Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Exerciţiu de imaginaţie pentru antreprenori: Ce faci astăzi cu 10.000 de euro?

bec.jpg
Antreprenorii adevărați nu au nevoie de sume mari pentru a demara o afacere. Câteodată este suficientă ideea. Asta nu înseamnă că nu sunt și momente în care și banii au un cuvânt important de spus în dezvoltarea acesteia. Vezi ce au răspuns antreprenorii intervievaţi de editorii Forbes România.

Ce faci astăzi cu 10.000 de euro? Un business. Sau mai multe. În servicii, imobiliare, în domeniul tehnologiei sau unul conex. Mai există și persoane care cred că e mai bine să îi ții la adăpost într-un cont bancar și să pornești cu o investiție minimă. Câțiva antreprenori și manageri români și străini, deopotrivă, au făcut un exercițiu de imaginație și au pus pe hârtie câteva idei de afaceri ce se pot realiza cu această sumă. Exemplele concrete, în cele ce urmează.

OCTAVIAN BĂDESCU – antreprenor

Octavian Bădescu reprezintă unul dintre cele mai bune exemple pentru generația antreprenorilor români de 30 de ani. În timpul şi ulterior plecării sale de la conducerea şi din acţionariatul Alo Curier (2002-2006), a dezvoltat în diferite parteneriate numeroase business-uri de nișă: Dropmail & Sampling (field marketing, 2004-2006), More Results Marketing (companie de marketing direct, 2005-2009), Retailplus Eastern Europe (cercetare de piaţă, asociat fondator şi GM, 2008-2012), Sameday Courier (singura firmă autohtonă de curierat cu livrare în aceeaşi zi atât local, cât şi naţional şi internaţional), Field Expert (distribuție neadresate), Gift Express (vânzări online de carduri cadou), Expert Flowers (magazin online de flori). Recent și-a făcut exitul din Retailplus Eastern Europe, afacere vândută către o companie din grupul Nielsen, liderul mondial în cercetare de piață. 

Și-a bazat toate proiectele de business pe o serie de parametri general valabili – investiția necesară, riscul, lichiditatea, profitul estimat. „Spre exemplu, pentru un profit mare este necesar să investești suficient pe termen lung și să îți asumi riscuri substanțiale. Antreprenoriatul este o astfel de opțiune, în timp ce la capătul opus al «axei» se află «parcarea» banilor în bănci sau în asigurări cu acumulare”, spune el.

Și mai are un crez după care s-a ghidat în toate afacerile pornite: fă o afacere într-un domeniu pe care îl cunoști! Când vine vorba despre bani, afacerea ar avea o investiție modică. De aceea ar prefera să își țină în bancă cei 10.000 de euro. Doar cu o condiție – dacă nu ar avea nevoie de ei minim cinci ani. „Aș investi în ceva la care mă pricep și la care pot avea avantaj competitiv. Probabil fie într-un proiect pe online, iar dacă nu, pe bursă”.

ALEXANDRU DRĂGOIU – fondator E-Boda

„Pentru că sunt foarte conectat la ce se întâmplă la nivel mondial, aş investi într-un magazin online cu produse naturale – de la produse cosmetice, la sucuri şi produse alimentare”, spune Alex Drăgoiu, fondatorul producătorului de electronice E-Boda. Ar putea părea o alegere bizară pentru un om care și-a croit întregul parcurs profesional în jurul unei firme cu puternice legături cu lumea tehnologiei. De ce tocmai acest domeniu? Pentru că este unul dintre principalele trenduri din străinătate, iar potențialul unei asemenea afaceri nu este exploatat la maximum pe plan local.

„Aş începe această afacere deoarece cred în aceste produse, le folosesc şi le recomand mai departe. Sunt de părere că, pe fondul crizei, oamenii au tăiat din bugetul alocat ieşirilor şi au început să investească mai mult în activităţile pe care la fac acasă – wellness, aroma terapie etc. De aceea, cred că un asemenea business ar avea succes. Plus că am văzut cum arată şi cum se dezvoltă un asemenea proiect”, mai spune Drăgoiu.

DANIEL RAMAMOORTHY – antreprenor, consultant

La doar 26 de ani, Daniel Ramamoorthy a făcut mai multe decât într-o viață de om. Tânărul de origine indiană jonglează zilnic între şapte joburi. Nu este un semn al indeciziei în privinţa carierei  pe care ar trebui să o aleagă, ci pur și simplu vrea să își pună în practică toate ideile. A cochetat cu antreprenoriatul încă din adolescenţă. La 17 ani, perioadă în care locuia în Maroc, s-a ocupat în detaliu de organizarea unui concert. Ba mai mult, pentru că nu aveau artişti locali, Daniel şi-a asumat sarcina de a-i învăţa pe participanţi să cânte la diverse instrumente. De departe, cel mai de succes proiect al său este Christmas Delhi Festival, eveniment cu peste 350.000 de participanţi, 500 de artişti internaţionali şi un buget de doar 1.000 de dolari. (Iniţial, organizatorii aşteptau doar câteva zeci de invitaţi iar evenimentul trebuia să dureze o singură zi. Singura constantă a fost bugetul). 

De aceea, când l-am întrebat ce business ar putea face acum cu 10.000 de euro, a pus pe hârtie cel puțin trei proiecte. „Mi-ar face plăcere să fac un documentar despre viața tinerilor antreprenori. Să fie educațional.  Cu 10.000 de euro as putea face un demo, un episod pilot“, spune el.

Totodată, această sumă ar reprezenta investiția potrivită pentru transformarea unei clădiri din Dublin, orașul în care locuiește în prezent, într-un spațiu destinat tinerilor. Își și imaginează proiectul: televizoare, piste de skateboard, arcade de jocuri, săli de cursuri. „Fac asta de vreo 10 ani, creez lucruri“, afirmă Daniel Ramamoorthy.

PHIL LIBIN – proprietar și general manager Evernote

Antreprenorul american de origine rusă conduce acum, la 40 de ani, una dintre cele mai „fierbinți“ afaceri din tehnologie, Evernote – o aplicaţie gratuită care permite utilizatorilor să ia notițe atât pe smartphone, cât şi pe computere, acestea variind de la simple texte, până la fragmente de pagini web şi clipuri video; ulterior, notiţele pot fi accesate de oriunde există o conexiune de internet.

A conceput primul business la vârsta de 16 ani, moment în care 10.000 de dolari nu reprezentau o sumă la îndemâna oricui. Îi privește mai mult ca fiind „o avere“ raportat la acele vremuri. Cel puțin acum când privește în urmă.  În plus, prima sa întreprindere de afaceri (care i-a adus un profit de 500 de dolari) a necesitat o investiție minimă: era nevoie doar de un loc în care să poată asambla, alături de un prieten, calculatoarele pe care le vindeau celor interesați – adică garajul familiei.

Ce ar face azi cu această sumă? Ar rămâne fidel domeniului în care activează deja și ar folosi oportunitățile oferite de piață.  „Să zicem că aș avea 20 de ani, tocmai ce am terminat facultatea și am avut un job în cadrul unei companii pentru un an. Dacă aș avea acești bani acum, probabil că aș face un joc. Aș face un joc pentru iPhone. Aș lua un prieten și aș încerca să fac un joc simplu, ceva ce ar putea fi folosit de mulți oameni“, spune  Libin.

OVIDIU ȘANDOR – dezvoltator City Business Centre Timișoara, manager Modatim Investment

Dezvoltatorul centrului de afaceri City Business Centre din Timișoara, în prezent sigurul proiect de spații office de clasa A din orașul de pe Bega (proiect pe care l-a vândut la începutul acestui an către fondul de investiții sud-african NEPI),  Șandor este unul dintre cei mai apreciați oameni de afaceri români. De profesie inginer softist, Șandor a intuit din timp avantajul imobiliar pe care îl avea terenul din centrul Timișoarei, pe care se afla fabrica de confecții Modatim (moștenită de la tatăl său). Astfel, a mutat producția fabricii în afara orașului și a început construcția proiectului office în 2005. Livrat în etape, omul de afaceri și-a asigurat un grad de ocupare constant și a reușit să treacă cu brio peste riscurile și problemele cu care s-a confruntat sectorul imobiliar în ultimii trei ani.  

Pornind de la zero și cu 10.000 de euro disponibili, Ovidiu Șandor și-ar dori să pună bazele unui business de nișă. Domeniul: cel al serviciilor. „Aș alege un serviciu necesar consumatorului final local și m-aș asigura că l-aș putea oferi la un nivel foarte bun“. Tocmai de aceea consideră că segmentul ales trebuie să fie unul pe care să îl cunoască foarte bine. Și ar mai fi un element la fel de important: domeniul să fie unul care te pasionează. „Pasiunea, după mine, crește șansele de succes. Atuurile pe care le-aș scoate în față ar fi rapiditatea, flexibilitatea și mai ales seriozitatea. După părerea mea, sunt încă foarte multe zone incomplet acoperite de ofertă și mulți bani care pot fi câștigați, raportat la acest nivel de investiție“.

Omul de afaceri este prezent în ediția 2012 a topului  Forbes 500 Miliardari cu o avere estimată la 21-22 de milioane de euro.

CARMEN GRIGORE – managing partner Delazero.com

Carmen este unul dintre partenerii fondatori ai companiei delazero.com, un proiect pornit în 2009 ca un concept de mall online. În momentul în care a decis să intre în acest business, a renunțat la proiectele pe care le desfășura înainte și a învățat din mers cum stă treaba în comerțul online. Cu 10.000 de euro în buzunar, ar investi într-un stoc de produse, un prim pas în dezvoltarea businessului. „Cred în oportunitatea de a aduce un brand din afară în România”, spune ea. De fapt, ideea se va traduce și în ceva concret în cel mai scurt timp. „Cu susținere din partea brandului, promovare corespunzătoare și aceeași dedicație și același efort investit ca în toate proiectele noastre, sunt convinsă că vom reuși“.

MARIUS CRISTESCU – proprietar Bega Grup

Fire nonconformistă, Marius Cristescu controlează astăzi, alături de fratele său Emil, grupul de firme Bega (în care este inclusă și platforma industrială Faur din Capitală), cu un rulaj de peste 100 de milioane de euro.

„Mergeam înainte ca tractorul sau ca tancul și tot ce visam într-o zi, încercam să fac a doua zi. Riscam în fiecare lună tot ce strânsesem până atunci. Aproape toți banii erau investiți în chestii foarte riscante“, spune el. Dacă ar recomanda un domeniu pentru o afacere de la zero, acesta ar fi onlineul. „Cum nu mă pricep la așa ceva, aș alege să fac o afacere într-un domeniu pe care îl știu bine“, adaugă omul de afaceri din Timișoara. În opinia sa, principalul motor pentru reușita unui business este reprezentat de cât de mult este dispus un antreprenor să creadă în ceea ce face. „Altfel nu contează.“

FLORIN POPA – managing partner Vitalis Consulting

Cu un buget de 10.000 de euro, Florin Popa (32 de ani), unul dintre fondatorii companiei de consultanță în construcții Vitalis Consulting, ar rămâne fidel domeniului în care activează în acest moment. Cu o singură deosebire: în loc să ofere consultanță, ar fi unul dintre clienți. „Aș investi în imobiliare, de exemplu, pentru că așa câștigi de două ori: în primul rând pentru că ajuți la reabilitarea sistemului și în al doilea rând pentru că, în mod sigur, investiția se va întoarce“, spune el.

Înființată în urmă cu șase ani, Vitalis Consulting a gestionat proiecte de peste 850 de milioane de euro, are un portofoliu de peste 100 de clienți și mai bine de 1,275,000 metri pătrați gestionați.

În plus, Popa ar mai investi într-un sector inovator, precum energia verde. „Energia verde devine o soluție tot mai bună și mai prezentă la noi. În mod clar, aș accepta să investesc în acest domeniu“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii