Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Eveniment editorial: Florin Dumitrescu a lansat o carte despre publicitate – „Tradiții la superofertă”

Florin Dumitrescu (foto) a lansat sâmbătă, 21 noiembrie, la Târgul Gaudeamus, cartea „Tradiții la superofertă” *, un studiu antropologic despre publicitatea din România care aduce o privirea critică și nepărtinitoare asupra mecanismelor din spatele campaniilor multinaționalelor, în tendința acestora de a se întoarce la tradiția populară și la autohtonizarea producției industriale, în special în domeniul alimentației.
Florin-Dumitrescu

„Tradiții la superofertă” a apărut la Editura Cartier și a fost scrisă după teza de doctorat din 2014 „Supermarketizarea tradițiilor”. „Tradiții…” are o neașteptată (din cauza tezei doctorale care a stat la baza textului) și surprinzătoare dimensiune literară ce apare atunci când Florin Dumitrescu relatează de exemplu, la persoana a III-a, ca un adevărat detectiv plecat în căutarea adevărului, investigația sa, discuțiile cu clienții din supermarket și (mai ales) cu colegii din publicitate.

Florin Dumitrescu surprinde dramatizând, cu ironie, concizie și umor figuri emblematice ale noii faune de „corporatiști” din industria publicității, cum este și portretul memorabil al „fetei de la PR”, realizat atunci când a încercat să investigheze un mecanism persuasiv al publicității pentru brandul Napolact:

„Simina mă tratează cu circumspecție, ca pe un jurnalist de investigații nepoftit. Recită fraze-tip, în jargonul marketingului, despre „excelență” și „creativitate”, despre „proactivitate” față de nevoile clientului și față de „provocările pieței”. Când îi cer detalii, ea retrimite discuția, centrifugal, spre generalități. Emite fraze lungi, aproape fără pauză între ele, încercînd să controleze dialogul, dacă nu prin argumentație, prin monopolizarea cuvântului.

Spre deosebire de celelalte interviuri cu publicitari, desfășurate colegial, cu maximă sinceritate, discuția cu Simina decurge în reticență și tensiune.

„Încerc să o liniștesc spunându-i că suntem <<ca-ntre colegi>>, și să-i dau de înțeles că nu este nevoie de tot protocolul acela PR-istic care împiedică reala comunicare. Nicio șansă. Sfîrșesc prin a mă conforma regulilor conversaționale pe care le impune, sperînd că și atari eschive pot fi descifrate, pînă la urmă.”

Limita dintre studiul antropologic, memorii și literatură devine difuză dar creatoare de sensuri noi și surprinzătoare atunci când Florin Dumitrescu notează sec, la începutul relatării despre Simina, într-o notă de subsol, că ea (fiind un personaj real) a devenit între timp director al agenției Propaganda.

traditii

Autorul a declarat la 21 noiembrie, cu prilejul lansării de la Gaudeamus: „Nu vă speriați, nu este o teză superteoretică, am redus partea de teorie, am trimis-o în note de subsol sau am redat-o schematic și am lăsat să vorbească de la sine întâmplările, produsele, brandurile”.

La nivel științific, Florin Dumitrescu a spus că volumul urmează școala prof. Vintilă Mihăilescu, care a studiat maketizarea tradițională a micilor producători: cum vând ei brânza de burduf sau ciubărul de lemn de fag. „Zona aceasta de mică producție, de meșteșugărie, tradițională este parazitată de un colos reprezentat de industria de larg consum”.

„Tendințe autohtoniste se manifestau la începutul anilor 2.000, întoarcerea către zona de nostalgie, de cum era pe vremuri, cum țăranul făcea el smântâna, discurs care apare acum în publicitate și branding.”

„Cartea se bazează nu numai pe discuții cu publicitarii pe care-i cunosc din branșa unde lucrez, am și state de consumator, merg la supermarket ca toată lumea. Am început să vorbesc cu oameni, mi-am făcut prieteni noi, am interacționat cu doamne, unele ziceau că vreau să le agăț și nu vroiau să îmi răspundă. (…) Am mai vorbit cu samplerițe, ele sunt plătite pentru a vorbi cu tine așa că asta nu a fost mare lucru”, a mai spus Florin Dumitrescu.

VEZI CUM AU SCĂZUT AUDIENȚELE TV ÎN PRIME-TIME!

„Am în carte poziția liberală și poziția de protecție socială. Avem dreapta și stânga. În cartea asta este vorba foarte mult despre micul producător. Lui i-o tragem în cap, îl eliminăm de pe piață, dar pe de altă parte îl urmăm, amenajăm hipermarketul ca să arate ca un târg tradițional. Sau zicem că astea-s făcute de Matache Măcelaru. În timp ce îl scoatem din circuit, pe de altă parte îi plătim totuși un tribut, îi ridicăm o statuie de fum. Dacă el este ultima etapă a liberalismului sau este un amărât de proletar, nu mă pot decide. Cum m-am inspirat din mai mulți autori, și cartea poate fi agățată din mai multe părți.”

Florin Dumitrescu s-a născut în 1966 și a lucrat peste 20 de ani în publicitate după ce a terminat lingvistică la Universitatea din București. În anii ’90 a publicat primele cronici de publicitate în presa românească, a colaborat constant cu articole în presa periodică și cotidiană, iar mai recent, din 2014, ține o rubrică de “antropologic digest” (“Jurnal apropologic”) în Cațavencii.

Florin Dumitrescu a mai publicat în 2013, la Humanitas, o carte, e-book-ul „Bâlciul Universității. Redescoperind spiritul târgoveț în Bucureștiul postsocialist” care poate fi descărcată gratuit de pe internet.

* „Tradiții la superofertă”, subtitlu: „Între socoteala din agenție și cea de la raft”, editura Cartier, 191 p., 27 lei, coperta: Vitalie Coroban.

Mihai Pavelescu este editor MEDIA EXPRES

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii