FacebookTwitterLinkedIn

 

Interviu cu Adrian Dinu, Director Carte elefant.ro

 

Mulți ani România a stat relativ modest la capitolul lectură. Unele studii Eurostat arătau nu demult că familiile din România alocă mai puțin de 1% pe achiziția de cărți, ziare și reviste * (*https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20180423-1). Cum îi determinăm pe români să citească mai mult?

 

A.D.: Elefant.ro încearcă de 11 ani să readucă în casele românilor cartea oferind un catalog imens care nu ar încăpea în nicio librărie. Acum, spre exemplu, la elefantFest, târgul de carte pe care îl derulăm în perioada 25-31 octombrie, avem pe rafturile online nu mai puțin de 30.000 de titluri în limba română și peste 600.000 de titluri în engleză.

 

Ați menționat elefantFest. Ați ajuns cu târgul deja la a patra ediție. De unde a pornit totul?

 

A.D.: Totul a pornit anul trecut, după declanșarea pandemiei, când era clar că nu vom mai avea acces la evenimente culturale în 2020. Târgurile de carte tradiționale nu mai puteau fi organizate fizic și, de altfel, niciun alt eveniment. Prima ediție a fost o decizie de moment, cu o organizare fulger. În două săptămâni totul a fost online. Am dorit încă de la început să sprijinim cum putem această industrie și să aducem în casele românilor măcar o parte din ceea ce a dispărut oarecum peste noapte – accesul la experiențe culturale. Am avut rapid acceptul celor mai mari edituri din România și bineînțeles sprijinul lor. La prima ediție au participat cam 40 dintre cele mai importante edituri din România și am avut zeci de evenimente online cu autori consacrați în doar câteva zile.

 

Cum a primit publicul târgul de carte elefantFest?

 

A.D.: Publicul a reacționat foarte bine și nu neapărat doar în contextul restricțiilor de la acel moment. La fiecare ediție am avut peste un milion de vizitatori, număr imposibil de replicat la un târg tradițional de carte, indiferent în ce oraș din România ar fi fost organizat. Acesta este, de altfel, și principalul avantaj al elefantFest. La experiențele culturale din timpul târgului are acces oricine, gratuit, oriunde s-ar afla. În Timișoara, București, în orice sat din România sau poate în altă țară.

 

Ce e nou la ediția din această toamnă?

A.D.: În edițiile de până acum am avut ca țări invitate Japonia și Marea Britanie încercând să împrumutăm puțin din atmosfera și din elementele târgurilor de carte tradiționale, elemente cu care vizitatorii erau deja obișnuiți. Această ediție care durează până duminică, 31 octombrie, avem este dedicată autorilor americani. Cititorii au putut urmări în zilele precedente lansările unor volume scrise de John P. Strelecky, Gabriela Garcia, Jessica Bruder, Paula McLainsau Julia Quinn.

 

În ultima zi de târg, vom organiza elefantFest Kids, o zi dedicată copiilor și părinților, în care am pregătit evenimente cu autori români foarte populari acum precum Alec Blenche, Ioana Chicet-Macoveiciuc sau Victoria Pătrașcu.

 

Cum credeți că a influențat elefantFest și, în general, deschiderea editurilor pentru mai multe evenimente online în perioada pandemiei? Au început românii să citească mai mult?

 

A.D.: Sperăm să fi avut un impact măcar la nivel de awareness pentru lectură, pentru cartea în sine. Sperăm să fi reamintit românilor că lectura este o parte importantă din educația noastră individuală. Dacă ne raportăm strict la cifre, vânzările de carte pe elefant.ro în 2020 au fost cu peste 30% mai mari decât în 2019, iar un client elefant.ro comandă în medie, 5-6 cărți odată, cifra putând să fie ușor mai mare în timpul campaniilor.