FacebookTwitterLinkedIn

Eugen Saulea, Fondator ESSA Grup

Oportunitatea pentru România

Eugen Saulea: Voi formula un punct de vedere strict economic și strict legat de segmentul bunurilor de larg consum (FMCG), cel bine cunoscut de noi.

În plină pandemie, noi am avut norocul de a fi un agent economic cu activitate intensă și chiar cu recrutări masive de personal. Am luat pulsul permanent direct de la marii producători de bunuri de larg consum și am fost interesați de evoluția coșului în rândul consumatorilor. A existat o primă etapă, cea de izolare la domiciliu, în care coșul de cumpărături a fost unul foarte mare. Consumatorii au stocat acasă mai mult decât aveau nevoie. A urmat o a doua etapă, undeva în luna aprilie, în care consumatorii au realizat că nu pandemia este adevăratul dușman al momentului. Blocarea/înghețarea afacerilor pe un termen lung va conduce la concedieri, restructurări, scăderi salariale etc, totul ca măsuri imediate de conservare/securizare a afacerilor.

În toată această etapă, consumatorii au ținut banii în “buzunar”, au diminuat constant cheltuielile și s-au limitat la strictul necesar. Lipsa vânzărilor din magazine sau mediul online pentru produsele din segmentul FMCG a condus automat la nerealizarea obiectivelor de vânzări ale marilor producători / importatori / distribuitori. Această tendință se pastrează și în luna iunie, ceea ce conduce la concedieri, restructurări, reducere cheltuieli operare etc, fără a exista un optimism cu privire la o revenire rapidă la normalitate. Se cumpară doar produse de bază, delicatesele nu mai sunt o prioritate pentru consumatori. Merg bine spirtoasele, chiar în creștere față de anii trecuți, au scăzut spumantele, nu mai sunt în rutina zilnică. Cafeaua mai scumpă este mai puțin cumpărată, intenția de consum s-a mutat către ceva mai ieftin. În tot acest cadru am auzit de obiective de vânzări realizate în proporție de 40% și cel mai bun scor obținut era pe la 85%.

Perioada post – pandemie ar fi o oportunitate pentru un nou drum, strict în segmentul FMCG, dacă angajații și-ar putea păstra job-urile, dacă veniturile lor lunare ar fi sigure, condiții în care vânzările ar crește la un nivel satisfăcător pentru producători, astfel încât și structurile / resursele acestora să fie recalibrate la nivelul anterior pandemiei.

Domenii ce trebuie reformate

Eugen Saulea: În sectorul privat, antreprenorii s-au confruntat cu o stare nouă, tool-urile necesare gestionării acesteia fiind la libera pricepere. Segmente întregi din economie au avut de suferit, concedieri masive, blocări de salarii, angajați în concedii fără plată etc. În tot acest cadru, bugetarul neproductiv și aici mă refer la angajatul de la organele de control ale statului, s-a ascuns acasă și și-a descoperit noi vocații (ex: gătitul), fără a se gândi la mediul de afaceri privat, fără a oferi suport concret etc.

ESSA, în calitate de prestator servicii, și-a manifestat intenția în relația cu autoritătile competente de a fi înscrisă într-o listă / bază de date a acestora și de a oferi suport tuturor autorităților, în plină pandemie. Ne-am oferit să cărăm mâncare, să aprovizionăm spitale, să oferim servicii de curățenie, practic orice ar fi fost necesar. Pentru a fi acceptați de către organele de control, am autorizat toate codurile CAEN necesare transportului rutier, activități de curierat, activități de gestiune, aplicații online prin intermediul cărora ar fi fost posibilă comunicarea cu echipele statului. În schimb, ceea ce am solicitat autorităților a fost să ne ajute cu echipamente individuale de protecție, asta pentru că la începutul pandemiei NU existau la vânzare.

Răspunsul autorităților a fost cel pe care-l așteptam, nimic legat de utilizarea gratuită a unei resurse umane de peste 1.700 de persoane, la nivel național, a unei flote de autovehicule, VAN-uri, camioane etc.

Ne-au transmis că este obligația noastră să ne procurăm echipamente și că ei nu pot da curs solicitărilor.

Consider că o restructurare masivă a aparatului bugetar și o calibrare corectă a efectivelor ce consumă în mod constant de la bugetul de stat, alimentat de către contribuabili, ar fi oportun perioadei post-pandemie.

În plus, o armonizare a aparatului de stat cu mediul privat, pentru o colaborare mai strânsă în astfel de situații, ar conduce cu siguranță la pierderi financiare mai mici, la concedieri mai puține, la salvarea mai multor afaceri din mediul privat.

Măsuri urgente pentru relansare

Eugen Saulea: În primul rând cred că ar trebui să renunțe imediat la toate acțiunile abuzive prin care speriau agenții economici, înainte de această criză. Din lipsa de bugete, prin care să fie susținut întreg aparatul de stat, colectarea de bani se făcea prin intermediul tuturor organelor de control, fiind inventate tematici fără temei legal sau fără fundament. O să dau un exemplu macro din industria FMCG, acolo unde finele anului 2019 și începutul lui 2020 au fost marcate de controale masive pentru a se verifica modul în care au fost utilizate tichetele cadou în stimularea programelor de marketing și nu numai. Dat fiind un text de lege interpretabil, până când un organ abilitat (instanța) ar decide valența corectă, toti agentii economici mari (producători, distrbuitori, agenții de publicitate etc) au fost controlați și amendați. Unii agenți economici sunt în curs de control, acțiune blocată în pandemie și probabil una ce va fi reluată în scurt timp. Post-pandemie, cred că este necesar un suport masiv din partea statului, pentru redresarea agenților economici și nu reluarea unor astfel de inițiative de control ce ar conduce și mai mult la decapitalizarea lor.

În concluzie, consider că măsurile urgente sunt cele cu impact imediat în activitatea economică – renunțarea la proiecte ce ar conduce la creșterea cheltuielilor de personal (ex: salarii diferențiate în funcție de studii / calificare), asta pentru că nu sunt vânzări în zona FMCG și nu numai, acoperirea acestor diferențe fiind imposibil de realizat din bugete proprii. Măsura stopării controalelor abuzive și “pedepsirea”obligatorie a agentului economic. Se pot înlocui aceste controale cu sesiuni de consiliere și coaching pentru a fi găsite soluțiile / resursele de depășire a momentului actual.

Revenirea domeniului

Eugen Saulea: Afacerea ESSA este construită pe patru divizii complementare de servicii și pierderile dintr-un segment sunt compensate de altele. Leasing personal, merchandising, BTL & evenimente și management de POSM-uri sunt cele patru direcții de business.

“Actorul” principal în plină pandemie a fost leasing-ul de personal. Pentru susținerea activității marilor lanțuri comerciale, ESSA a recrutat casieri, lucrători comerciali, lucrători polivalenți dar si personal pentru un job cheie – personal igienizare. Comenzile au explodat și ne-am trezit cu un extra personal de peste 700 angajați pentru aceste activități specifice pandemiei.

A apărut și o schimbare pozitivă, odată cu criza provocată de Covid. Dacă înainte de pandemie, recrutarea și selecția de personal erau activități complexe din perspectiva lipsei de candidați, în plină pandemie au fost foarte multe aplicații și au fost generate baze de date consistente. A scăzut considerabil fluctuația de personal, implicarea și disponibilitatea angajaților a crescut, ceea ce sunt considerate efecte pozitive pentru angajatori.

Avem însă și o divizie în cadrul căreia “nimic nu va mai fi ca înainte”. Zona promoțiilor din magazine, cele cu promoteri și degustări. Au fost încercări timide dar rezultatele nu au susținut deciziile de continuare a acestui mod de activare. Totul s-a mutat în online, aceasta fiind noua provocare a agențiilor de profil. Creativitatea, accesibilitatea, loializarea sunt doar câteva direcții în care sunt gândite noile programe de BTL.

O eventuală revenire la clasica activare din magazine ar fi posibilă doar într-un scenariu în care virusul Covid-19 ar dispărea integral. Spun asta pentru că au fost testate soluții și măsuri de prevenție, de la viziere / standuri cu geamuri de protecție, până la măști, mănuși etc, dar gradul de participare al consumatorilor la aceste inițiative a fost unul destul de mic. Mesajele de campanie sunt diminuate / eliminate chiar, mecanismele de interacțiune cu consumatorul sunt de la distanță și scurte ca sesiuni, ceea ce slăbește mult gradul de penetrare al mesajului.