FacebookTwitterLinkedIn

Prezent la cea de a 12- a ediție a Leaders School, fostul director comercial al Vodafone România a vorbit despre calitățile care ar trebui să îl caracterizeze pe un lider în ziua de azi și despre situațiile în care a fost pus de-a lungul carierei care l-au învățat să își conducă mai bine oamenii.

,,Epoca modelelor a apus. Nu cred în modele pentru că e foarte greu să fii replica unui model de lider, un destin nu e replicabil. Modelele ar trebui doar să te inspire”, explică Mihai Ghyka.

El crede că modelele nu ajută decât în măsura în care ai o comuniune de valori, iar principala calitate a unui lider este să recunoască meritele celor din jur.

Mihai Ghyka a fost timp de un an și jumătate director comercial pe segmentul consumer în cadrul Vodafone România, ,,o experiență de un an și jumătate în care am învățat extrem de mult, aș spune mult mai mult decât în FMCG. Am condus o echipă de 1.200 de oameni, cu 180 de magazine proprii și 600 de magazine afiliate. Un domeniu foarte interesant pentru că în telecom schimbarea se face extrem de rapid și obsesia de a bate competiorul este mai mare decât orice. Promisiunea de a fi mai bun decât competitorul este mai importantă chiar și decât profitabilitatea”, spune el.

Primul lui său job a fost de spălător de vase într-un restaurant în Canada, un job foarte util pentru că i-a oferit oportunitatea să interacționeze cu oameni dintr-o cu totul altă cultura și cu totul alte valori. Însă dorul de țară l-a făcut să se întoarcă acasă. La vârsta de 25 de ani s-a prezentat la un interviu pentru postul de director de marketing și vânzări în cadrul Interbrew.

,,Nu corespundeam cu ce căutau ei. Un detaliu este foarte important de știut despre mulinaționale, nu caută neapărat un om pentru un job anume, și mai ales atunci când e vorba de cei tineri. Caută un anume tip de om, care să se potrivească și să aibă valorile și deschiderea necesară să evolueze într-o multinațională. La capătul interviului mie mi-a spus:  stii ce, nu cred că te potrivești cu jobul, dar cred că peste trei ani vei fi un bun director de marketing, iar noi te vom ajuta să devii unul chiar dacă s-ar putea să nu rămâni la noi”, spune Mihai Ghyka.

,,Am avut șansa să fac parte dintr-o echipă în care erau cam o treime expați,  foarte buni profeșioniști, englezi, belgieni, americani. Acest lucru se întâmpla pe la finele anilor ’90 începutul anilor 2000 când s-au format primii lideri din managementul românesc.

Am avut șansa de a avea un șef care a fost director de resurse umane. De regulă CEO-ul este un om care influențează compania pe departamentul de unde vine, ne-a influențat mult carierele. Am avut norocul să fac parte dintr-o echipă învingătoare, care creștea în fiecare an cam dublu decât creștea piața și asta te ajută și îți dă încredre.

Partea cea mai importantă în leaderhip este ce lași în urmă. În vremea în care trebuie să iei un alt post, sau trebuie să părăsești compania și vrei să faci altceva este foarte important ce rămâne în urmă. Cum vor vorbi oamenii despre tine cum rămâne echipa ta, programele pe care le-ai pornit, daca există o continuitate”, explică Ghyka.

A lucrat timp de 12 ani pentru InBev Romania (în prezent Bergenbier). A luat apoi o pauză de un an timp în care a călătorit și s-a ocupat de familie, iar apoi s-a intors la aceeași companie unde a primit funcția de CEO.  Iar prima lecție pe care a învățat-o la întoarcere a fost: ,,un lider este legat de foarte multe detalii, este legat în primul rând de oamenii alături de care lucrează, dar și de locul în care lucrează.”

Un an mai târziu un headhunter i-a propus să meargă la Vodafone, iar el a acceptat provocarea. Acum si-a luat din nou un an sabatic în care și-a propus să se ocupe de conacul pe care l-a moștenit de la familia lui, Mihai Ghyka fiind descendent al lui Grigore Ghica, ultimul domnitor al Moldovei.