Cautare




, Editor Coordonator

Yachting |
|

Elizabeth Meyer, antreprenoarea care menține iahturile cu vele pe linia de plutire

În anii 80, antreprenoarea americană Elizabeth Meyer, nepoata primului președinte al Băncii Mondiale, a dat tonul restaurării ambarcațiunilor cu pânze, investind 10 milioane de dolari în readucerea pe linia de plutire a vasului Endeavour. Datorită ei au fost recondiționate peste 80 de iahturi clasice și peste 400 de tineri au fost instruiți în meserii legate de navigația cu vele.
Shamrock V_1

Între cele două războaie mondiale, manevrarea unui velier era considerat sportul nobil al momentului, familiile bogate trimițându-și copiii să se instruiască în această disciplină, pentru a participa mai apoi la regate. Decada de dinaintea celui de-Al Doilea Război Mondial este considerată epoca de aur a curselor de iahturi cu pânze. Cu echipaje numeroase care mânuiau cu îndemânare velele sau se așezau pe unul dintre borduri pentru a face vasul să ia virajul cât mai strâns, ambarcațiuni precum Shamrock V, Endeavour, Rainbow, Enterprise, Velsheda sau Ranger făceau spectacol pe apă.
Primul iaht cu un singur catarg, Britannia, a fost construit în 1893, iar cele mai multe, incluse în așa-numita clasă J, au fost lăsate la apă între 1930 și 1937. Pentru a păstra egalitatea de șanse a participanților la regate, regulamentul J Class Association spune că nu poți construi un iaht nou în clasa J, trebuie să folosești proiectul unuia vechi sau să recondiționezi un vas deja existent. Astfel au revenit la viață, printre altele, Ranger, Endeavour, Shamrock, Velsheda și Rainbow.
Reanimarea Clasei J la sfârșitul anilor ’80 se datorează tenacității unei femei – antreprenoarea americană Elizabeth Meyer, care a investit 10 milioane de dolari în recondiționarea lui Endeavour, în 1984. Ambii părinți ai lui Elizabeth au fost medici. Bunicul ei a fost Eugene Meyer Jr., bancher și primul președinte la Băncii Mondiale și, între 1933 și 1946, deținătorul companiei de publishing Washington Post. Mătușa lui Elizabeth, sora tatălui ei, a fost Katherine Meyer Graham, patron și publisher al cotidianului Washington Post în perioada scandalului Watergate.

Elizabeth Meyer

 

Pasiunea pentru iahturi a lui Elizabeth vine pe linie maternă: copil fiind, asculta înainte de culcare poveștile mamei, navigatoare pasionată și îndrăgostită de velierele din Clasa J. Însă nostalgia din istorisirile mamei au lăsat-o cu impresia că ambarcațiunile cu pânze sunt de domeniul trecutului.
Elizabeth avea 24 de ani când a intrat în antreprenoriat, urmând să proiecteze și să construiască case. Șase ani mai târziu și-a vândut partea din afacere și a devenit corespondent al revistei Nautical Quarterly. Apoi a văzut fimul de avangardă Swept Away, turnat, printre altele, la bordul unui iaht pe care Elizabeth l-a recunoscut ca fiind unul din poveștile mamei sale: un velier cu un singur catarg, din clasa J, denumit Shamrock V.
Așa a aflat că velierele din clasa J încă există, unele în stare bună, altele abandonate și uitate în diverse porturi. În 1984 a cumpărat iahtul Endeavour și l-a restaurat, apoi a făcut la fel cu Shamrock V, până astăzi Elizabeth fiind implicată direct sau indirect în restaurarea a peste 80 de ambarcațiuni clasice prin compania ei, J-Class Management.
În 1993 a fondat International Yacht Restoration School care a produs peste 400 de absolvenți specializați în construirea și recondiționarea iahturilor.
În 2011 USS Constitution Museum i-a decernat Premiul Don Turner pentru contribuția pe care a adus-o la conservarea ambarcațiunilor clasice, iar National Thrust for Historic Preservation i-a acordat President’s Award.
Astăzi, Elizabeth Meyer navighează împreună cu soțul ei pe iahtul Seminole, construit în 1916 și restaurat de ei în 2005.

Foto Carlo Borlenghi, J Class Association

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii