Florin Busuiocse gândeşte să nu facă la fel. „E bine să lucrezi, e plăcut să ai satisfacţii, dar trebuie să înveţi să spui stop“, mărturiseşte el. Florin Busuioc se consideră un om de afaceri modest. Anul trecut, de exemplu, şi-a petrecut vacanţa de vară în Spania, iar anul acesta în Grecia. Dacă ar fi să cheltuiască 200.000 de euro, mai degrabă şi-ar lua un ecograf nou la clinica PanMed, decât o maşină. Are un Mercedes ML şi i se pare suficient. „Sunt atâtea modalităţi de a investi banii, că maşinile mai pot aştepta“, spune zâmbind Florin Busuioc.

Vezi care era averea familiei Busuioc în 2010

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii