Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

EY România: Top 10 tranzacţii de M&A din România, în 2016

Achiziția activelor SABMiller, în valoare de 700 milioane de dolari (661,5 milioane de euro), prin care au fost preluate operațiunile Ursus (Ursus, Timișoreana, Ciuc), a fost cea mai mare tranzacție de fuziuni și achiziții (mergers & aquisitions, M&A) care a avut loc în România anul trecut, conform EY Romania M&A Barometer.
Florin-Vasilica-EY-Romania-3

Cea mai mare tranzacție din 2016, din România: Japonezii de la Asahi cumpără berile Ciucaș, Timișoreana și Ursus într-o tranzacție internațională de 7,3 mld euro

Pe locul doi s-a situat achiziția KMG International (KMGI, Rompetrol), în valoare de 680 milioane de dolari (642,6 milioane de euro), iar pe trei achiziția lanțului de magazine Profi, de 564 milioane de dolari (n.red. – 533 milioane de euro, conform Profi și cumpărătorului, fondul de investiții Mid Europa Partners).

Chinezii de la CEFC achiziționează pachetul majoritar al Petromidia și Rompetrol

Cea mai mare tranzacție din retailul local: Profi a fost vândut pentru 533 milioane de euro

Florin Vasilică (foto), liderul departamentului Asistenţă în tranzacţii al EY România, declară:

„Achiziția Profi a reprezentat cea mai mare tranzacție făcută de un fond de private equity în România. Anul acesta, este posibil ca sectorul financiar să facă primele tranzacții semnificative cu băncile grecești. În rest, activitatea de M&A va fi similară cu cea de anul trecut – sectorul bunurilor de consum își va continua dezvoltarea și va exista o consolidare a sectorului serviciilor medicale”.

El conduce echipa departamentului de asistență în tranzacții, împreună cu directorii executivi Liliana Bușoiu, Ioana Mihai și Horiana Istodor. Specialiștii EY România au oferit consultanță pentru patru tranzacții din Top 10: SAB Miller, Profi, Albalact și Shopping City Sibiu.

În 2016, valoarea pieței de fuziuni și achiziții din România a fost de 3,54 miliarde de dolari, în ușoară scădere, cu 3%, față de 2015, iar valoarea medie a tranzacțiilor de sub 100 milioane de dolari a fost 24 milioane de dolari.

Numărul tranzacțiilor a fost de 113, în scădere cu 8%, comparativ cu anul anterior, dintre care cele interne au crescut, cumulând 41% din numărul total, față de 35% în 2015. După numărul de tranzacţii, cele mai atractive sectoare au fost cel de producție (20), sectorul serviciilor (12), urmate de IT și cel alimentar și de băuturi (cu câte 11).

Comparativ cu 2015, când predominanți au fost investitorii americani, cei mai importanți investitori străini au fost europeni (Germania – 12 tranzacții, Franța – 7 tranzacții, Polonia – 5 tranzacții). Doar trei din tranzacțiile le-au făcut investitori români care au achiziționat ţinte externe.

Majoritatea investitorilor au fost strategici (81%), numărul tranzacțiilor efectuate de aceștia fiind apropiat de cel din anul anterior (83%).

Top-tranzactii-EY-Romania-final

„Comparativ cu anii anteriori, tranzacțiile în care EY România a fost implicată în 2016 au avut un grad ridicat de succes și s-au încheiat într-un timp relativ scurt, ceea ce înseamnă că vânzătorii şi cumpărătorii au fost motivaţi să încheie tranzacţia și evaluarea a fost adecvată pentru ambele părţi.

În 2017, în afară de sectorul bancar, continuă să fie active domeniile unde s-a observat tendința consolidărilor şi în 2016. În investiţiile imobiliare, interesul se îndreaptă cu precădere către centre comerciale şi birouri, prin fondurile de investiţii imobiliare prezente în piaţă (NEPI, Globalworth şi GTC/Lonestar), dar există și semne de reviriment timid pe zona rezidenţială. Serviciile medicale vor fi active datorită celor doi jucători privaţi (Medlife şi Regina Maria), care vor continua creşterea afacerilor şi prin achiziții. În sectorul retail, este de aşteptat ca achiziţia Profi de către Mid Europa Partners să genereze consolidări în sector.

Nu vor rămâne mai prejos sectoarele care au generat şi până acum fuziuni şi achiziţii: domeniul produselor de consum (în principal sectorul produselor alimentare şi al băuturilor) şi cel al produselor industriale diverse (pentru auto, construcţii, energie etc.), dar şi al serviciilor pentru companii cu o componentă IT (integratori, dezvoltatori).

O altă tendinţă a ultimilor ani sunt investițiile româneşti în afara ţării, în special în regiunea imediat adiacentă. Există jucători locali – unii pentru prima dată – care se uită la ţinte din afara României”, spune Liliana Bușoiu, director executiv al EY România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii