Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Eșecul lui Adrian Sârbu în fruntea CME este dezvăluit de bulgarii de la revista „TVBIZZ”

Revista bulgărească internațională „TVBIZZ Magazine”, distribuită la NATPE Europe 2015, dezvăluie într-un articol de fond eșecul fostului CEO al CME, Adrian Sârbu, în fruntea celei mai mari companii de media din centrul și estul Europei, în contrast cu articolele de promovare publicate, în general, în revistele de specialitate cu prilejul târgurilor de televiziune.
revista Adrian Sarbu

Articolul „The Shogun Adrian Sarbu” este semnat de Yako Molhov din Bulgaria (care se autodescrie ca fiind jurnalist, producător și analist, într-un interviu publicat online) și arată, pe lângă problemele cu justiția, arestul la domiciliu și acuzațiile de fraudă financiară care îi sunt aduse lui Adrian Sârbu, și unele detalii din activitatea de manager al acestuia în fruntea Central European Media Enterprises, compania care deține mai multe televiziuni în țările din Europa centrală și de est, inclusiv Pro TV.

Articolul îi construiește lui Adrian Sârbu o imagine bazată pe porecla de „Shogun” pe care acesta a avut-o în rândul angajaților din România, pe succesul său din media din România, dar demontează imaginea de manager de succes la nivel internațional pe care Sârbu a încercat să și-o construiască în ultimii ani din cariera sa ca șef al CME.

Articolul este ilustrat cu una din pozele oficiale ale lui Adrian Sârbu, pe prima pagină, iar pe a doua pagină cu o captură de ecran de pe B1 TV din timpul arestării acestuia în 2015, în care ridică mâinile încătușate deasupra capului.

Plasat în locul potrivit, la timpul potrivit și lucrând cu oamenii potriviți, Sârbu s-a cățărat pornind din 1995 – anul lansării Pro TV – până la vârful managementului CME, notează jurnalistul bulgar. Înainte de a deveni COO în 2007, iar apoi CEO și Președinte în iulie 2009, compania fondată de Ronald Lauder i-a încredințat pe lângă România, conducerea operațiunilor a două dintre cele mai de succes piețe în care operează: Cehia și Slovacia.

În timpul crizei economice, Sârbu a condus extinderea și restructurarea companiei. Printre altele, CME a cumpărat în 2008 cu 172 milioane de dolari 80% din acțiunile unei televiziuni nou înființate din Bulgaria, TV2, care a fost apoi rebranduită în Pro.BG. Jurnalistul bulgar de la TVBIZZ notează că au urmat investiții masive în programe, personal și infrastructură dar televiziunea nu a atins cu toate acestea audiențele liderilor pieței din Bulgaria.

După ce a vândut televiziunea 1+1 din Ucraina, CME a cumpărat în anul 2010 televiziunea lider din Bulgaria, bTV, pentru 400 de milioane de dolari și a fuzionat-o cu Pro.BG.

Yako Malhov susține că Sârbu a ratat planul său de a face din CME o companie integrată pe vertical și sănătoasă financiar. El a introdus modelul de management pe care-l folosea în România în celelalte țări în care grupul operează, a numit manageri din România în unele poziții executive cheie. Acțiunile sale au fost criticate cu putere în Cehia unde decizia sa de a schimba politica de vânzări a liderului de piață Nova TV a permis competitorului Prima să o depășească la încasările din publicitate, pentru prima oară în istoria televiziunii din Cehia.

Sârbu a încercat de asemenea să unifice toată producția CME sub brandul MediaPro cu scopul de a crea un conținut puternic dezvoltat in-house și distribuit în interiorul grupului dar și internațional. „Nu a avut nicio problemă în a îndepărta executivi de talie mare care i-au stat în cale, precum Marijan Jurenec în Slovenia, Petr Dvorak în Cehia și Vaclav Mika în Slovacia”.

Primele rapoarte în care compania nu a fost mulțumită de managementul lui Sârbu au început să apară în ultima parte a anului 2011.

În primăvara anului 2012 Sârbu a fost înlăturat de la managementul Nova TV din Cehia. Ulterior, media din România a speculat pe tema unei intenții de exit a lui Adrian Sârbu prin RCS & RDS, neconcretizată. CME i-a schimbat contractul în primăvara anului 2013 și demisia sa a fost anunțată în vara anului 2013.

Deși nu a fost anunțată public, jurnalistul bulgar de la TVBIZZ notează că rațiunea plecării sale a fost evidentă: CME a avut pierderi nete de 41,1 milioane de dolari în trimestrul al doilea din 2013, comparativ cu venituri nete de 3,1 milioane de dolari în trimestrul similar din 2012. Mai mult, în cea mai puternică piață a CME, Cehia, veniturile au fost de 49,7 milioane de dolari, în scădere semnificativă de la 76,9 milioane în anul anterior.

Articolul din TVBIZZ descrie și mecanismele de fraudare a bugetului extrase din notele anchetatorilor care au instrumentat cazul Mediafax dar și imprumuturile nerestituite de la BRD, care îl țin pe Adrian Sârbu în arest la domiciliu de la începutul anului 2015. Dar și opinia acestuia din urmă, potrivit căreia dosarele sunt instrumentate politic de cuplul Adrian Ponta – Sebastian Ghiță.

„Soarta lui Adrian Sârbu este acum în mâinile justiției. Numai timpul va spune când Shogun-ul se va întoarce pentru a-și reconstrui imperiul media”, conchide jurnalistul bulgar de la TVBIZZ.

„TVBIZZ Magazine” este o revista publicată de o companie din Bulgaria care mai deține și site-ul de informații despre programele din televiziune ceetv.net. Potrivit Linkedin, Georgi R. Chakarov este președinte și CEO, CEETV și TVBIZZ. Chakarov a fost pe rând director muzical și DJ la un radio din Bulgaria, a lucrat în publicitate, a lucrat la Nova Broadcasting Group din Bulgaria, a fost analist pentru Endemol, din anul 2009 a fondat CEETV Ltd., iar din decembrie 2012 a lansat „TVBIZZ”.

Mihai Pavelescu este editorul MEDIA EXPRES.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii