Cu toate acestea, nevoia de a ne exprima stima faţă de cei din jur sau de a demonstra politeţe în interacţiunile cu aceștia rămâne una reală, la care apelăm indiferent de vârstă.
Astăzi însă, regulile nu mai sunt aceleași, iar normele de comunicare dintre oameni au evoluat înspre a acorda mai multă atenţie conţinutului și mai puţină atenţie „ambalajului“ în care vine acesta. Din acest motiv, ne putem regăsi de multe ori în momente de cumpănă, în care suntem nesiguri cum să reacţionăm.
Una dintre cele mai importante reguli ale întâlnirilor business din ziua de astăzi, spre exemplu, rămâne cea legată de acordarea atenţiei, un reproș pe care Generaţia X îl primește adesea. Iar principalul factor de distragere a atenţiei este, desigur, telefonul. Așadar, o dovadă de politeţe faţă de restul colegilor sau faţă de clienţi îl reprezintă închiderea telefonului înainte de începerea întâlnirii, ca semn al faptului că pot beneficia de întreaga ta atenţie.
Un alt aspect important de reţinut în eticheta de business este și cel al punctualităţii care parcă a devenit mult mai strict. Dacă înainte exista conceptul de „sfert academic“, astăzi, lucrurile stau altfel. Timpul a devenit cea mai valoroasă resursă a oamenilor, căci Generaţia Y, alcătuită majoritar din antreprenori, inovatori, freelanceri, oameni de creaţie și generatori de conţinut, nu se joacă și nici nu stă prea mult pe gânduri. A întârzia la un meeting sau interviu este, deci, o lipsă de politeţe.
Când auzim sintagma „corespondenţă scrisă“, mintea nu ne mai fuge de mult către scrisorile de odinioară, ci către… e-mailuri, noua formă de comunicare în scris, după Social Media. Mediul corporatist este, în general, unul mult mai riguros, iar asta rămâne în continuare valabil. Totuși, e-mailurile au căpătat forme mai degajate, în care un angajat i se poate adresa direct superiorului pe numele mic sau un furnizor poate încheia un mail cu formula „Cu drag“.
Pentru redactarea unor e-mailuri care să respecte „eticheta“ de profesionalism însă, vă recomandăm în primul rând să acordaţi deosebită atenţie cuvintelor, evitând jargoanele, prescurtările, acronimele sau exprimările „de SMS“, de tipul „lol“ sau „k“.
CITEȘTE ȘI Puterea cuvintelor „mulţumesc“ și „te rog“ în era comunicării digitale
Un alt aspect important de remarcat în privinţa acestui subiect este cel al confirmării de primire a e-mailurilor. Așa cum menţionasem mai sus, pentru Generaţia X, timpul este foarte important, și, mai ales în business, mai mult ca oriunde altundeva, timpul înseamnă bani. A-ţi anunţa interlocutorul că ai primit mailul său și că vei reveni cu un răspuns în perioada următoare nu este doar un gest de politeţe, ci și unul de profesionalism, care denotă că știi să îţi organizezi timpul și că pui preţ și pe programul celui cu care conversezi.
Nu în cele din urmă, de multe ori ne aflăm în situaţia în care discuţiile de business se mută fie la telefon, fie pe messenger sau Whatsapp. Deși aceste canale sunt mult mai eficiente și mai rapide, este recomandat să existe întotdeauna un rezumat în scris, pe e-mail, al acestor conversaţii. În ceea ce privește conduita la telefon, membrii Generaţiei Y folosesc telefonul ca mijloc de networking în interes de business.
De la follow-up și feedback până la cordialul „like“ al paginii clientului, telefonul a devenit un instrument personal în aceeași măsură în care este unul profesional. De aceea, posesia unui „telefon de serviciu“ este practica comună a omului modern.
O regulă importantă de reţinut aici este aceea că o convorbire telefonică nu trebuie să înlocuiască niciodată întâlnirile faţă în faţă. Atât de absorbiţi de tehnologie, membrii Generaţiei X tind să omită faptul că nu cunosc persoana de la celălalt capăt al conversaţiei sau că ar fi putut avea o discuţie mult mai eficientă sau aprofundată la o cafea. De asemenea, este la fel de important să cunoaștem importanţa preluării unui apel și să le cerem scuze celor din jur înainte de a apăsa „Răspunde“, dacă este vorba despre o conversaţie pe care nu am putea să o amânăm altfel.
Multe alte norme de bună-practică au luat naștere odată cu noile tendinţe mai ales în cadrul Social Media, unde, de exemplu, este considerat politicos (și chiar recomandat de angajatori) să îţi creezi cercuri separate de prieteni faţă de colegi sau clienţi. În acest fel, nu riști ca superiorul tău sau un potenţial client să îţi vadă escapadele din club cu prietenii. O regulă de aur este relevanţa status-urilor pe care le împărtășești prietenilor tăi și dacă ele chiar le sunt utile, îi amuză sau aduc plusvaloare în fluxul lor. Merită să postezi sau nu?
Prin politeţe și aplicarea bunelor maniere, ne dorim să construim relaţii pozitive alături de colegii de muncă, prieteni și apropiaţi, relaţii din care să se contureze proiecte și planuri de viitor care să ne inspire și bucure pe termen lung. Așadar, la finalul zilei, un „bună dimineaţa“ în loc de „neaţa“, un „te rog“ în loc de „pls“ sau un „mulţumesc“ în loc de „ms“ pot cântări mai mult decât te-ai fi așteptat.
Prima școală de bune maniere din România, Ecolage, reamintește Generaţiei Y să ia o pauză pentru a acorda atenţie celui mai important aspect din relaţionarea cu ceilalţi: politeţea. Cursurile tratează pentru prima dată tema noilor reguli de conduită în era tehnologiei și a comunicării digitale, la timp pentru lansarea proiectelor pe care vi le-aţi propus în anul 2018.