Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

500 miliardari |
|

Enrico Perini – 500 Miliardari Ediția 2011

enrico_perini_3378473-Publimedia-Adrian_Stoicoviciu.jpg
Nume: Enrico Perini Avere: 180-190 de milioane de euro Varsta: 44 de ani Resedinta: București Domeniu/Companie: Construcții

Mai puţină activitate şi agitaţie nu înseamnă neapărat mai puţin business. Enrico Perini nu vede anul trecut ca pe unul cu afaceri aproape la jumătate faţă de 2008, ci ca pe unul cu afaceri mai mari ca în cel mai greu an al său.

Enrico Perini, italianul care și-a început afacerile în România, împreună cu un prieten, la scurt timp după Revoluție, viza înainte de criză să atingă pragul de un miliard de euro, în vânzări. Asta era proiectat pentru 2012. Planurile i-au fost date peste cap, ca de altfel ale tuturor jucătorilor din piaţa de construcţii – el este proprietarul Romstal, unul dintre cei mai mari retaileri de materiale de construcţii din România.

Privind retrospectiv, acum își dă seama că în neatingerea obiectivului, dincolo de cauza obiectivă numită criză, a avut și el partea sa de vină. Pur și simplu, s-a blocat mental. Declinul abrupt – acesta a fost refrenul pe care Perini l-a cântat anul trecut, alături de ceilalţi jucători din distribuţia de materiale de construcţii şi auto. Romstal este retailer de materiale de construcții (în special obiecte sanitare) și unul dintre cei mai mari dealeri Mercedes-Benz pe piaţa locală, prin Autoklass, cu trei showroomuri în Capitală şi alte patru în provincie (Constanţa, Sibiu, Ploieşti şi Timişoara). Din strategia sa de a nu sta pe loc, a făcut parte şi înlocuirea mărcii Ford cu maşinile nipone de la Honda, pe care acum le vinde în câteva dintre magazinele sale. În cifre, declinul abrupt despre care vorbim se traduce prin înjumătățirea veniturilor consolidate față de 2008. Dar lucrurile s-au rezolvat. Omul de afaceri spune că a depășit blocajul indus de criză și are mintea setată din nou în logica creșterii.

În 2010, afacerile au înregistrat o creştere de 7%, până la 350 de milioane de euro – oricum mult sub nivelul celui mai bun an, 2008. Se poate spune că a ieșit din noua normalitate (cea a regresului) și s-a întors la cea veche – creșterea. Şi pentru că deja nu îi mai este teamă să se dezvolte, antreprenorul de origine italiană a finalizat anul acesta cel de-al şaptelea showroom Autoklass. Investiţia în unitatea de 1.100 de metri pătraţi de la Timişoara a fost de două milioane de euro. Care a fost elementul care i-a deblocat mintea? Înainte de toate, a mizat pe cele cinci ţări foste socialiste unde era prezent deja (Ucraina, Rusia, Serbia, Republica Moldova, Bulgaria) ca loc de extindere în 2010 pentru brandul Romstal şi a lansat aproape 20 de magazine noi până la sfârşitul anului trecut.

„Am mai păstrat bani în companie şi putem profita de oportunităţile care se ivesc în ţările ex-sovietice“, spune Enrico Perini. De ce s-ar fi complicat însă Perini cu o extindere într-o zonă (în special, spațiul ex-sovietic) unde – spune chiar el – „birocraţia şi contrabanda sunt la ele acasă“? Concurența foarte mică: există prea puține magazine de materiale de construcții pentru profesioniști care să conteze. „Spre deloc“, nuanțează el. Iar giganţii europeni de talia Saint-Gobain (apropo, în 2007, compania franceză a vrut să preia o parte din operațiunile Romstal) nu sunt interesaţi de aceste pieţe.

Ca să fim sinceri până la capăt, Perini nu-şi făcuse bine temele când a intrat în Rusia. Romstal nu beneficia de atuurile unei multinaţionale care să-i furnizeze informaţii exacte despre ţara vizată, iar studiile de piaţă nu au fost suficiente pentru a-i asigura o lansare reuşită. Aşa că, inițial, în 2008 a pornit la drum cu un format greşit de business (magazine prea mici, de 200-300 de metri pătraţi), care l-a costat doi ani şi patru milioane de euro. Atât a investit în primele 10-12 magazine, majoritatea amplasate în jurul Moscovei, zonă pe care speră să o domine în următorii doi-trei ani. Acum deschide doar unităţi mai mari de o mie de metri pătraţi. Cu experienţa celor 75 de magazine Romstal în străinătate (dintr-un total de 200), Perini vede altfel lucrurile acum. „Peste graniţă, toate sunt pe încercate şi pe apucate pentru businessul nostru.“ Apoi, Perini şi-a revizuit aşteptările financiare.

El estimează pentru afacerile sale creşteri anuale moderate, de 5-10%. Pe ce se bazează? A înţeles că România (core businessul său) a devenit o piaţă în care dictează clienții. Aşa că şi-a concentrat întreaga strategie pe atragerea cumpărătorilor. În loc să aştepte să intre clientul în magazin, l-a căutat el. Până în 2008, Romstal, specializat în producţia şi distribuţia produselor sanitare, termice şi electrice, avea în majoritate un portofoliu format din parteneri angajaţi în proiecte imobiliare de zeci de mii de metri pătraţi. În loc să discute cu un singur mare client, vânzătorii lui Perini trebuie să convingă acum cinci, pentru a bifa obişnuita creştere la sfârşit de an. În aceeași ordine de idei, acţionarul majoritar Romstal (Perini deţine circa 90% din acţiuni, în mod direct şi printr-o firmă înregistrată în Italia – ţara sa natală) a diversificat şi gama de produse de vânzare la peste 20.000 (în creştere cu 30%). În plus, a redus câteva procente din marja de profit (nu spune cât, ci doar „suficient“). Recunoaşte, de asemenea, că viteza de rotaţie a banilor nu mai e aceeaşi, şi nici a stocurilor, iar încasările întârzie uneori. Dar Perini nu are presiunea datoriilor la bancă.

Vezi care era afacerea lui Enrico Perini în 2010

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii