Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?
Digitalizarea. Contextul pandemic din ultimul an și jumătate a avut un impact puternic la nivelul întregii societăți și a accelerat transformarea digitală în toate domeniile, aducând o schimbare semnificativă atât în comportamentul consumatorilor, cât și al companiilor. Consumatorii s-au orientat mai mult către plățile contactless, cele cu telefonul mobil și plățile online, iar companiile au fost nevoite să se adapteze rapid: multe afaceri mici și mijlocii au început în această perioadă să accepte plata cu cardul, iar altele și-au extins activitatea și în mediul online. Tendința de digitalizare s-a accentuat și în sectorul public, de la transportul public urban, unde am văzut o explozie a plăților contactless care au împins România pe locul al treilea în Europa în acest domeniu, la plata online a taxelor și impozitelor sau a altor servicii, precum utilitățile.
Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Cred că în general, nu doar pentru noi, ci și pentru mediul de afaceri și pentru societate în general, cea mai dificilă a fost incertitudinea, generată mai cu seamă de dificultatea de a evalua impactul și durata pandemiei care continuă să afecteze un număr semnificativ de oameni și să provoace dificultăți economice majore. Ne bucurăm să jucăm și noi un rol important în eforturile de redresare economică, prin diversele proiecte și parteneriate pe care le-am lansat sau la care am contribuit în ultima perioadă. Iar când ne uităm în urmă, la întregul an 2021, în ciuda incertitudinii putem spune ca am ars etape importante în adoptarea plăților fără numerar.
Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?
Probabil cel mai important proiect pentru Visa în România în acest an, în care am investit mult suflet, nu doar resurse, a fost lansarea platformei marileafacerimici, o platformă integrată pentru IMM-uri, cu informații, soluții și oferte speciale de la partenerii locali. Platforma sprijină micii antreprenori cu informații practice despre cum să-și dezvolte afacerea online, de la crearea unui website și promovarea afacerii pe internet, până la vânzarea online a produselor și serviciilor. IMM-urile pot afla despre modul în care plățile digitale pot contribui la dezvoltarea afacerii și despre soluțiile de acceptare a plăților cu cardul în magazin și online.
O altă inițiativă Visa de care suntem foarte mândri, dezvoltată împreună cu clienții noștri și alți parteneri locali, a fost extinderea serviciului Tap to Phone. Această soluție, dedicată în special micilor comercianți, le permite acestora să accepte plăți contactless cu orice dispozitiv Android cu tehnologie NFC, nefiind nevoie de echipamente suplimentare. Astfel, România se numără printre primele 15 țări din lume în care acest serviciu a fost implementat, și afaceri din diverse sectoare, precum asigurări sau servicii de reparații electrocasnice și electronice la domiciliu, utilizează deja soluția. Este o tehnologie care poate fi folosită cu succes în comerțul electronic pentru plata la livrare, în piețele agroalimentare și la micii comercianți stradali, sau la spectacole și evenimente sportive.
O altă poveste de succes pentru noi în România în acest an a fost contribuția directă la digitalizarea sectorului public: am dezvoltat împreună cu clienții noștri diverse programe de mobilitate urbană care au permis municipalităților locale să extindă acceptarea contactless în sistemul de transport public. Astfel, am răspuns uneia dintre principalele cerințe ale clienților, accentuată de contextul actual pandemic: extinderea plăților fără contact, care sunt simple, sigure și rapide. Rezultatul a fost impresionant: în martie 2021 am atins pragul de 1 milion de călătorii pe lună plătite contactless cu carduri Visa în rețeaua de transport public la nivel național, ceea ce a adus România pe locul 3 în Europa, după Marea Britanie și Polonia, în ceea ce privește plățile digitale în transportul public.
Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.
Pandemia a avut și are în continuare efecte majore la nivelul întregii societăți, inclusiv asupra mediului de business. Anul acesta însă am văzut semne de redresare economică, susținută și de reziliența sectorului privat, care s-a adaptat din mers noilor condiții dificile.
Un rol important l-au jucat și îl joacă întreprinderile mici și mijlocii: la nivel european, IMM-urile contribuie cu peste jumătate din produsul intern brut și aduc valoare adăugată în toate sectoarele economice. România avea anul trecut (2020) puțin peste jumătate de milion de IMM-uri, care reprezintă 99,7% din totalul companiilor și asigură circa 2,7 milioane de locuri de muncă. Prin urmare, IMM-urile, dintre care cea mai mare parte sunt mici afaceri, microîntreprinderi, joacă un rol esențial în redresarea economică post-covid, iar abilitatea lor de a se adapta noului context economic cu o pronunțată tendință de digitalizare, este mai importantă ca oricând.
IMM-urile au dovedit deja că au capacitatea de a adopta noile tehnologii. Studiul Visa Back to Business Study, 2021 arată că, la nivel european, numărul comercianților care au vândut online pentru prima dată a crescut de la 27% în iunie 2020 la 43% în luna iunie a acestui an.
Plățile digitale reprezintă o parte importantă a digitalizării, iar în contextul pandemiei, capacitatea de a accepta plăți contactless sau online a reprezentat pentru multe afaceri mici o chestiune de supraviețuire. Ne bucurăm că prin proiectele pe care le-am dezvoltat anul acesta împreună cu băncile locale și cu partenerii noștri din România am putut ajuta cât mai multe IMM-uri să aibă acces la economia digitală. În condițiile în care 68% dintre consumatori spun că pandemia a schimbat permanent modul în care vor plăti, transformarea digitală nu mai reprezintă doar un avantaj, ci devine o necesitate.
Care sunt deciziile bune pe care le-a luat guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?
Orice inițiativă menită să vină în sprijinul companiilor, dar și al consumatorilor, e binevenită. Iar în contextul actual, măsurile menite să accelereze procesul de digitalizare sunt deosebit de importante, iar acestea ar trebui să includă și extinderea rețelei de acceptare pentru plățile digitale, în beneficiul consumatorilor, al comercianților și al economiei, în general.
În ciuda faptului că infrastructura de plăți electronice din România s-a dezvoltat constant de-a lungul anilor și am ajuns la 16 terminale POS la mia de locuitori, rămânem mult sub media europeană, de 32 de terminale POS la mia de locuitori, conform calculelor bazate pe datele BNR şi ale Băncii Central Europene. În timp ce în zonele urbane, mai cu seamă în orașele mari, plățile digitale au fost adoptate pe scară largă, în orașele mici și în zona rurală plățile cu cardul sunt mai puțin utilizate și acceptate. Astfel, eforturile conjugate ale statului și ale mediului privat ar trebui să țintească oferirea de servicii financiare și dincolo de orașele mari, pentru a atinge și populația nebancarizată.
Totodată, sperăm să fie digitalizate cât mai multe dintre interacțiunile dintre cetățeni și instituțiile statului. Autoritățile înțeleg din ce în ce mai mult beneficiile plăților electronice și ale noilor tehnologii, așa că am putut observa o accelerare a digitalizării sectorului public începând de anul trecut. Interacțiunea cetățenilor cu instituțiile publice a devenit mai ușoară în multe domenii cheie, inclusiv extinderea serviciilor de plată online. S-au făcut pași importanți pentru dezvoltarea platformei Ghiseul.ro, care permite plata taxelor și impozitelor online atât pentru persoane fizice cât și juridice. Sperăm ca aceste eforturi să continue, pentru că platforma poate să susțină un număr mare și diversificat de plăți, dar este nevoie de investiții pentru dezvoltarea ei continuă.
Ne bucură și interesul crescut al autorităților locale pentru modernizarea infrastructurii de plată în sistemul de transport public. 18 orașe din țară acceptă în prezent plata călătoriilor în transportul public cu cardul contactless emis oriunde în lume sau cu telefonul mobil și lucrăm la implementarea plăților contactless și în sistemele de transport ale altor orașe.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?
Mă aștept ca provocările anului viitor, cel puțin unele dintre ele, să derive din temele majore care au dominat agenda publică în ultima perioadă: să reușim să obținem o redresare economică post-covid sustenabilă și echitabilă; să menținem echilibrul între inovație, securitate și confidențialitate; și să transformăm sustenabilitatea dintr-un obiectiv nobil în acțiune concretă.