Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Estimările ZenithOptimedia: Digitalul mobil va crește consumul global de publicitate în următorii trei ani

publicitate_digitala.jpg
În următorii zece ani, publicitatea va începe să cunoască cea mai puternică perioadă de dezvoltare susținută, cu o estimare de creștere globală de la 3,6% în 2013 la 5,3% în 2014. În felul acesta, creșterea va atinge 5,8% în 2015 și 2016, principalul propulsor fiind tehnologia mobilă.

Conform noilor predicții ZenithOptimedia, creșterea consumului global în 2014 se va datora îmbunătățirii pieței de publicitate europene, precum și din cauza celor trei evenimente ce au loc la patru ani: Jocurile Olimpice, Cupa Mondială la Fotbal, precum și alegerilor din Statele Unite.

Piața de publicitate globală își va accelera ritmul de creștere până la 5,8% în 2015, plecând de la premiza unei puternice creșteri de economie bazată pe transparență, urmată fiind de un alt salt către 5,8% creștere în 2016. Această estimare este strâns legată de faptul că recuperarea graduală din zona Euro va continua, fără apariția vreunei noi crize.

Digitalul mobil se extinde asupra consumului de media global

Digitalul mobil reprezintă în prezent principalul generator al creșterii consumului de publicitate global.

Este pentru prima data în ultimii 20 de ani, când o nouă platformă se extinde în întreaga arie a consumului de media, fără a canibaliza niciuna dintre celelalte platforme. Se preconizează că internetul mobil va contribui cu o rată de 36% din totalul extra consumului de publicitate, între 2013 și 2016. Televiziunea este al doilea mare contributor (cu un cumul de 34% din noul consum de publicitate), urmat fiind de internetul fix (25%), care continuă să se bucure de o creștere semnificativă alături de cel din publicitatea mobilă.

În ciuda dezvoltării sale considerabile, publicitatea din zona mobile reușește un cumul de doar 2,7% din consumul global în anul 2013. Până în 2016, se așteaptă pentru această platformă o rată de 7,7% din cheltuielile de publicitate, iar mix-ul radio, print și outdoor este vizat să devina cel de-al patrulea tip de media la nivel global. În zona mobile se integrează toate tipurile de ad-uri de internet, livrate către smartphone-uri, tablete, indiferent de formatul acestora.

Piețele în curs de dezvoltare înregistrează o creștere de 3 ori mai mare decât piețele dezvoltate.

Piețele de publicitate internaționale urmează două ritmuri de creștere diferite

Piețele dezvoltate din America de Nord, Europa de Vest și Japonia se află în luptă cu datoriile și inovația scăzută, iar populația acestora este vârstnică, cu un număr crescut de pensionaei și susținută de o forță de muncă scăzută.

Se estimează creșterea acestor piețe la o medie de doar 3% pe an între 2013 și 2016. Între timp, piețele în curs de dezvoltare își îmbunătățesc sistemul educational, infrastructura, productivitatea și adoptarea tehnologiei, având o pupulație tânără și cu o forță de muncă în creștere. Se așteaptă o creștere a acestora la 9% pe an. Țările în curs de dezvoltare dețin în acest moment un cumul de 35% din consumul de publicitate global, dar se preconizează ca acestea să aducă o contribuție de de 61% din creșterea pieței între 2013 și 2016.

Creșterea zonei BRIC (Brazilia, Rusia, India și China) intră în proces de încetinire

Pietele G7 (Canada, Franța, Germania, Italia, Japonia, UK și Statele Unite) înregistrează o medie de vârstă de 40 de ani; acestea cumulează 57% din consumul global de publicitate, dar se preconizează că vor înregistra o creștere medie anuală de 3,6% între 2013 și 2016. Țările BRIC au cunoscut o crestere spectaculoasă în ultimii 20 de ani, iar acum dețin o rată de 14% din consumul global, plecând de la 1% în 1993.

Sunt piețe mult mai tinere decât cele din grupul G7 (cu o medie de vârsta de 31 ani). Acestea vor înregistra o creștere medie de 9,5% pe an în următorii 3 ani, dar dezvoltarea este încadratată ca fiind destul de scăzută în raport cu rata de creștere medie de 15,8% înregistrată în ultima perioadă.

Piețele tinere furnizează următorul val de creștere în publicitate

Sunt șase piețe tinere care se definesc prin mărime, creștere rapidă și dețin o populație tânără și dinamică: Indonezia, Filipine, Africa de Sud, Korea de Sud și Turcia.

Aceste piețe au o vârstă medie de 27 de ani și predicția asupra lor vizează faptul că vor ajunge la o creștere anuală medie de 14,9% între 2013 și 2016. Dacă la momentul actual înregistrează o cotă de 7% din consumul global, se așteaptă ca ele să ajungă la o contribuție de 16% din suma totala de publicitate în această perioadă. Ele vor reprezenta noul val de creștere rapidă, în timp ce tările BRIC vor continua să scadă.

„Tehnologia mobilă creează noi oportunități de conectare a marketer-ului cu consumatorii. În combinație cu creșterea continua a piețelor tinere și dinamice, aceasta va constitui un imbold pentru o creștere sănătoasă și susținută a pieței de publicitate în următorii ani”, declară Steve King, CEO ZenithOptimedia Worldwide.

Ce se va întâmpla în România?

În privința României, estimările ZenithOptimedia Worldwide sunt rezervate. Se estimează că 2014 va fi anul mult așteptat în care va avea loc schimbarea sensului trendului. Indiferent de evoluția GDP-ului sau scăderea consumului, scăderea cumulată din ultimii ani ai pieței de media a depășit și cele mai negre estimări.

Politicul local își poate pune amprenta, așa cum a mai făcut-o în acești ultimi ani, adâncind criza în care industria de media se află deja.

Au trecut cinci ani de căderi succesive, iar în 2014 se poate preconiza o ușoară creștere de 1,9%. Dincolo de valoare, important este trendul în sustenabilitatea acestuia pentru anii următori.

Televiziunea rămâne dominantă în mix-ul de media, dar se așteaptă la o ușoară scădere și o stabilizare a mediilor non-TV, pe fondul creșterii atât a investițiilor cât și a ponderii în mix a digitalului. Digitalul, care a reușit să devină a doua medie ca importanță dupa TV în 2013, își continuă creșterea naturală. Ne așteptăm ca digital video advertising-ul să aducă un suflu nou și să altereze puțin raportul de forte între performance (agresiv în ultimii ani) și display.

O necunoscută rămâne publicitatea pe panouri (outdoor). Legea 185/2013 ar trebui să intre în vigoare la începutul anului 2014. Efectele pot fi dramatice. O evaluare în prognoză poate fi viabilă la sfârșitul primului trimestru al noului an.

 

Despre ZenithOptimedia

ZenithOptimedia este una dintre principalele rețele internaționale de servicii media, ce deține 250 de birouri în 74 de țări. ZenithOptimedia Worldwide face parte din Publicis Groupe, al treilea grup de comunicare la nivel global, clasat pe locul doi la nivel internațional în categoria grupurilor de consulatanță și media buying.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii