FacebookTwitterLinkedIn

În ceea ce privește sănătatea, guvernele au recurs la măsuri menite să reducă infecțiile și să evite o saturație a sistemelor naționale de sănătate. Aceasta a inclus distanțarea socială obligatorie, restricțiile de călătorie și închiderea frontierelor (parțial sau complet), suspendarea zborurilor comerciale, precum și închiderea școlilor, restaurantelor și a întreprinderilor neesențiale, și chiar opriri la nivelul întregii economii.

Pe plan economic, au fost luate măsuri excepționale, de anvergură, precum pachete de stimulare, linii de credit cu dobândă zero, reduceri de impozite și subvenții, toate având drept scop reducerea impactului negativ al diminuării activității economice. Băncile centrale s-au angajat, de asemenea, în spirjinirea economiei țărilor, inundând piețele financiare cu lichiditate.

Epidemia de coronavirus a avut un impact puternic asupra multor instituții sau operatori economici, ceea ce, în multe cazuri, s-a tradus într-un nivel de activitate mai scăzut și, respectiv, o reducere a corespondenței.

Potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeană, în aprilie 2020, pe un eșantion de 22 de țări, 11 dintre acestea au declarat că volumele lor poștale au scăzut sau au rămas constante, iar 11 au înregistrat o creștere a volumelor poștale. Deși acest eșantion nu poate fi neapărat reprezentativ pentru tendințele globale, oferă un semnal clar mixt cu privire la sugestiile că volumele poștale interne ar fi fost afectate pozitiv de criză. Însă, pentru serviciile poștale private din România lucrurile stau diferit.

Cristi Petcu, General Manager Pink Post, cel mai mare operator de servicii poștale private din România, spune: “Pentru noi, asta a însemnat un volum mai mic de trimiteri față de estimările pe care le-am făcut la începutul anului, în special pentru clienții noștri din zona de retail și cea financiar bancară (ifn-uri, bănci, companii de asigurări sau de recuperare creanțe). Astfel, în luna mai am înregistrat un volum de trimiteri cu 13% mai mic comparativ cu estimările noastre, iar în aprilie diferența a fost de 19%”.

Având în vedere impactul COVID-19 asupra pieței de servicii poștale din România, Cristi Petcu consideră că această industrie are nevoie de susținerea autorităților și de mai multe măsuri dedicate acestei piețe, mai ales că munca lor presupune multă interacțiune directă cu oamenii. “Mulți dintre destinatarii la care colegii noștri au ajuns în această perioadă se temeau să răspundă solicitărilor noastre, colegii noștri încercau și ei, la rândul lor, să limiteze pe cât de mult posibil contactul cu alte persoane. Situația fără precedent cu care ne confruntăm cere măsuri fără precedent pentru fiecare industrie și soluții flexibile adaptate acesteia. De exemplu, procedura de livrare a scrisorii cu confirmare de primire necesită modificări, astfel încât să poată fi lăsată în cutia poștală și să permită, pe cât posibil, respectarea măsurilor de distanțare socială. Din păcate, deși am solicitat asta autorității din domeniu, o astfel de măsură nu a fost acceptată la momentul respectiv”, a declarat Cristi Petcu în exclusivitate pentru FORBES România.

Dar, cu toate că Pink Post a înregistrat un volum mai mic de trimiteri pe perioada pandemiei, compania nu a întâmpinat dificultăți majore în livrări, fapt ce se datorează rețelei proprii de rute de noapte, rute care asigură legătura între București, unde se află depozitul central, cu cele trei hub-uri principale din țară, respectiv Bacău, Cluj și Alba Iulia, și cu celelalte filiale naționale. “Utilizarea propriei noastre infrastructuri a permis ca activitatea să se desfășoare, în general, la un nivel bun. Cu toate acestea, au fost și câteva cazuri izolate în care lucrurile nu au mers la fel de ușor, de exemplu în cazul localităților sau zonelor aflate în carantină”, mai explică Managerul General al companiei.

Și cum toate industriile au trecut prin provocări majore în ultimele trei luni, piața de servicii poștale nu face excepție de la regulă. Astfel, principala provocare pentru Pink Post și toții jucătorii de pe piața serviciilor poștale în următoarea perioadă va fi să identifice noi soluții pentru clienți. Mai exact, Cristi Petcu spune: “Este nevoie să identificăm noi nișe de piață pentru serviciile pliabile pe structura noastră, dată fiind scăderea continuă a volumelor de trimiteri, scrisori sau publicitate adresată și neadresată”.

De asemenea și digitalizarea forțată a companiilor și instituțiilor publice a jucat un rol cheie în contextul actual, iar dacă pentru unele industrii accelerarea acestui fenomen a fost un beneficiu, în ceea ce privește serviciile poștale, a fost mai degrabă o provocare.

“Trecerea de la hârtie la mediul digital este, fără îndoială, una dintre cele mai mare provocări cu care ne confruntăm, atât noi, cât și întreaga industrie, iar criza din ultimele luni, provocată de pandemie, a amplificat acest lucru. Cu toate acestea, noi încercăm să privim această provocare din perspectiva noilor soluții pe care le putem oferi și să ne concentrăm pe identificarea și dezvoltarea acestora. În momentul de față depunem eforturi pentru a crea noi servicii care să răspundă nevoilor actuale ale partenerilor noștri, să vină în sprijinul lor în această perioadă, și sperăm să le putem implementa cât mai curând”, punctează Managerul General Pink Post.

Deși rutina zilnică a companiilor s-a schimbat radical în această perioadă, pentru Pink Post lucrurile au rămas la fel. Mai exact, compania a rămas pe poziții, și-a continuat activitatea și a respectat angajamentele față de parteneri. Însă, toate acestea au fost făcute sub condiții de maximă siguranță, respectând indicațiile autorităților și măsurile impuse de Guvern.

“Cea mai mare dificultate a fost adaptarea foarte rapidă la noul context, implementarea măsurilor de siguranță într-un timp foarte scurt. Aveam nevoie de un volum considerabil de echipament de protecție, iar stocurile de pe piață păreau să se epuizeze rapid. Cu toate acestea, am reușit să le asigurăm colegilor noștri toate măsurile de siguranță necesare pe parcursul întregii perioade. Am pus la dispoziția tuturor colegilor de pe teren dezinfectant, măști și mănuși de protecție, ne-am asigurat că flota de mașini este dezinfectată zilnic iar, acolo unde a fost posibil, cum ar fi zona de back-office, angajații au lucrat și de acasă”, mai precizează el.

“Cel mai important lucru pe care îl putem face este să continuăm să fim atenți și să facem tot ce putem pentru a fi în siguranță, pentru a evita revenirea la situația care abia ce s-a încheiat. Nu este momentul să ne relaxăm în totalitate, chiar dacă pare că ce a fost mai greu a trecut”, a conchis Cristi Petcu.