Cautare




, Contributor

Beauty Contributor

Lifestyle |
|

Evadare în interior

Cu biroul mutat în dormitor, spa-uri închise și aproximativ același program în fiecare zi a perioadei de distanțare socială, nevoia de a „dezerta” este mai mare ca niciodată. Ușor de zis...  
shutterstock_1044202465

Ultima dată când am verificat, holbatul în display nu era văzut cu ochi prea buni din punct de vedere spiritual, contravenind (cu mici excepții, legate de acele gadgeturi puse în slujba relaxării, meditației etc.) principiilor în jurul cărora gravitează ideea de wellness. Or, mediul virtual a descalificat automat socializarea propriu-zisă, devenind brusc soluție pentru mai toate activitățile pe care le practicai până nu de mult în lumea reală: ședințe, sport, vizite la muzee, ba chiar și petreceri la distanță. În scurt timp, am ajuns să comunicăm virtual chiar și cu membri ai familiei aflați în camera alăturată. Asta, în condițiile în care dependența de smartphone era deja o problemă reală, încă dinainte de pandemie. În noianul de informații despre virusul pandemic s-au strecurat timid și câteva avertismente cu privire la efectele izolării asupra psihicului: depresia, anxietatea, frustrarea sau stresul pot atinge cote amenințătoare chiar și pentru persoanele pozitive, în funcție de suma surselor acestor stări. Cu cât mai puține, cu atât mai bine, deci…

Acum ori niciodată
Ești nevoită să stai în casă? Și noi. Prilej numai bun să elimini cât mai multe elemente care îți stau pe creier, fie ele și simple obiecte inutile, de care nu te-ai îndurat să te lipsești (categoric, după această perioadă dificilă, vor fi și mai multe persoane care ar putea avea nevoie de lucruri care ne prisosesc nouă). Există, de altfel, o groază de studii care leagă depresia, aia adevărată, de impulsul de a acumula obiecte în exces, în timp ce alte date arată că „despărțirea” de unele dintre acestea are efecte extrem de benefice asupra psihicului. Explicația: obiectele de care amâni să te lipsești sunt nu „ale tale”, ci „tu”, arată un studiu din Journal of Consumer Psychology. În parte, are legătură cu acele posesiuni cu valoare sentimentală, dar acest statut depinde în mare măsură de standardele noastre în această direcție. Poate că-i un moment perfect să le redefinești, și să decizi să păstrezi doar ce-ți stârnește amintiri plăcute, ce ai în intenție să folosești cumva în viitorul apropiat, și scapă de tot ce ocupă inutil spațiul. Iar ca s-o faci „ca la carte”, te poți ghida după recomandările lui Marie Kondo, cuprinse în bestsellerul „Magia ordinii”, o adevărată „biblie” a traiului minimalist.

Oglindă, oglinjoară…
În primăvară, închiderea saloanelor de înfrumusețare n-a părut o problemă majoră inițial, ci s-a simțit treptat, uitându-ne în oglindă. Și e dovedit științific faptul că starea de spirit are mare legătură cu aspectul fizic, după cum o arată și Dr. Rachel Chung în „The Association Between Body Image and Psychological Well-being”. Și iată cum colorarea părului, manichiura și pedichiura, epilatul, tratamentele faciale și procedurile de întreținere corporală au devenit „proiecte DIY”, dar și motive de frustrare din cauza rezultatelor obținute. Consultațiile on-line oferite de profesioniști se dovedesc însă de un real folos în ceea ce privește alegerea produselor ideale, dar și din punctul de vedere al tehnicilor, detalii pe care nu le bagi de seamă atunci când te lași pe mâinile lor. Iar satisfacția lucrului bine făcut e neprețuită.

Arta de a dormi
Calitatea somnului are partea sa de vină pentru dispoziția noastră. După ani în care am dormit incorect și insuficient, oboseala devine sesizabilă doar când se acumulează excesiv. În contextul actual, ieșirea din ritm, starea de incertitudine sau nevoia de a jongla între sarcinile profesionale și familie sunt suficiente pentru a ne afecta somnul și, chiar dacă reușim să dormim mai mult, nu beneficiem din plin de efectele repaosului nocturn. Mai mult, tot sub pretextul izolării, comitem fără voie greșeli care dăunează somnului. Alcoolul e primul pe lista inamicilor; chiar dacă somnul ne fură mai repede, calitatea acestuia se diminuează după ce licoarea se metabolizează. Apoi e lumina albastră, provenită de la telefoane, tablete și alte ecrane, pe care nu ne putem abține să nu le luăm în așternuturi. E permis totuși dacă servește somnului tău, adică dacă folosești o aplicație cu sunete pentru somn.

Ceea ce favorizează odihna bună sunt băile calde și aromate, masajul cu o formulă hidratantă pentru a spori gradul de confort al pielii, efortul fizic (dansul, care stimulează și producția de serotonină) sau yoga, încăperea aerisită și integral întunecată – mai ales dacă pereții au culori incompatibile cu somnul. Ar mai fi și dopurile de urechi care au fost probabil inventate de cineva care nu trebuia să audă alarma în zori, dar cum nu ai problema asta, cel puțin o perioadă le poți folosi pentru ca odihna ta să nu fie perturbată nici de cel mai mic zgomot.

Hrana minții
Psihiatria nutrițională e o chestie reală și studiază rolul alimentației în dezvoltarea tulburărilor psihiatrice, sau relația dintre mâncare și creier. Studiile despre beneficiile unei alimentații sănătoase ar putea umple mii de biblioteci până la refuz, și chiar dacă unii dintre noi ajung să le simtă pe propria piele, o perioadă precum cea de față poate să ne determine să luăm o pauză, în care alegerile alimentare de criză sunt justificate prin faptul că ar îmbunătăți confortul psihic. Știința însă contrazice total această teorie: „De vreme ce aproximativ 95% din serotonină (n.r. «hormonul fericirii») este produsă în tractul gastrointestinal, iar acesta este conectat cu o sută de milioane de celule nervoase sau neuroni, înseamnă că funcționarea interioară a sistemului digestiv nu te ajută doar să digeri alimentele, ci, de asemenea, să îți ghidezi emoțiile”, notează un studiu publicat de Harvard Medical School. Mai mult decât atât, „funcția acestor neuroni – și producerea de neurotransmițători precum serotonina – este puternic influențată de miliardele de bacterii «bune» care alcătuiesc microbiomul intestinal”, arată studiul. Cu alte cuvinte, creierul nostru funcționează asemenea unui bolid de lux: cu un combustibil de calitate îndoielnică, nu te poți aștepta să funcționeze totul perfect, ba chiar există riscul unor daune majore în cazul unor piese esențiale ale mecanismului, cum este creierul uman – motorul organismului. Este foarte adevărat că mâncarea nesănătoasă este al naibii de gustoasă, dar satisfacția se risipește foarte repede după consum, în vreme ce hrana curată asigură o stare de bine pe termen lung.

#SkinFasting
E un concept care a luat amploare în perioada aceasta. Apropiat de Skinimalism, „postul” de îngrijire a pielii presupune utilizarea unui număr cât mai mic de produse, sau chiar deloc, pentru a permite pielii să se reseteze (procesul poartă numele de homeostazie). Se presupune că atunci când folosim produse de îngrijire, de fapt comandăm pielii ce are de făcut, influențându-i, practic, capacitatea naturală de autoreglare. Renunțând la acestea, funcțiile pielii se vor îmbunătăți, arată dermatologul David Lortscher, iar perioada de „abstinență” depinde de fiecare persoană în parte, prin prisma tipului de piele și a nevoilor sale specifice. În principiu, chiar pielea ta îți va semnala când este momentul să închei postul, introducând formulele treptat, în decursul a câteva zile.

E-fugionism
Pentru că multe dintre task-urile tale zilnice implică folosirea unui telefon ori laptop, e mai important ca niciodată să-ți stabilești niște limite în ceea ce privește relația cu tehnologia. Caută s-o elimini din activitățile pentru care există alternative în realitate sau care necesită un grad redus de interacțiune cu acestea (aplicații de relaxare prin wearables, sunete ambientale/muzică sau podcast-uri). Și chiar dacă o călătorie virtuală, cu ajutorul ochelarilor VR, e o idee mai bună decât să ieși din casă, trebuie să știi că aceștia pot avea și efecte secundare, precum uscarea ochiului (cauzată de tendința de a clipi des), agravarea unor probleme de vedere, stări de amețeală, oboseală sau dureri de cap.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii