Cautare




, Contributor

Beauty Contributor

Lifestyle |
|

Epoca verde a frumuseții

Suntem din ce în ce mai preocupați de calitatea vieții noastre, și nu doar la nivel de nutriție; ultimii ani au fost extrem de prolifici în materie de produse cosmetice „curate”, iar segmentul este în continuă expansiune. E meritul generației Y sau al „milenialilor”, apreciază experții, care spun că această evoluție rapidă se datorează creșterii gradului de conștientizare cu privire la impactul nociv al materialelor sintetice și substanțelor chimice asupra sănătății și mediului înconjurător, indusă în mare parte prin intermediul rețelelor de socializare.
shutterstock_731307565

Potrivit unui raport publicat de Grand View Research, Inc., se estimează că segmentul de cosmetică naturală va atinge, la nivel global, o valoare de 48,04 miliarde de dolari americani până în 2025.

Bio, organic, vegan, natural, curat, eco, responsabil, sustenabil… sunt cuvintele-cheie după care ne selectăm – aproape mecanic – articolele din coșul de cumpărături, în special alimentele, iar mai nou și ceea ce ne atinge pielea – produsele cosmetice. Oferta tot mai generoasă stârnește, fără doar și poate, un dram de confuzie în rândul consumatorilor, atât din pricina dificultății de a alege între un producător sau altul, cât și din cauza multitudinii acestor subcategorii reunite sub denumirea generică de „green beauty”.

Este un produs „organic” mai presus de unul „bio”? Care este diferența între „vegan” și „natural”? Oare „ecologic”, „responsabil” și „sustenabil” nu sunt același lucru? Și, desigur, cât din toate aceste etichete reprezintă mai degrabă… strategie de marketing? De cele mai multe ori, acești termeni sunt aleși în urma unor analize asupra pieței relevante pentru categoria respectivă, dar reflectă realitatea, supunându-se unor standarde înalte de certificare. „Green”, „natural”, „bio” sau „organic” înseamnă, în general, că produsele sunt fabricate din ingrediente derivate din plante și fără substanțe chimice sintetice; „curat” înseamnă că produsele sunt formulate fără ingrediente dăunătoare sau „toxice”, iar „eco” se referă la produsele „vegane” sau „cruelty-free” (fără a fi testate pe animale) sau ingredientele sunt obținute și ambalate în mod etic, responsabil, sau respectând principiul „sustenabilității”.

Dar asta înseamnă, oare, că restul produselor – care nu sunt inscripționate cu termenii citați mai sus sau nu se regăsesc în rafturile amenajate sugestiv în nuanțe de verde, înconjurate de plante sau elemente decorative, ce te poartă cu gândul la natură – sunt atât de dăunătoare? Ce-i drept, cosmeticele tradiționale, cu ingrediente controversate, n-au ucis pe nimeni, dar sunt asociate cu riscul de cancer, dezechilibre hormonale etc. Dovedite științific ori ba, aceste temeri se imprimă în subconștientul tot mai multor consumatori, determinându-i să migreze în zona „free-of…”, motivând și producătorii să caute să-și regândească formulele spre a se conforma cerințelor pieței și tendințelor momentului. Astfel, dispar rând pe rând din formule compuși precum conservanții (BHA sau hidroxianisol butilat, folosit și în compoziția unor alimente, pentru păstrarea aromei și culorii), parabeni, ftalați, formaldehidă, hidrochinonă, 1,4-dioxan, uleiuri minerale și așa mai departe. Însă lista acestora este atât de lungă (o scurtă documentare pe safecosmetics.org te poate edifica în ceea ce privește conținutul produselor pe care le folosești), încât e… natural să te îndrepți către nișa „green-beauty”.

Cum rămâne cu producătorii cu tradiție, pionieri în skincare sau brandurile de lux cu o reputație incontestabilă în materie de îngrijire? În realitate, aceștia folosesc dintotdeauna ingrediente de calitate superioară și își îmbunătățesc sistematic formulele, eliminând compușii indezirabili, în funcție de evoluțiile din industrie. Și chiar dacă nu sunt vizibil „marcate” precum altele, aceste formule au la bază studii extrem de costisitoare pentru producător, precum și investiții importante în surse (uneori proprii) de ingrediente de înaltă calitate, care să le susțină reputația și poziția pe piață.

Obiectivul îngrijirii este, înainte de toate, rezultatul. În ciuda controverselor legate de compoziția produselor cosmetice, plutește încă în aer dubiul privind eficiența formulelor naturale, în comparație cu cele sintetice, cunoscute drept „chimicale” și considerate în mod tradițional mult mai puternice. Multe dintre acestea pot rezolva, într-adevăr, o problemă, dar pot și să cauzeze o alta (de exemplu, parabenii, al căror scop este acela de a preveni dezvoltarea bacteriilor, se comportă ca estrogenul, fiind asociați cu dezechilibrele hormonale). Apoi trebuie luat în calcul și faptul că tot ce aplicăm pe piele este absorbit prin procesul cunoscut sub numele de „absorbție dermică”, pătrunzând în fluxul sangvin și straturile profunde ale pielii. Nu, categoric nu vrem asta…

Nu toate produsele chimice sunt totuși nocive. Deși există alternative naturale demne de luat în seamă, există anumite „chimicale” care pot fi cu greu egalate ca performanță și care beneficiază, în plus, de suportul specialiștilor, fiind deseori prescrise de către medicul dermatolog: acidul salicilic din produsele antiacnee, oxidul de zinc folosit ca ingredient de bază în loțiunile pentru protecție solară, retinolul din produsele destinate tenului, acidul glicolic destinat exfolierii, sau acizii alfa- și beta-hidroxizi (care, de cele mai multe ori sunt obținuți din fructe sau zaharurile din lapte), peptidele din formulele antirid, resveratrolul, considerat cel mai puternic antioxidant, dar și colagenul, vedeta produselor antiîmbătrânire. Acestea, și multe alte ingrediente de origine naturală, sunt obținute prin procedee chimice complexe, și nu doar prin presare la rece, rafinare, liofilizare etc., precum cosmeticele din categoria „verde”.

Cele mai bine „cotate” ingrediente naturale sunt însă la îndemâna oricui: uleiul de cocos încă este campion – datorită proprietăților sale multiple, turmericul este considerat a fi cel mai puternic antioxidant, iar despre mierea de Manuka se spune că este cel mai bun antibiotic natural. Alimente precum avocado, ovăzul sau mierea, regăsite frecvent în proviziile din fiecare casă, pot fi folosite cu succes în ritualurile de frumusețe, însă este extrem de important ca și sursa de proveniență a acestora să fie de calitate superioară. Dar mult mai simplu ne-ar fi, să recunoaștem, să deschidem un recipient prietenos cu mediul și să utilizăm o cantitate mică, și totuși puternică (prin prisma asocierii mai multor ingrediente benefice pentru piele) din formula unui produs fabricat din elemente naturale, de origine certificată, pe care l-ai ales în urma unei documentări serioase.

Cosmetice eco-friendly

Tot mai mulți producători de cosmetice își asumă roluri active în protecția mediului, prin introducerea de ambalaje eco-friendly sau reutilizabile și implicarea în proiecte de sustenabilitate.

Kiehl’s, în parteneriat cu John Legend, a lansat ediția limitată a măștii Made Better, cu argilă albă amazoniană provenită din comerțul echitabil, a cărei etichetă este produsă din reciclarea unor saci de cafea și deșeuri, iar recipientul este fabricat din 30% plastic reciclat PCR. Brandul va face și donații din vânzări.

 

Maria Nila (în imagine, Dry Shampoo, din colecția de Styling) este un brand de produse destinate îngrijirii, coafării și colorării părului, 100% vegan, cruelty free, al căror proces de producție este atent supravegheat, pentru a proteja mediul înconjurător, cu ajutorul organizațiilor cu care producătorul desfășoară parteneriate.

 

Brandul organic MÁDARA se mândrește cu balsamul pentru păr Grow (disponibil pe MioBio.ro), primul său produs ambalat într-un recipient din plastic vegetal „Picea“, adică bioplastic, realizat din deșeuri din trestie-de-zahăr și așchii de molid.

L’Oreal Professionnel oferă posibilitatea, prin gama sa Source Essentielle, de a reîncărca recipientul de șampon în saloanele de coafură. Grație acestei inovaţii, este salvat echivalentul greutăţii unui recipient de şampon la fiecare trei reîncărcări – ceea ce înseamnă o reducere cu 30% a plasticului folosit.

Produsele Neogen sunt de origine coreeană și sunt formulate în baza celor mai noi și mai responsabile tehnologii. Spuma de curățare Green Tea conține ceai verde adevărat și multe alte ingrediente naturale.

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii