FacebookTwitterLinkedIn

Eugen Saulea, Fondator și CEO ESSA Group

Evoluția companiei într-un cuvânt

După primele trei trimestre ale acestui an putem spune că am avut o evoluție satisfăcătoare. Primul trimestru a condus la o scădere de peste 25% a întregului business, fapt cauzat de suspendarea programelor de BTL și evenimente. În trimestrul al doilea al acestui an, companiile beneficiare de servicii ESSA și-au recalibrat obiectivele de marketing și vânzări, mutând bugetele din zona BTL în servicii cu impact imediat în vizibilitatea la punctul de vânzare. Prin programe customizate de implementare și mentenanță materiale comunicare (POSM-uri), programe de infolieri & împachetări (GOP), compania ESSA a reușit o recuperare în forță a celor peste 25% pierduți din business la început de an.

Cele mai importante lecții

Din perspectiva afacerii, cea mai importantă lecție învățată în pandemie a fost o consolidare a relațiilor cu partenerii. O poți face doar printr-o maximă flexibilitate în raport cu nevoile acestora. Fără a avea experiență în situații similare cu cele din pandemie, predictibilitatea vânzărilor este minimă. Din acest considerent, câștigă în astfel de vremuri acei furnizori de servicii care dau dovadă de maximă implicare, disponibilitate, motivare și multă flexibilitate.

ESSA a învățat să-și asculte partenerii, să dezvolte / inoveze servicii, totul pentru a fi alături de aceștia în maximizarea rezultatelor din zona vânzărilor și a vizibilității.

Din punct de vedere personal, pandemia m-a făcut mai atent la nevoile celor din jur. Încă din primele momente ale prezenței crize provocate de pandemie, mi-am mutat atenția de la profit către angajații companiei. Siguranța unui loc de muncă, siguranța la locul de muncă au fost și încă mai sunt obiective majore pentru mine. Consider că, la acest moment, valorile angajaților sunt mult schimbate față de momentul începerii pandemiei și că primează abordarea angajatorului față de nevoile acestora.

Prestația autorităților

Dacă ne raportăm la prestația autorităților în raport cu prezența pandemiei, consider că tot ceea ce s-a materializat din partea acestora este lipsit de o strategie pe termen mediu și lung. Percepția mea este că statul se comportă că o maimuță care privește către alte țări dezvoltate și copiază, fără a înțelege ce face în mod concret. Dacă ne raportăm la implicarea statului în mediul economic, în domeniul de activitate în care ESSA activează, implicarea este zero. Noi, în mod direct, am solicitat suport autorităților, la început de pandemie, în a ne sprijini cu materiale de protecție a angajaților, totul contra cost. Sugestia statului a fost să ne descurcăm singuri pentru că ulterior, odată cu relaxarea măsurilor să ne trezim cu controale fix pe speța protecției personalului angajat în contextul pandemic.

Strategia de business pentru 2021

Flexibilitate, inovație, consolidare, acestea sunt principalele obiective strategice ale ESSA pentru anul 2021. Voi incepe cu inovația, asta pentru că în toți anii grei din activitatea ESSA, aceasta a fost cea care ne-a salvat. Echipa de client service este una cu multă experiență și a învățat să-și asculte partenerii, să le înțeleagă nevoile și să dezvolte servicii customizate. Avem un exemplu foarte bun de la acest început de criză, moment în care ESSA a inventat o nouă meserie, definită că “lucrător polivalent”, job ce răspundea nevoilor imediate ale marilor rețele de magazine. Această prezență de spirit s-a materializat în comenzi de peste 500 de angajați, doar pentru acest nou job. Legat de flexibilitate, ESSA a transformat unele programe rigide, de tip long term, în programe raportate la productivitate, unități manipulate. În acest nou mod de lucru partenerii pot folosi eficient bugetele aferente programelor de merchandising și marketing. Având o structură permanentă de peste 1.700 angajați și o prezență națională în toate punctele importante de vânzare, putem garanta implementarea cu succes a unor programe inovative ce recomandă multă flexibilitate. Consolidarea parteneriatelor curente reprezintă pentru ESSA prioritatea cea mai mare și implică cele mai multe resurse. Pentru partenerii actuali cel mai important criteriu este reprezentat de disponibilitaea ESSA în a gestiona portofoliul de produse al acestora, exact în momentele de trafic intens. Vânzările nu mai înregistrează trendul obișnuit, nu mai există acea predictibilitate cu care erau partenerii obișnuiți. În acest an, vânzările au crescut sau au scăzut în funcție de informațiile din media și în funcție de măsurile dispuse de autorități.

Provocări în 2021

Confortul psihic asociat cu mișcările sociale. Dacă la începutul acestui episod urât, numit Covid, angajații se simțeau mult mai relaxați prin telemuncă, după luni bune de stat în casă, apar și efectele secundare. Treptat, cei care și-au mutat biroul acasă au început să simtă presiunea lipsei de interacțiune de la birou, a deplasărilor în interes personal și / sau serviciu, ajungându-se la decizii radicale de transformare. Unii au renunțat la job-uri după perioade lungi de timp, alții au decis să se recalifice pe activități ce generează satisfacții imediate, alții au renunțat la urbanul mare pentru cel mic sau chiar rural. Presiunea se simte chiar și pentru cei care au avut asigurată mobilitatea în tot acest timp. Este o așteptare a acelui ceva care ar trebui să readucă normalitatea de dinainte de Covid dar știi în subconștient că cel puțin pentru anii următori, acea normalitate nu va veni.

Extrapolând cele de mai sus la nivel global, pentru anii următori, tot mai multă lume va resimți această presiune și orice nouă restricție, noua schimbare a normalului, vor genera mișcări sociale. Deja multă populație la nivel global a pierdut suficient pentru ca riscurile generate de mișcările sociale să-i mai afecteze.